Digitala Vetenskapliga Arkivet

Endre søk
Begrens søket
649650651652653654655 32551 - 32600 of 33148
RefereraExporteraLink til resultatlisten
Permanent link
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annet format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annet språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Treff pr side
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sortering
  • Standard (Relevans)
  • Forfatter A-Ø
  • Forfatter Ø-A
  • Tittel A-Ø
  • Tittel Ø-A
  • Type publikasjon A-Ø
  • Type publikasjon Ø-A
  • Eldste først
  • Nyeste først
  • Skapad (Eldste først)
  • Skapad (Nyeste først)
  • Senast uppdaterad (Eldste først)
  • Senast uppdaterad (Nyeste først)
  • Disputationsdatum (tidligste først)
  • Disputationsdatum (siste først)
  • Standard (Relevans)
  • Forfatter A-Ø
  • Forfatter Ø-A
  • Tittel A-Ø
  • Tittel Ø-A
  • Type publikasjon A-Ø
  • Type publikasjon Ø-A
  • Eldste først
  • Nyeste først
  • Skapad (Eldste først)
  • Skapad (Nyeste først)
  • Senast uppdaterad (Eldste først)
  • Senast uppdaterad (Nyeste først)
  • Disputationsdatum (tidligste først)
  • Disputationsdatum (siste først)
Merk
Maxantalet träffar du kan exportera från sökgränssnittet är 250. Vid större uttag använd dig av utsökningar.
  • 32551.
    Zojaji, Romina
    et al.
    Högskolan Kristianstad, Fakulteten för hälsovetenskap.
    Dahlström, Ida
    Högskolan Kristianstad, Fakulteten för hälsovetenskap.
    ”Grovt kriminella har tagit stadsdelen i besittning”: En studie om hur nyhetsmedia belyser kriminalitet i fyra av Sveriges särskilt utsatta områden2021Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Denna studie handlar om hur svenska media belyser kriminaliteten i fyra av Sveriges mest omtalade utsatta områden. Med hjälp av tre svenska nyhetstidningar, Dagens Nyheter, Aftonbladet och Expressen är syftet med denna studie att undersöka hur dessa belyser problematiken med kriminalitet i fyra geografiskt sett utplacerade områden i Sverige; Vivalla, Tensta, Gottsunda och Rosengård. Studien syftar även till att undersöka om det går att se att nyhetsrapporteringen kring dessa områden kan påverka samhällets syn på dem. En kvalitativ metodansats, i form av innehållsanalys valdes för att få en djupare inblick i, för studien relevanta nyhetsartiklar. Resultatet från utvalda nyhetsartiklar har analyserats med tidigare forskning och de teorier som studien innefattar, vilket är Beckers stämplingsteori, Wacquants teori om territoriell stigmatisering och McCombs och Shaws dagordningsteori. Resultatet visar på att det framförallt rapporteras om vapenbrott/skjutningar, våldsbrott och explosioner/sprängningar i de fyra utsatta områdena. Nyhetsartiklarna handlar om allt från när brottet begås till när dom faller. Vi har kunnat se att det rapporteras om en social utsatthet och hur gängkriminaliteten har en negativ påverkan i dessa fyra områden. Det framkommer även att det att det främst är polisen som nämns i nyhetsrapporteringen som utomstående aktör, men även socialtjänst, räddningstjänst och politiker nämns i en mindre omfattning.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32552.
    Zolic, Hasib
    Jönköping University, Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap. Jönköping University, Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, Sustainable Societies (SUS).
    Fitness ideal, how does it work?: A multimodal critical discourse analysis of how male fitness body ideal is communicated on Instagram.2022Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    Fitness is considered as a diverse spectrum and the society surrounding it is considered to be in constant flux. There are few male fitness influencers on Instagram acting as mass mediums communicating their daily lives in front of a mass of followers. This study investigates how five Swedish male fitness influencers communicate male body ideal by gathering 15 similar Instagram posts while qualitatively analysing five of them. Methodology-wise, multimodal critical discourse analysis (MCDA) is used to analyse Instagram posts made by Swedish fitness influencers that are communicating something explicitly referred to fitness. Structure of the analysis relies on semiotic denotation and connotation while Critical Discourse Studies (CDS) theory is operationalised on linguistic and semiotic elements. The analytical results argue that they were following three sorts of discourses for communicating their daily lives. Additionally, the identified three discourses are argued to be constructed under certain ideologies. 

    Fulltekst (pdf)
    Master Thesis - Fitness ideal, how does it work?
  • 32553.
    Zolic, Hasib
    Jönköping University, Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap.
    Governed to be cancelled: The qualitative aspects of cancel culture's governmentality, focusing on its impact beyond the individual perpetrator.2023Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    This thesis explores the phenomenon of cancel culture within the media and communication science field, aiming to contribute to the understanding of cancel culture beyond the focal point of the cancelled figure. Drawing upon the theoretical framework of Governmentality with discourse and language and utilizing Multimodal Discourse Analysis (MCDA) as a methodological tool, the study delves into the complexities of cancel culture and its implications.

    The research involves a comprehensive qualitative analysis of Facebook news posts, with a further selection of content informed by a preliminary quantitative analysis of prevalent language themes found in their comments. By combining both quantitative and qualitative approaches, the study provides a nuanced understanding of the discourses surrounding cancel culture.

    Through an exploration of the praise of Yasin as Sweden’s best rapper, now a prominent figure within the context of cancel culture, the thesis analyses the qualitative technicalities of how Yasin is being cancelled and its potential resonance with his fans from marginalized communities. It sheds light on how Yasin's music functions a powerful medium of expression, capturing the complexity of life in exposed areas that resonates with the experiences of many young residents in the suburbs of exclusion.

    The thesis problematizes the potential consequences of cancelling public figures of marginalized communities and how this can be understood as a power relationship. Moreover, it stresses the potential segregation of social circles that can result from such actions. By this, it underscores the paradox of cancelling Yasin, who addresses the challenges faced by marginalized communities, and how cancelling his domestic narrative may further widen the divide between these communities and the rest of society.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32554. Zoric, Goranka
    et al.
    Barkhuus, Louise
    Engström, Arvid
    Önnevall, Elin
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för data- och systemvetenskap.
    Panoramic Video: Design Challenges and Implications for Content Interaction2013Inngår i: EuroITV '13: Proceedings of the 11th european conference on Interactive TV and video, New York: Association for Computing Machinery