Digitala Vetenskapliga Arkivet

Ändra sökning
Avgränsa sökresultatet
1234567 1 - 50 av 694
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Träffar per sida
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sortering
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
Markera
Maxantalet träffar du kan exportera från sökgränssnittet är 250. Vid större uttag använd dig av utsökningar.
  • 1. Aaboe, L
    et al.
    Lindelöf, Peter
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Löfsten, H
    Incubator performance: An efficiency frontier analysis2008Ingår i: International Journal of Business Innovation and Research, ISSN 1751-0252, E-ISSN 1751-0260, Vol. 2, nr 4, s. 354-380Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Assessments and evaluations of incubators has been a topic of discussion for as long as incubators have been in existence due to the fact that there has not been an agreement on how to determine good performance. This paper demonstrates the use of Data Envelopment Analysis (DEA) when studying performance of incubators. More specifically, it does so within the four dimensions of cooperation with universities, business networks, external funding and competence development on a sample of 16 Swedish incubators. We show that DEA enables us to measure non-numerical dimensions, and to simultaneously take into account the efforts made by both the incubator and the outcomes. Moreover, DEA provides benchmarks and, based on a model that divides the incubators into four different groups, illustrates the difference between the benchmark and the incubators' current situation.

  • 2. Aaboen, L
    et al.
    Lindelöf, Peter
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Löfsten, H
    Critical dimensions for technology transfer Incubator-facilitated links between finance, academia and NTBFs2008Ingår i: International Journal of Management and Enterprise Development, ISSN 1468-4330, E-ISSN 1741-8127, Vol. 5, nr 3, s. 331-335Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    This paper explores incubator facilitation of technology transfer for their New Technology-Based Firms (NTBFs). Empirical evidence gathered from six interviews with incubator managers, together with a survey of 131 NTBFs in incubators in Sweden, in 2005, and the findings made in a survey of 273 NTBFs situated inside-and-outside Science Parks in 1999, are used for the exploration. It is suggested that incubators do facilitate technology transfer for their NTBFs. It is further suggested that the development towards increased ability to facilitate technology transfer will continue as a results of the efforts made on the incubator and systemic level.

  • 3.
    Abraham, Yafet
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Humolli, Ylli
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Yusuf, Muse
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Framtidsbedömningar: hur organisationer förhåller sig till bedömningar om framtiden2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Syftet med denna uppsats är att ta reda på vilka metoder som förekommer vid skapande av framtidsbedömningar samt hur de förhåller sig till de organisationer vi valt.

    Vi har i denna uppsats valt en kvalitativ metod i form av kvalitativa personliga intervjuer, då vi vill få en djupare förståelse kring framtidsbedömningar. Vi har samtidigt valt att arbeta utifrån ett abduktivt tillvägagångssätt.

    Med utgångspunkt från vårt syfte med uppsatsen, har vi identifierat fem metoder som används inom de organisationer vi har intervjuat. Dessa metoder är Intentions, Conjoint analysis, Expert opinions, Ekonometri samt Regelbaserade prognoser. I vår slutsats har vi kommit fram till att dessa metoder är vanligt förekommande inom de organisationer som vi har intervjuat, pga. att metoderna är enkla och billiga att framställa. Dessutom utnyttjas den kunskap och erfarenhet som finns inom organisationerna.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 4.
    Abrahamsson, Daniel
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Eriksson, Jens
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Larsson, Martin
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Oberoende skivbolag i förändringstider: Om den förändrade affärslogiken i skivbolagsbranschen2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    During the last decade the conditions for the music industry have been changed significantly. With the dropping sales of physical phonograms and the increasing illegal file sharing, the record labels have been forced to adapt and thus seek alternative sources of income next to the traditional sales of phonograms. Our purpose was to investigate how smaller Swedish record labels adapt themselves to the changing environment within the music industry and which new alternative sources of income they can use to finance their music production. To do this we used a deductive approach where we started by researching theories we thought were relevant to the subject, which we then used to get valuable information out of our informants.

    From our empirical investigations it appears that the independent record labels are rather positive about the future and that they will be able to survive, even though they will have to change their ways of working to a large extent. Our results show that the record labels as we know then will disappear. Instead, the future will consist of music companies where the phonograms mainly will function in marketing purposes and the income will come from other sources like advertising, sponsorship and synchronisation et cetera. The record labels, as we know them, are indeed a fading phenomenon.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 5.
    Adén, Emil
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Barray, Aline
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Go Green in the Automotive Industry: Open and Networked Innovation applied by Tesla Motors and Renault2008Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    In today’s economical world, companies realize the importance to build corporate strategies on innovation to sustain a continuous profitability. Innovation is a crucial issue to develop a competitive advantage. In our networked economy, companies can not only rely on in-house activities anymore to raise creative and come up with breakthrough innovations they need to collaborate with actors from the external environment. Firms have to think outside their own boundaries to leverage the complementary resources and capabilities needed to innovate. Partnerships help to ensure firms’ future successes.

    The purpose of our study is to understand how companies, operating in the automotive industry, integrate ‘Open and Networked Innovation’ concepts in their corporate strategy to enhance their environmental friendly profile. As far as the EV market is concerned, our study will also lead to determine the Key Factors of Success and the barriers that companies have to face when they want to launch an electric car in the market.

    Various theoretical approaches have been developed over the time about Open Innovation and Networked Innovation. The dilemma of paradoxical organization needs of radical innovation, exposed by Dr Sigvald Harryson, is our theoretical starting-point to analyze company’s ability to find the right equilibrium between exploration and exploitation and absorptive capacity. Further on, we explore the question of absorptive capacity to know how firms identify, acquire, transfer and transform knowledge.

    Thereafter, the theoretical framework is confronted with empirical data based on a qualitative and abductive approach of two case studies – Tesla and Renault. Interviews with Tesla, located in the Silicon Valley, California, USA, have been conducted. We also met two key employees in Renault’s headquarter, Paris, France. Interpretation and explanation of the data collected is reported in our analysis of each case as well as in the cross-case analysis. A presentation of our recommendations and conclusions conclude our master thesis.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 6.
    Aganovic, Ina
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Kipouros, Jenni
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Den nya Arenan: Dansband eller Rock 'n Roll för Kalmar som destination?2010Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Syftet med den här uppsatsen är att studera om den nya Arenan kan komma att vara en bidragande faktor till säsongsförlängning i Kalmar. Eftersom den nya Arenan inte ännu är färdigbyggd, vill vi undersöka beslutsfattares syn på projektet samt hur ett sådant projekt kan komma att påverka Kalmar som destination.

    För att kunna studera verkligheten, utan att styras av redan befintliga teorier, valde vi i vår studie att använda oss av en induktiv ansats. Den större delen av vår datainsamling grundas på kvalitativa intervjuer, vilka vi kompletterade med diverse rapporter och skrivelser på hemsidor.

    Vår slutsats i den här uppsatsen är att den nya Arenan kan bidra till säsongsförlängning om verksamheten maxas. För att detta ska vara möjligt bör samtliga beslutsfattare börja spela i samma lag, klara och tydliga mål med projektet måste sättas upp och fokus bör läggas på hur ett projekt av den här storleken kan gynna hela Kalmar som destination, inte enbart en av de inblandade aktörerna.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 7. Agerström, J
    et al.
    Carlsson, R
    Rooth, Dan-Olof
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Ethnicity and obesity: evidence of implicit work performance stereotypes in Sweden2007Ingår i: IFAU, nr 20Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
  • 8.
    Agerström, Jens
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Björklund, Fredrik
    Lunds universitet.
    Temporal Distance and Moral Concerns: Future Morally Questionable Behavior is Perceived as More Wrong and Evokes Stronger Prosocial Intentions2009Ingår i: Basic and Applied Social Psychology, ISSN 0197-3533, E-ISSN 1532-4834, Vol. 31, nr 1, s. 49-59Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Prior research on temporal construal has shown that core values become more salient when people think about distant- as compared to near-future events. The present research shows that greater temporal distance of an event also results in greater moral concern. More specifically, it was found that people make harsher moral judgments of others' distant-future morally questionable behavior than near-future morally questionable behavior. Moreover, it was shown that people increasingly attribute distant vs. near future behavior to abstract dispositional relative to concrete situational causes, and that this attribution bias is partially responsible for the temporal distance effect on moral judgments.

  • 9.
    Agerström, Jens
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Björklund, Fredrik
    Temporal distance increases moral blame: The meditational role of attribution bias2009Konferensbidrag (Refereegranskat)
  • 10.
    Agerström, Jens
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Björklund, Fredrik
    Allwood, Carl Martin
    The influence of temporal distance on moral judgment and reasoning2007Konferensbidrag (Refereegranskat)
  • 11.
    Agerström, Jens
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Carlsson, Rickard
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Rooth, Dan-Olof
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Etnicitet och övervikt: implicita arbetsrelaterade fördomar i Sverige2007Rapport (Övrigt vetenskapligt)
  • 12.
    Agerström, Jens
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Möller, Kristiina
    Archer, Trevor
    Moral reasoning:: The influence of affective personality, dilemma content and gender2006Ingår i: Social behavior and personality, ISSN 0301-2212, E-ISSN 1179-6391, Vol. 34, nr 10, s. 1259-1276Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    This study examined the influence of affective personality, perfectionism, gender, arousal and dilemma content on moral reasoning. 264 participants were presented with moral dilemmas to which they had to provide a solution that reflected various degrees of justice and care. The results indicated that a) affective personality had an effect on moral reasoning, b) female participants reported higher levels of care morality than did male participants, c) gender interacted with perfectionism in the production of moral standpoints, d) dilemma content exerted a strong effect on the participants' use of moral strategy. It was concluded that although moral reasoning appears to be governed primarily by the dilemma content at hand, an individual's moral solutions are influenced by gender and affective state.

  • 13.
    Ahlbeck, Jenny
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Virtuella rese-communities: deras roll ur ett relationsorienterat marknadsperspektiv2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Bakgrund/Problem: Hur kan ett rese-community gynna ett företags långsiktiga relation till sina kunder?

    Syftet med uppsatsen är att analysera och skapa förståelse för vilken roll och funktion rese-communities spelar ur ett relations-orienterat marknadsföringsperspektiv.

    Denna undersöknings uppläggning baseras helt på det problem som definierats samt det syfte i vilket undersökningen bedrivs. I denna uppsats har jag valt att använda mig av såväl en deskriptiv som explorativ undersökningsstrategi. Jag har också använt mig av en kombination av deduktiv och induktiv ansats, då jag anser att undersökningen präglas av en abduktivt ansats. Det metodologiska tillvägagångssättet har varit kvalitativt. Den insamlade empirin insamlades genom djupgående intervjuer med 7 specialister från olika företag som uppmärksammat fördelarna med driften av resecommunities. Intervjuerna präglades av mitt val av en kvalitativ metodval jag hela tiden eftersträvade en närhet till mina respondenter.

    Då denna uppsats är av kvalitativ art och undersökningens syfte snarare är att analysera och skapa förståelse än att komma fram till några absoluta sanningar tillåts jag inte göra några generaliseringar. Jag har dock valt att ändå försöka presentera några uppmärksammade mönster och egna tankar kring ämnet; resecommunities. De analyser jag gör presenteras i empiri och analys kapitlet där den insamlade empirin presenteras i anslutning till kommentarer från de teoretiska referensramarna. De begrepp jag har valt att fokusera på är de som uppkom vid min problemdiskussion, mina delproblem som berör begreppen; värde, lojalitet, engagemang och varumärke. De intressanta tendenser och mönster som jag kommit fram till presenteras i mitt avslutande kapitel; slutsats & diskussioner där jag även framför mina egna tankar och åsikter kring undersökningen och ämnet; rese-communities.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 14.
    Ahlgren, Louise
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Lukacs, Stefan
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Risberg, Olivia
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Regioner utan gränser: En studie om hur mindre svenska tjänsteföretag drar nytta av sin region för att locka en internationell kundkrets2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Syftet med uppsatsen var att beskriva hur mindre tjänsteföretag drar nytta av sin region för att locka internationella gäster. Analysera hur de använder sig av platsmarknadsföring och samverkan samt ge rekommendationer till liknande företag.

    Vi har använt oss utav en abduktiv ansats samt ett kvalitativt forskningsangreppssätt. De organisationer som vi studerat och intervjuat är Mundekulla, Astrid Lindgrens Värld, Hotell Ronja samt Regionförbundet.

    Vi har använt oss av källor som kan hjälpa oss skapa en teoretisk syntes kring våra delfrågor inom ämnena: Tjänsteföretagens internationalisering och marknadsföring, Hur regioner och företag samverkar samt Hur regioner arbetar med platsmarknadsföring.

    Vi har kommit fram till att regional samverkan är av stor vikt när ett mindre tjänsteföretag ska locka en internationell kundkrets. Samverkan sker på olika nivåer.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 15.
    Ahlgrimm, Michael
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    External Knowledge Acquisition And Transfer From Innovation Clusters To Central R&D Unit: The Mediating Role Of R&D Listening Posts As Technological Gatekeepers2009Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    Over the last few decades, the industrialized world in general and the automobile industry in particular was hit by immense changes which strongly influence the management of R&D. Trends such as globalization and sharp competition on worldwide open markets, increasing product complexity in order to meet the customers’ desires for more variety and individualization, technology fusion and cross industry innovations, high level of technological and competitive uncertainty, increasing pressure to reduce R&D budgets, and shorter time to market and reduced innovation cycles in consequence of rising competition, force companies to source external knowledge and to bring in and exploit outside-in innovations instead of reinventing them their selves. In the same way, the Open Innovation concept highlights the need for organizations to open up their innovation processes. As a consequence, many R&D organizations are being transformed in order to meet the upcoming challenges and established technological listening posts to source external knowledge in centers of technological excellence and innovation.

    This study focus on the knowledge acquisition, transformation and transfer from innovation cluster to central R&D, and examines the roles and typologies of technological gatekeepers. Based on a sound literature review and in-depth qualitative study of the case company BMW, this thesis explores how technological listening posts can take the mediating role of technology gatekeepers and how different mechanisms and typologies for gatekeeping can be deployed for optimal transformation and transfer of external knowledge into internal innovation.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 16.
    Aidemark, Lars-Göran
    et al.
    Växjö universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap, Ekonomihögskolan, EHV.
    Lindkvist, Lars
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Management accounting in public and private hospitals:: a comparative study2004Ingår i: Studies in managerial and financial accounting, ISSN 1479-3512, Vol. 14, nr 5, s. 427-445Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    This paper investigates whether hospitals run as limited companies have more cost conscious and organizationally committed clinic superintendents when compared with public hospitals. Also, if the management accounting systems differ in the hospitals studied. Using a questionnaire, two hospital companies are compared with two hospitals controlled by political boards.

    According to the analysis there are no significant differences between clinic superintendents in public hospitals and hospital companies. This is true in terms of organizational commitment and cost consciousness. However, the study indicates that participation in the hospital budget-setting process and satisfaction with financial information both affect the superintendents' cost consciousness.

     

  • 17.
    Akhtar, Mehreen
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Female and Gender Leadership: Under Representation of Female Leaders2008Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 15 poäng / 22,5 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    When we talk about the females employment in different organization, it is till treated in different disciplines. There are some gaps linked to it which still need to be filled in order to give equal opportunities to females as well. Although, from the last few decades it is been said and noticed that the number of females are rising to the top which is a symbol of progressive social change. However, it is also been noticed that there is still gender inequality in top management positions which leads to under presentation of females in top management position.

    The society and the masculine man has developed some theories. Due to which, it is been said that female qualities do not contribute to the required management attributes. For instance, In order to have an executive role, a person must be more aggressive, competitive, more task oriented etc. but females always have the opposite qualities. For instance, interpersonal relations, emotional, collaborative etc.

    This paper is an effort that shows the obstacles that woman faces in order to reach top management positions. Moreover, I also tried to describe that the traditional leadership model is linked to the masculine stereotypes. Henceforth, I tried to explain that the new organizational culture requires also the feminine stereotypes (emotions, interpersonal relations, cooperation etc). So, one could say that the leadership is not just linked to the masculine stereotypes but it also requires more of feminine qualities as well.

    The empirical study involves the semi structured interviews from men and women on management positions and also general discussions with the public. Based on these interviews and discussions I tried to analyze if both male and female follow the gender stereotypes and if they have difference in leadership styles according to gender.

    Hence, companies should have a more diversity in their organization in order to have more flexibility in organizational culture.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 18.
    Aktonius, Agnes
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Helgesson, Hanna
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Nilsson, Jenny
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Arbetsmotivationens betydelse ur ett mellanchefsperspektiv: En fallstudie på Länsstyrelsen i Kalmar län2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Problem: Teorin beskriver att mellanchefers situation kan vara problematisk i och med att de styrs både upp- och nerifrån vilket kan leda till en viss osäkerhet i deras ledarskap. Då deras roll går ut på att de ska vara lojala mot både ledningen och medarbetarna befinner sig mellancheferna i en klämd position Deras position har förändrats från att tidigare ha besuttit rollen som den högre ledningens andra hand till att idag vara själva kärnan i verksamheten. De anställda ser sin närmaste chef som ett arbetsgivarombud samtidigt som ledningen ser sin underordnade chef som sin närmaste länk till personalen. Mellanchefers position kan uppfattas som utsatt då de ska förmedla ledningens budskap neråt till medarbetarna. Detta kan leda till att det existerar en osäkerhet i och med att det ställs flera krav på mellanchefer. Här kan kommunikationen i hela organisationen bli en betydande faktor för motivationsarbetet.

    Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka mellanchefers arbetsmotivation som i dagens organisationer har en utsatt position. Vi har valt att relatera detta till verkligheten och praktiken genom att undersöka funktionschefernas roll på Länsstyrelsen i Kalmar län, ur ett mellanchefsperspektiv.

    Avgränsningar: Vi har valt att, i denna uppsats, avgränsa oss till mellanchefer och dess arbetsmotivation. Denna studie skulle kunna göras på olika typer och storlekar av organisationer och en jämförelse mellan organisationer hade varit intressant, men det täcker sig inte inom ramen av denna uppsats. Det finns även andra aspekter och faktorer som vi har valt att inte undersöka närmare som påverkar vårt problem.

    Metod: Vi har utgått ifrån ett deduktivt arbetssätt i vår uppsats och den bygger på en kvalitativ undersökning. Vi har använt oss av en enkätundersökning på samtliga funktionschefer på Länsstyrelsen i Kalmar län samt tre kvalitativa intervjuer för att få en djupare förståelse av problemet.

    Resultat: Utifrån vår fallstudie har vi fått en inblick i funktionschefernas roll på Länsstyrelsen i Kalmar län och det har visat sig att generellt sett anser de flesta funktionschefer att det finns en problematik kring deras roll och position. Det ställs otydliga krav från ledningen och förväntningar från medarbetarna kan i vissa fall vara svåra att uppfylla. De måste finna en balans mellan detta för att kunna motivera sig själva i sitt arbete och därmed sin omgivning. Genom denna studie har vi även fått en ökad förståelse för vilka motivationsfaktorer som är av störst betydelse i deras arbete. De övergripande faktorerna som bidrar till funktionschefernas arbetsmotivation är att stödja medarbetarna, vara lyhörd, målfokusering, utveckling samt att ge och få feedback. Vidare har vi sett att det finns brister i kommunikationen som är en betydande faktor för ett bra samarbete över alla nivåer i organisationen.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 19.
    Alaeddin, Faten
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Lindblad, Frida
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Samuelsson, Johanna
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Business Process Outsourcing: Vilka faktorer är avgörande vid ett beslut?2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Outsourcing, förflyttning av funktioner till extern part som tidigare funnits i företaget, är ett fenomen som under de två senaste årtiondena har vuxit starkt i världen. Outsourcing har möjliggjort för företag att fokusera på sin kärnverksamhet och därmed erhålla konkurrensfördelar. Business Process Outsourcing är en kategori inom detta område, som innebär att företaget outsourcar hela eller delar av sin ekonomifunktion. Användandet av Business Process Outsourcing har ökat bland de svenska företagen under de senaste åren. Det finns mångtydiga förklaringar till denna framväxt, där en förklaring är att det är en trend. En annan förklarig är att lågkonjunkturen tvingar företag att hitta nya sätt att kostnadsbespara. Det har dock visats att alla initiativ till outsourcing inte blir lyckade, utan att en del företag upplever att de inte uppnått de förväntade fördelarna med outsourcingen. Vi bedömer att det finns ett behov av att kartlägga de för- och nackdelar som finns med Business Process Outsourcing för att hjälpa företag i deras beslutsprocess vid övervägande om att använda Business Process Outsourcing.

    Syftet med denna uppsats är att ur fyra olika perspektiv; företag som erbjuder Business Process Outsourcing, företag som använder Business Process Outsourcing, företag som beslutat att inte använda Business Process Outsourcing och företag som använder intern outsourcing, studera och analysera de överväganden som är aktuella i samband med Business Process Outsourcing. Syftet är även att ge vägledning och rekommendationer att beakta vid beslut om Business Process Outsourcing samt skapa en bättre förståelse för ämnet.

    Vi har valt att avgränsa vår uppsats till stora svenska företag. Vi har även valt att definiera Business Process Outsourcing som outsourcing av de funktioner som återfinns hos ett företags ekonomiavdelning, som exempelvis lönehantering, fakturering, reskontrabevakning, bokföring men även bokslut, deklaration samt hantering av skatter.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 20.
    Ali, Faisal
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    How do big European Companies present themselves to attract the most talented people2008Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 15 poäng / 22,5 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    In order to have a clear understanding of the topic breeding and nurturing talents, first I am going to define what breeding and nurturing talent is. The actual meaning of breeding and nurturing talents is to help a person to develop and be successful (Cambridge Dictionary).

    How this whole process is going on we have to see which factor and elements are coming in the way of making the person to develop and be successful (Cambridge Dictionary). Some people are born with talent and some people become talented in the process of different techniques and methods. What are the different ways to improve the talent in humans? This is the important question, which I will explain, in my coming pages. There are few factors, which determine the talent in humans; these are habits, trainings, practices, opportunities and experiences that play a vital role in making the person successful. I tried to find out how European companies find out the most talented people from the market. I studied four big European Companies in my thesis to find out how these big European Companies attract and retain the talented people in their organizations. In relation to these four big European companies I answered several questions, which I added in my work. I have added several questions to be answered and issues to be discussed in the project literature. This topic is very common nowadays because it applies in every organization and even everywhere in this world.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 21.
    Alm, Lisa
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Sundin, Malin
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Investeringskalkylering: Ur två perspektiv2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Sammanlagt inter­vjuades tre banker och fyra företag. Dessa företag är Be-Ge, Elajo, Saft och Scania och bankerna är Handelsbanken, Nordea samt Swedbank. Företagen är samtliga verksamma i Oskarshamn och bankerna i Kalmar, detta är inget vi ansåg vara en belastning för uppsatsen då vi tidigt gjorde antagandet att bankernas förfarande inte varierade nämnvärt som en följd av dess geografiska läge, vilket även bekräftades under empiriinsamlingen.

    Syftet med uppsatsen är att undersöka de valda företagens iordning­ställande av kalkyler som under­lag för investeringar. Även att undersöka de större bankernas genomgång och an­vändande av kalkylerna som underlag för kredit­beslut. Samt att se hur finanskrisen har på­verkat in­vesterings­bedömningar i företagen så väl som hos bankerna.

    Vi har valt att arbeta utifrån en huvudfråga samt fyra forskningsfrågor. Dessa syftar till att ge upp­­satsen en klar struktur samt tillsammans svara på uppsatsens syfte. Den huvudfråga vi har arbetat efter lyder;

    Vilka kalkyler arbetas fram på företagen och vilka av dessa är väsentliga för att få lån godkänt för investeringen?

    Utifrån dessa, sammanlagt, fem frågor, empirin samt litteraturen har vi kommit fram till följande slutsatser.

    Det som fram­kommit är bland annat att företagen inte använder de mer avancerade kalkylerings­metoderna, de aktuella företagen använder sig av pay-back metoden samt gör en kassa­flödes­analys. Från bankerna har återbetalningsförmågan poängterats och någon specifik kalkyl har inte framhållits som mest användbar för beslutsfattande. Att det nu råder en stor finans­kris har inte påverkat bankerna, åtminstone inte dess kreditbedömningar, dock har företagen påverkats i olika grad.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 22.
    Almheden, Malin
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Lindgren, Anna
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Olofsson, Maria
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Under vilka förutsättningar kan BSC vara ett hjälpmedel för styrning i nätverk?2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Problem: Nätverkande företag är i stort behov av en effektiv verksamhetsstyrning. Eftersom nätverkande organisationer består av flera företag som agerar som en har de svårt att räcka till, skapa nöjda medlemmar samt utveckla något som ger positiv respons hos finansiärerna. Problemet inom nätverkande företag är att kunna få alla medlemsföretag aktiva och engagerade. Detta innebär att samarbetet behöver utvecklas och ett verktyg som får in de olika aspekterna är av nytta.

    Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka under vilka förutsättningar ett balanserat styrkort kan implementeras i nätverkande organisationer. Tanken är att se till vilka perspektiv som kan vara i fokus när det gäller nätverkande organisationers styrbarhet samt eventuella motsättningar.

    Avgränsningar: Våra avgränsningar är främst att uppmärksamma nätverksorganisationers styrbarhet samt att endast utgå ifrån BSC som styrmedel. Vi kommer att se till effektiviteten som BSC kan tillföra nätverksföretagsverksamheten och de nätverksorganisationer vi kommer att kontakta är PUCK, Tunga Fordon och Aluminiumriket. Vi kommer även att stämma av våra intervjusvar med en referensperson som är insatt i ämnet, vid namn Bodil Anjar, som tidigare varit verksam vid Sustainable Sweden Southeast (SSSE) och i dagsläget arbetar som konsult för småföretag.

    Metod: Denna uppsats bygger på kvalitativ forskning ur ett abduktivt perspektiv. Uppsatsen bygger till stora delar på information som vi fått i och med intervjuer, som ställs i jämförelse med redan befintlig teori.

    Resultat: Vi har kommit fram till att ett anpassat BSC kan implementeras och användas i nätverkande organisationer. Problem som uppkommit i och med uppsatsen handlar bland annat om att få alla medarbetare i medlemsföretagen insatta i nätverket och dess betydelse för företaget. Vi har även kommit fram till vidare forskning kring ämnet.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 23.
    Almqvist, Peter
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Iu, Marco
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Persson, Andreas
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Är kalkyleringssystemet tillförlitligt?: En fallstudieliknande undersökning av ett tillverkande företag2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Uppsatsens syfte är att kritiskt granska uppdragsgivarens kalkyleringssystem, för att komma fram till om kalkyleringssystemet är tillförlitligt och därefter ge rekommendationer på hur kalkyleringssystemet kan förbättras.

    I metodkapitlet motiverar vi vårt tillvägagångssätt. Vi anser att ett deduktivt förhållningssätt lämpar sig bäst för vår undersökning och vi använder oss av en kvalitativ undersökningsmetod. Intervjuerna som vi har haft har varit av semistrukturerad och ostrukturerad karaktär.

    I teorikapitlet förklarar vi bland annat vad kalkyler är och vad de används till. Därefter presenterar vi de vanligaste traditionella kalkylmetoderna. Vi använder kritiken som riktas mot de traditionella kalkyleringsmetoderna för att kunna analysera eventuella brister på uppdragsgivarens kalkyleringssystem.

    Empirin består av det datamaterial vi har samlat på oss under intervjuerna hos uppdragsgivaren. Här får läsaren förståelse för uppdragsgivarens verksamhet samt hur deras kalkyleringssystem fungerar. Vidare redogör vi för vilka förutsättningar som råder i uppdragsgivarens bransch och vilka problem uppdragsgivaren har.

    Slutsats, analys och rekommendationer: I slutsatsen sammanfattar vi de viktigaste resultaten vi har kommit fram till i vår analys. I vår analys påstår vi att uppdragsgivarens kalkyleringssystem inte är tillförlitligt. Den största orsaken till vårt påstående är att kalkyleringssystemet i stor utsträckning använder sig av tid som fördelningsnyckel. Faktum är att uppdragsgivaren är osäker på om tidsåtgången för de olika operationerna verkligen stämmer. Uppdragsgivaren är orolig för att detta kan ge upphov till en felaktig kostnadsfördelning. Vi ger även rekommendationer till vad uppdragsgivaren borde göra för att öka tilliten till deras kalkyleringssystem.

    Förslag till fortsatt forskning: Vi avslutar uppsatsen med tre stycken förslag till vidare forskning:

    • Förse uppdragsgivaren med en produkt- och kundlönsamhetsanalys.

    • Har liknande tillverkningsföretag samma problem när det gäller kostnadskontroll?

    • Framtagande av en optimal konkurrensstrategi åt uppdragsgivaren.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 24.
    Alsparr, Robin
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Woodhouse Schmit, Emanuel
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Sjöberg, Emelie
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    From Asian Tigers To African Lions: En företagsekonomisk studie om svenska SME:s etableringar i Afrika2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Vi vill få en ökad förståelse i hur svenska SME:s etablerar sig på den afrikanska marknaden. Uppsatsen är en kvalitativ studie där vi utfört intervjuer med regionala företag och organisationer. De företag och organisationer som ingår i arbetet är Sustainable Sweden, Norba, Norden samt Regionförbundet Kalmar län. Anledningen till att dessa valdes var att de har kontakt med den afrikanska marknaden. De teoriområden vår uppsats utgår ifrån är huvudsakligen etableringsform, etableringsprocess och kultur. Empirin utgör en sammanställning och jämförelse mellan de intervjuade företagen i fråga. De slutsatser vi har funnit är; vikten av kunskap vid en etablering i Afrika, vikten av rätt etableringsform, lärande i relationerna samt fördelarna med en tidig etablering i Afrika.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 25.
    Alsterberg, Emelie
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Konrad, Madelene
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Mårdh, Ann
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Köttfärs, kyckling och en jäkla massa bonusar: en granskning av skandalutsatta företag2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Syftet med denna uppsats är att vi vill skapa oss en förståelse för hur företag ska agera vid en skandal samt hur de ska hantera PR i syfte för att återfå sin trovärdighet.

    Vi har valt att använda oss av en kvalitativ metod där vi har samlat in vårt empiriska material med hjälp av ett antal intervjuer och artiklar från Internet. Intervjuerna har bestått av sex respondenter, varav fem face-to-face och en via mail. Dessa har kunnat ge oss en genomgripande bild av vårt ämne, tack vare deras expertis och erfarenhet.

    Som slutsatser har vi kunnat komma fram till att företag som råkar ut för en skandal har olika vägar att gå. Beroende på om företaget har ett personifierat varumärke eller inte samt hur hög grad omfattningen på skandalen är olika spokespersons bättre lämpade än andra. Dessa är då ämnade att föra fram företagets budskap gentemot samhället samt försöka återfå trovärdigheten hos dessa.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 26.
    An, Guilan
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    The Way Chinese Companies Collaborate with Chinese Universities2009Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 15 poäng / 22,5 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    The objective of this study is to investigate how Chinese companies collaborate with Chinese universities. These companies in academic often referred as technology-based firms and follow a trend of Industry-University collaboration. Prior research within this field has found that these technology-based firms generally apply a model when collaborate with universities to reach both exploration and exploitation. Literature has given much attention to firms originating from European countries, and for that matter, more research needs to focus on the collaboration between Chinese firms and Chinese Universities. This exploratory research has incorporated a holistic approach in order to obtain an overall picture of the underlying pattern behind the collaboration. In order to aid and facilitate this investigation, I have followed a conceptual research model that has functioned as a guiding tool for my exploration and analysis. This conceptual research model is comprised of four main Industry-University models: Spin-off Model, joint project development model, joint-lab model and PHD work station. In order to investigate the objectives of the study, four cases from companies and universities were selected representing highly innovative company and university: Westbaltic Components AB, HuaWei Technologies, FuDan University and ZheJiang University.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT03
  • 27.
    Anderberg, Carl - Johan
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Wiberg, Martin
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    E-handel: Inte bara guld och gröna skogar2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

     

    The purpose of this essay is to analyze and understand which difficulties that e-company's struggles with the most, and what their strategies are to overcome this problem. Sales of clothing through e-commerce have made the shopping experience faster and more comfortable, but on the other hand it has created a couple of problems which makes a big difference in the purchase of clothing, we are partly talking about the absence of the testing opportunity. To not know whether or not the shirt or pants will fit, leads customers to a game of gamble every single time they purchase a garment. Another problem which makes customers nervous before a purchase is the absence of a physical salesperson. This might lead customers to question whether or not the company exists. Finally there's the problem with payment. The years of e-commerce have suffered a great deal of misuse and frauds of credit cards which have lead to an uncertainty among customers. Companies are aware of that these problems are holding them back, so the question is; what are the companies doing to lower this uncertainty? This essay is based in a qualitative method where the empirical result has been collected through interviews from five different respondents. The respondents have been selected because of their expertise in the subject and in three of the cases because they run companies that are popular in the e-commerce arena of clothing.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 28.
    Anderberg, Christian
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Petersson, Carl-Johan
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Internationalisering genom att samarbeta med utländska mellanhänder2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Internationalisering genom mellanhänder är ett vanligt sätt för små och medelstora företag att expandera sin verksamhet till nya marknader. Orsaken är att expansion görs möjlig till nya marknader genom bryggning av distanser samt den relativt låga finansiella risken som internationalisering genom mellanhänder innebär. Resurser att expandera organiskt är något som små och medelstora företag ofta inte har. Det saknas forskning som förklarar hur framgångsrika mellanhandssamarbeten uppnås och många företag misslyckas eller når inte full potential. Vårt syfte med studien är att skapa förståelse för de faktorer som påverkar ett framgångsrikt samarbete med utländska mellanhänder. Inledande intervjuer och genomgång av teori visade att identifiering av bra mellanhänder, kontroll och vidareutveckling av relationen är viktiga faktorer för framgångsrika mellanhandssamarbeten. Med detta som utgångspunkt skapade vi en enkät för att undersöka vilken erfarenhet svenska internationaliserande små och medelstora företag har. En modell baserad på svaren på enkätfrågorna som redovisar faktorerna och deras förhållning till framgång finns presenterad i slutsatserna.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 29.
    Andersson, Camilla
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Johansson, Marika
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Vägen till ett framgångsrikt köpcentrum!: En fallstudie av Ölands Köpstad2010Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Det kan vara svårt att veta vilka faktorer som ett köpcentrum bör arbeta med för att bli framgångsrikt. Idag krävs kontinuerlig förnyelse eftersom konkurrensen på marknaden hårdnar då allt fler köpcentrum byggs. Vi vill därför visa hur ett lokalt köpcentrum kan utveckla sitt koncept för att förbättra sin position på marknaden samt bli en attraktivare plats.

    Uppsatsen fokuserar på två delsyften, som presenteras nedan:

    • Analysera och undersöka köpcentrums framgångsfaktorer.
    • Framställa strategier till köpcentrum som är i behov av förnyelse. Strategierna är framtagna i avsikt att göra köpcentrumet till en attraktivare plats för besökare och därigenom öka köpcentrumets konkurrensposition.

    Vårt metodologiska tillvägagångssätt är präglad av en kvalitativ ansats med vikten på ett deduktivt arbetssätt. Den empiriska insamlingen utfördes genom elva intervjuer, varav sex av dessa var personliga, fyra utfördes via telefon och en via mejl. Vi har använt oss av ett fallföretag som undersökningsobjekt för köpcentrum som befinner sig i en sämre situation och behöver förnyelse.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 30.
    Andersson, Emma
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Larsson, Marina
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Business & Borsjtj: Att etablera ett företag på den ryska marknaden2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    The aim of this thesis is to map important strategies and factors that a firm, in this case Gunnebo Lifting AB can use when establishing themselves at the Russian market. The Russian market is today considered to be an emerging market. Within this study several areas of theory connected to entering new markets have been touched upon. These areas are market analysis, relationships and networking, internationalization processes, distribution chains, export issues and finally cultural distances. The empirical data for this thesis were collected through qualitative interviews.

    The results that arose when analyzing the theories combined with the empirical data pointed towards five strategies and factors of importance. According to this study a firm needs to have a good knowledge of the market in mind. The firm also needs to have awareness and knowledge about the country or region and the specific cultures within it. A third factor is that the firm needs to be aware of and possess ability to handle different distances between the firm and the new market. A fourth factor identified points to the importance of having the ability to develop good relationships and to be able to position the firm within a network. The last factor identified within this thesis is the importance for the firm to have clear visions and achievable goals for the firm on a new market.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 31.
    Andersson, Eva
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Johansson, Emelie
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Barnsexturism: en konsekvens av ojämlika förhållanden i världen2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Barnsexturism kännetecknas av ojämlikhet mellan den utvecklade och underutvecklade delen av världen. Barnsexturisterna är oftast västerländska män som reser till utvecklingsländer länder för att utnyttja barn. Det har dock sedan länge funnits såväl folkrättsligt bindande överenskommelser som juridiskt bindande lagar mot barnarbete och sexuellt utnyttjande av barn. Det till trots utnyttjas tre miljoner barn årligen inom barnsexturismindustrin. Många av utvecklingsländerna präglas nämligen av dysfunktionalitet såsom korruption och bristfällig tillämpning av de befintliga lagarna. Med anledning av det samt att många länders regeringar negligerar problemet har det globala nätverket ECPAT växt fram. En del av deras arbete är att påverka såväl regeringar världen över som olika företag att ta ansvar för problemet. ECPAT Sverige har exempelvis utvecklat Uppförandekoden för researrangörer mot barnsexhandel (Uppförandekoden) och kampanjen ”Jag fegar inte ur”, vilken involverar svenska resebyråer i arbetet. Syftet med såväl Uppförandekoden som ”Jag fegar inte ur” är att informera allmänheten om problemet. Eftersom det vanligen är allmänheten som bevittnar barnsexturism är det även de som har möjlighet att anmäla förövarna och därmed motverka efterfrågan. Både Uppförandekoden och ”Jag fegar inte ur” präglas dock av bristande engagemang från många av de deltagande företagen, vilket är till barnsexturisternas fördel. För att motverka barnsexturisternas maktposition över sina offer och därmed bidra till något mer jämlik värld krävs det att företagen blir mer benägna att informera sina kunder samt att allmänheten blir mer villiga att anmäla förövarna.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 32.
    Andersson, Frida
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Vretström, Tina
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Nätverkande, Deltagande och Interaktion: en studie baserad på Turismbranschens brukande av Social Media2010Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    This study is based on an inductive approach where the collected empirical data has been categorized in themes on which we have based the discussion in this paper. Using a qualitative method, nine appropriately selected respondents were questioned with an unstructured interview guide. The transition to a society characterized by interaction has caused a greater part for bilateral communication between consumer and consumer but also between consumer and company. The increased usage and integration on Internet has resulted in so called social media channels. User generated material is published on these media channels which leads to discussions about companies, products and services. The purpose of this thesis is to evaluate how the tourism industry utilizes social media in communication and marketing and to present the effects that come from working with media channels. Companies can no longer ignore the fact that consumers discuss them and their range of products and services through social media online. Companies need to adapt to this change in the way they use communication channels in media, surrender some control and let consumers drive the brand. They also need effectively manage their image in order to build and preserve the brand value and create stronger and better relations with their customers.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 33.
    Andersson, Gustaf
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Lewton, Johan
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Björklind, Robin
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Hotell- mer än bara ett rum: Hur hotell måste ändra strategier om marknaden förändras2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Hotellmarknaden håller på att förändras, här i Kalmar planerar de hotell som inte redan har renoverat sina faciliteter, att göra det. Att alla hotell renoverar samtidigt är ganska märklig och vi har i och med detta arbete, delvis rett ut varför detta händer just nu. Det beror delvis på att de flesta hotell byggdes under samma tidsperiod och är i behov av upprustning samt att det är en reaktion av konkurrenternas renoveringar. Något som blev tydligt för oss var att hotellen väljer att investera i sina verksamheter samtidigt som en eventuell lågkonjunktur kan komma att drabba världsekonomin, det tyckte vi var märkligt men de är helt enkelt tvungna, för att stå sig i konkurrensen. Genom att intervjua hotellcheferna för tre av Kalmars största hotell samt ett antal affärsresenärer har vi försökt se om hotellen verkligen vet vad kunderna efterfrågar, samt vilka organisatoriska förändringar som hade varit nödvändiga vid en ekonomisk inbromsning. Vår studie har resulterat i den modell vi kallar ”den långa eller korta vägen till kunderna” och syftar till att företagen skall göra sig attraktiva på den lokala marknaden och att genom deras ryktesspridning, locka till sig kunder från andra regioner.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 34.
    Andersson, Jeanette
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Denker, Anna
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Lundqvist, Maja
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Hur känns det?: det taktila sinnets betydelse inom marknadsföring2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Problemformulering: Hur använder sig möbelföretag av känselsinnet i sin marknadsföring?

    Syfte: Vår avsikt var att undersöka om – och i så fall hur - företagen i denna bransch använder sig av det taktila sinnet i varuhus, produkter och kataloger.

    Metod: Vi har använt oss av en abduktiv ansats av ett kvalitativ tillvägagångssätt. Vi gjorde djupintervjuer med tre möbelföretagsrepresentanter.

    Referensram: Sinnesmarknadsföring är ett relativt nytt fenomen, men vi tror att det är något som är här för att stanna. Idén med sinnesmarknadsföring är att företag, genom att rikta sig till kundens alla fem sinnen, skapa en sinnesupplevelse för kunden. Känselsinnet är ett av de sinnen som företagen ska använda sig av för att skapa denna helhetsupplevelse. I våra referensramar har vi även tagit fasta på teorier kring servicelandskap, produkt och katalog (direktreklam).

    Slutsats: Resultatet av denna studie visar att företagen tycker att känselsinnet är ett viktigt medel för att nå kunderna. Trots att de intervjuade företagen uttrycker känselsinnets stora betydelse för marknadsföringen har de inte utvecklat någon specifik strategi för att använda sig av detta. Vår slutsats är därför att sinnesmarknadsföring, i synnerhet känselsinnet, måste utvecklas inom marknadsföringsteorin. Endast när ett tydligt ramverk skapats kan sinnesmarknadsföringsteorier implementeras i praktiken.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 35.
    Andersson, Jeanette
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Lindquist, Johan
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Trobro, Hanna
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Talangjakt 2008: En studie av rekryteringsbranschen2008Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Syftet med uppsatsen är att beskriva rekryteringsprocessen och i synnerhet att identifiera avgörande faktorer i processen och dess omgivning som kan kopplas till ett talangfokus.

    Det vi kommit fram till är att rekryteringsprocessen påverkas av en rad faktorer som tar sin utgångspunkt i några stora samhälleliga tendenser. Dessa tendenser kräver vissa förändringar i processen som gör att orden talang, kreativitet och stjärna börjat användas som profilering för företag då syftet är att locka till sig kompetent personal från 80-talistgenerationen.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 36.
    Andersson, Jens
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Edlund, Henrik
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Forsberg, Peter
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Konsten att sälja solljus till Mellanöstern: En fallstudie om ett Svenskt Solarieföretags möjligheter till en etablering i Förenade Arabemiraten2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Ur ett marknads- och kulturperspektiv, utforska vilken exportstrategi företaget Ultra Tan bör använda sig av för att öka sin försäljning på marknaden i Förenade Arabemiraten.

    Uppsatsen är en kvalitativ fallstudie där vi utfört intervjuer med ett huvudföretag och andra svenska företag inom den aktuella sektorn som agerar på marknaden i Förenade Arabemiraten. 

    I arbetet ingår huvudföretaget Ultra Tan och andra svenska hälso och kosmetikföretag som agerar på marknaden i Förenade Arabemiraten.

    De teoriområden vår uppsats utgår ifrån är huvudsakligen tillvägagångssätt vid utlandsetableringar, kulturella skillnader mellan västerländska och muslimska länder.

    Empirin utgör en sammanställning av svaren från de intervjuade företagen i fråga, samt sekundär data.

    Vi rekommenderar Ultra Tan att ta upp kontakten med Madi international och inleda direkt försäljning genom denna externa distributör.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 37.
    Andersson, Karin
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Karlsson, Cecilia
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Lika barn leka bäst?: En studie om styrelsens sammansättning2010Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Styrelsen i ett företag är tänkt att utgöra en funktion för övervakning och rådgivning till den högsta ledningen. Det är styrelsens ansvar att förvaltningen av företaget sköts på bästa möjliga sätt. En faktor som påverkar hur bra styrelsens arbete blir är styrelsens sammansättning. Företagets framgång kan sägas hänga samman med styrelsens sammansättning och kompetens. Det är viktigt att styrelsen kan kommunicera och utbyta erfarenheter. Då en styrelse arbetar som en grupp och ansvarar för företagets organisation och förvaltning krävs det att denna grupp kan samarbeta och på ett aktivt och effektivt sätt arbeta, för att utveckla och förbättra företagets framtid.

    Syftet med den här uppsatsen är att undersöka och få en förståelse för hur en styrelse sätts samman. Vad det är som ligger bakom valet av styrelseledamöter samt vad styrelsens sammansättning har för betydelse för styrelsearbetet. Vi har avgränsat oss till att undersöka hur en styrelse sätts samman och vad denna sammansättning har för betydelse. Vi har därmed inte tittat på företaget som respektive styrelse arbetar för. Vi har heller inte undersökt hur styrelsearbetet har påverkat företagets verksamhet.

    Vår forskning har bedrivits explorativt och uppsatsen är skriven med en kvalitativ ansats. Vi har använt ett induktivt arbetssätt. Vårt arbete har följt den traditionella forskningsprocessen som består av olika steg som tar sin början i en frågeställning och slutligen mynnar ut i ett resultat som grundar sig på tolkningar. Befintliga teorier och en teoretisk referensram har används för att analysera det empiriska material som har samlats in genom intervjuer.

    Vi har kommit fram till att en styrelse sätts samman med hjälp av en valberedning eller utan valberedning då ägarna själva väljer ut styrelsemedlemmar. Det är bolagsstämman som tar det slutliga beslutet om vilka som ska sitta med i styrelsen. Vår uppfattning är att tillsättningen av styrelsen är mer formell i större bolag med fler ägare än i mindre och familjeägda bolag. Styrelseledamöterna väljs dels på grund av deras kompetens och dels för att de har god branschkännedom. De personliga egenskaperna väger tungt vid valet av ledamöter. Eftersom styrelsen arbetar tillsammans som en grupp är det viktigt att de olika medlemmarna fungerar tillsammans och kan samarbeta.

     

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 38.
    Andersson, Linda
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Joint ventures between Swedish & Chinese firms: How to make the marriage work?2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    China has become one of the most attractive destinations for foreign direct investment (FDI) in the world. The Chinese government is still imposing regulations on certain industries in which foreign firms have to establish through a joint venture. Joint ventures with a Chinese partner are considered to be a great risk due to the environment they operate in and also due to cultural aspects and many joint ventures end with a buyout.

    The aim of this study is to analyze what factors firms need to be aware of when entering into a joint venture and how to avoid or overcome the problems that arise.

    The essay is written using a qualitative method. The study is partly based on a literature study, partly on primary sources. The primary sources consist of five interviews with representatives from companies who are either currently in a joint venture or have previously been in one. Six interviews with experts within the field have also been carried out.  

    The essay is strongly influenced by the contingency theory which argues that the performance of a company depends on the environment the company is operating in. The problem has therefore been tackled through describing the specific conditions that a foreign firm will meet in China.

    Joint ventures with a partner from another country involve risks but can also be of great advantage if they are run in a good way. How to run the joint venture might differ between firms but some factors seem to be common for most firms.

    It is important to be careful which partner to choose and to do a due diligence in the beginning as well as having a letter of intent written down in the initial stages. Operating in China might bring unusual challenges so it is important for the foreign firm to have knowledge about the Chinese culture and the Chinese laws and regulations before establishing in China.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 39.
    Andersson, Linda
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Petersson, Beatrice
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Arbetsmiljö och hälsa2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Denna uppsats bygger på en undersökning av bank- och handelsverksamhet i Kalmar stad.

    Undersökningen har utgått från följande frågeställningar:

    - Hur upplever den anställde sin arbetsmiljö?

    - Hur upplever den anställde att hans eller hennes hälsa påverkas av arbetsmiljön?

    - Skiljer det sig åt mellan de undersökta verksamheterna vad gäller satsningen på personalens hälsa och arbetsmiljö och i så fall hur?

    Syftet med denna uppsats är att ur en anställds synvinkel undersöka hur denne upplever sin arbetsmiljö samt hur individen uppfattar att hälsan påverkas av arbetsmiljön. Vi vill även undersöka om satsningen på personalens hälsa och arbetsmiljö skiljer sig åt mellan de undersökta verksamheterna och i så fall hur.

    Denna undersökning tillämpar en kvalitativ metod med motivering av att forskarna ämnar göra tolkande analyser. Vidare tillämpas en induktiv ansats, då undersökningen har realiteten som ursprung och har gått från empiri till teori.

    Slutsatsen av denna undersökning är att intervjupersonerna upplever sig ha en god psykisk respektive fysisk arbetsmiljö. I den psykiska arbetsmiljön upplevs den viktigaste faktorn vara gemenskapen och arbetskamraterna. I den fysiska arbetsmiljön upplever intervjupersonerna i bankverksamheten en sämre ventilation och i handelsverksamheten upplevs det stora problemet vara sämre arbetsutrustning. Vad gäller arbetsmiljöns upplevda påverkan på hälsan är slutsatsen att personer som sitter längre perioder vid en dator upplever mer besvär med axlar och nacke, än de som sitter kortare perioder. Vidare har det uppmärksammats att intervjupersonerna inte påverkas negativt av stress, då det istället tenderar att upplevas som prestationshöjande. Undersökningen visar även på en skillnad mellan bankverksamheten och handelsverksamheten vad gäller satsningen på personal och arbetsmiljö, då bankverksamheten tenderar att lägga mer resurser på sociala sammankomster samt ergonomisk utrustning.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 40.
    Andersson, Maria
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Eliasson, Hanna
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Grus i maskineriet: En fallstudie av lågkonjunkturens påverkan på Scania2009Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Vårt syfte med denna uppsats är att skapa förståelse dels för hur lågkonjunkturen påverkar ledarskapet och dels för vilka organisatoriska förändringar som lågkonjunkturen har bidragit till för ett företag i ekonomisk nedgång.

    Vi har använt oss utav en kvalitativ undersökningsstrategi och gjort en fallstudie av Scania. Vi har utfört semi-strukturerade intervjuer med hjälp utav en intervjuguide. Vi har haft en hermeneutisk tolkningsansats där vi har haft som mål att skapa förståelse för hur ledarskap påverkas av lågkonjunkturen.                  

    Vi har presenterat vår empiri i två kapitel. I kapitel IV tas empirin upp i form av ett imaginärt personalmöte och i det efterföljande kapitlet analyseras empirin med hjälp av vår teoretiska referensram.      

    Scanias organisation har påverkats i hög grad av lågkonjunkturen exempelvis har antalet skift reducerats och den totala arbetstiden har minskat. Inom Scania satsas det nu väldigt mycket på utbildning och kompetensutveckling. Vi kan se att ledarskapet på Scania har påverkats av lågkonjunkturen då cheferna nu agerar mer som lärare där fokus nu ligger på stöd, information och motivation. Egenskaper som upplevs som extra viktiga i en lågkonjunktur är bland annat lyhördhet och tydlighet.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 41.
    Andersson, Maria
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Eliasson, Hanna
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Integration av handel i ett platsvarumärke: en fallstudie av Västervik2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    The purpose of this thesis is to analyze and investigate how the consumer-oriented commerce can be developed and integrated to the brand Västervik.

    This thesis has a qualitative approach and we have done a case study of the Swedish city Västervik. We have performed interviews, with eight selected respondents who have different backgrounds, but with competence in different problem areas that we investigate in this thesis.

    We have, in this qualitative thesis, found aspects that Västervik should consider if they want to succeed with an integration of commerce in the brand. We have through a model found common facets that commerce and tourism shares and which Västervik should consider in the process of branding the city.

    The results of this thesis are presented in chapter six, there we also have featured reappearing tendencies that consider the development of commerce and how the commerce could be integrated in the brand Västervik.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 42.
    Andersson, Maria
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Sulejmanovic, Merima
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Krim, Rafik
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Att bli framgångsrik musikartist: De karaktäristiska dragen i marknadsföringen av artister2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    The research this report is based on aims to find out the characteristic features of the marketing tools that are essential for a music artist, and define a successful artist. The thesis arises and discusses how different medias can have an affect on an artists career and on his/hers achievement. To bee seen in the right medias can have an important influence on their career. To be able to answer our aim we have interviewed people who have a solid knowledge about music business, we have also used a qualitative method. The outcome of the research is that there are some indications that show important factors which are essential when it comes to marketing artists. Television is one marketing medium that reaches a wide audience, as well as there are television programs that introduce new artists. Synchronization between artists and other brands has become more common nowadays to launch artists, additionally is Internet used as another marketing tool. Furthermore there are features that show that a fast exploitation is not always profitable. Our research illustrates also that a long-term commitment gives the artist a secure career.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 43.
    Andersson, Marie
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Piraterna i Mittens Rike: Hur kan svenska företag i Kina skydda sig mot piratkopiering?2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    OECD uppger att handeln med piratkopierade varor uppgick till 200 miljarder USD under bara år 2005, samtidigt menar de att den verkliga siffran troligtvis är betydligt högre. Asien bedöms av OECD vara den största källan till piratkopierade varor, och Kina är världsetta. Samtidigt ökar antalet svenska företag i Kina explosionsartat. Under 2007 etablerades ett svenskt företag var fjärde dag i Kina.

    Syftet med uppsatsen är att analysera hur svenska företag i Kina kan skydda sig mot piratkopiering. Syftet är således även att diskutera de olika möjligheter och hinder företagen står inför.

    Uppsatsen är hermeneutiskt skriven med ett kvalitativt angreppssätt. Uppsatsen grundar sig dels på en litteraturstudie, dels på egna primärkällor. Primärkällorna består av fem intervjuer med personer verksamma i Shanghai med olika kopplingar till piratkopiering samt en enkätstudie riktad till svenska företag i Kina.

    Uppsatsen är starkt influerad av contingency theory (situationsteorin) som menar att hur företag bäst organiserar sig beror på hur företaget och klimatet det verkar i ser ut. Således angrips problemet genom att beskriva hur olika lands- och företagsspecifika faktorer inverkar på de svenska företagens förmåga att hantera piratkopiering. För att beskriva hur företagens olika mellanhavanden med exempelvis leverantörer och anställda inverkar på problemet kompletteras contingency theory med intressentmodellen.

    Det kommer att ta lång tid innan svenska företag kan åtnjuta samma juridiska skydd i Kina som Sverige idag erbjuder. Den kinesiska regeringen är åtminstone utåt sett lyhörd och välvilligt inställd, det som hindrar är bland annat protektionism, mutor och korruption. I takt med att kinesiska företag blir mer medvetna om skydd av immateriella rättigheter och antalet kinesiska patentansökningar ökar finns det mycket som talar för att utvecklingen går åt rätt håll. I väntan på att det rättsliga systemet utvecklas är det av stor vikt att de svenska företagen själva vidtar egna åtgärder. Möjligheterna ser olika ut för olika företag. Det är därför centralt att företagen analyserar situationen och utvecklar en piratkopieringsstrategi anpassat just efter deras företag.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 44.
    Andersson, Patrik
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Bjarnason, Johann
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Kalm, Oskar
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Medan skivbolagen blöder blomstrar andra delar av musikbranschen?: En ekonomisk kartläggning av svenska skivbolag, bokningsbolag och musikförlag över en 8-årsperiod.2010Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Syftet med vår uppsats är att kartlägga tre av de viktigaste delarna (skivbolag, bokningsbolag och förlag) i den svenska musikbranschen ur ett ekonomiskt perspektiv. Genom vår kartläggning ämnar vi öka förståelsen för hur den ekonomiska strukturen mellan svenska musikbolag har utvecklats från år 2000 till 2008. Denna jämförelse har vi gjort genom att granska årsredovisningar från de största aktörerna inom respektive del-bransch.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 45.
    Andersson, Sara
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Berthelius, Maria
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    You can take the souvenir out of the destination but you can’t take the destination out of the souvenir: En kvalitativ studie av åttiotalisters syn på souveniren2010Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    De symboler som en gång upplevdes som autentiska har blivit globaliserade och den traditionella souvenirens autenticitet ifrågasätts därför i dagens samhälle. Det finns således skäl till att diskutera hur giltiga de existerande definitionerna av souveniren verkligen är bland dagens och morgondagens resenärer – åttiotalisterna.Syftet med denna uppsats var att undersöka souvenirens mening och innebörd bland åttiotalister.Med en kvalitativ metod genomfördes, med hjälp av snöbollstekniken, tio enskilda djupintervjuer med personer födda mellan 1982 och 1985. Dessa intervjuer tolkades från en hermeneutisk ansats. Åttiotalisters syn på souveniren överrensstämmer inte med de existerande definitionerna. Istället för att se en souvenir som ett föremål med uppenbar och synlig koppling till platsen har den emotionella aspekten blivit viktigare. Begreppet souvenir har gått från att vara konkret till abstrakt. Det visar sig att det inte är föremålet i sig som är viktigt utan vilken betydelse individen ger föremålet.  Därmed kan vilket föremål som helst bli en souvenir. Utifrån åttiotalisters syn på souveniren har en ny definition skapats.

     

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT02
  • 46.
    Andreasson, Jonas
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Öztürk, Aytug
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Achieving Innovation Leadership Through External Collaborations: An Exploration of Two Swedish SMEs2008Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    The challenges of rising development costs and shorter product life cycles have made it harder for firms to invest in innovation. Current literature suggests that the answer to this problem is in adopting new innovation models, encompassing the concepts of open and networked innovation. Yet little attention has been paid to how SMEs utilize external partners to achieve innovation leadership and competitive advantage.

    Based on in-depth qualitative studies of two case companies, SEKAB and Koenigsegg, and a literature review, we explore the progressing forms of R&D collaboration applied by SMEs to achieve innovation leadership.

    The analysis of the cases reveals a number of different collaborations in different forms in where the two case companies have a different approach to collaborations. Yet a number of common key success factors are identified, such as the organization’s ability to attract external partners with complementary knowledge. Efficient acquisition and assimilation of knowledge is found to require a cross-functional organization, mutual trust and co-location. Finally it is concluded that the innovation process is not easily broken down into different phases, as transformation of knowledge has to be considered from a broader view as an ongoing process involving all of creation, transfer, adaptation and integration of knowledge, in which individual managers has a key role and responsibility for the entire process.

  • 47.
    André, Madeleine
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Ericson, Katja
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Rautila, Malin
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Strategiska beteenden inom den europeiska flygindustrin2010Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Syftet är att skapa en förståelse för strategiska beteenden hos flygbolag i Europa, under en tid som präglas utav finansiell oro, detta då människor i allt högre grad använder sig utav flyg som transportmedel. Vid utförandet av denna uppsats har en kvalitativ forskningsmetod använts samtidigt som den präglats av en induktiv ansats, då utgångspunkten är empirin för att sedan tillämpa passande teorier på det empiriska materialet. Insamlandet av det empiriska materialet har genomförts med hjälp av en tvärsnittsstudie utav sex olika flygbolag, vi har då valt att enbart använda oss av sekundära källor, då vi anser att detta är passande för denna uppsats. När valet av flygbolag gjordes var kravet att bolagen skulle finnas inom Europa och bedriva flygtrafik till och från Sverige.

     

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 48.
    Andréasson, Josefin
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Hellström, Sofie
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Tiga är silver men tala är guld: en undersökning av kunskapsförvandling i projektbaserade företag2008Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    Tacit knowledge refers to the knowledge that is located inside individuals; it is not expressed or written like explicit knowledge. Inherently, tacit knowledge is often limited solely to one person and consequently individually based. Project based companies need to acknowledge the importance of transforming tacit knowledge into explicit in order to preserve the knowledge inside the organisation. If the knowledge is not transformed, there is a great risk of losing the knowledge when a key individual leaves the organization.

    One way of transforming the tacit knowledge is through Nonaka’s and Takeuchi’s knowledge spiral. But the knowledge spiral ignores some wider issues that should be included in order to achieve a transformation. This thesis shows that the knowledge spiral is a good base but the organisation has to provide a supporting context and an open culture to create an environment where a transformation can be accomplished. This thesis stresses that a transformation is not always the ultimate choice since it is not, at all times, possible. In some cases, distribution of tacit knowledge throughout the organisation is a better alternative to preserve the knowledge. A distribution can, for instance, be done through learning by doing. The thesis demonstrates that an organisation has to choose either a transformation or a distribution. The choice depends on which alternative that brings the most improvements, advantages and effectiveness for the organisation. The situation will then, as a consequence, decide whether the knowledge is to be transformed or not.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 49.
    Apolinar, Paola
    et al.
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Montoya Cruz, Claudia
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Framework for the Development of a Program to Train Leaders in Latin America: Focus on Peru and Colombia2005Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 15 poäng / 22,5 hpStudentuppsats
    Abstract [en]

    The development of leadership training programs that fit the reality of their societies, acknowledging and respecting the values, promoting the strengths and improving the limitations of its people, increases the effectiveness of such programs.

    This thesis seeks to formulate the key aspects needed to develop the framework of a program that aims to nurture leaders in Peru and Colombia. Consequently, this work will offer and analysis of the Latin Americans values, the Latin American perspective of leadership, and some of the leadership training programs currently offered in the region.

  • 50. Arbnor, Ingeman
    et al.
    Bjerke, Björn
    Högskolan i Kalmar, Handelshögskolan BBS.
    Methodology for Creating Business Knowledge2009 (uppl. 3)Bok (Övrigt vetenskapligt)
1234567 1 - 50 av 694
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf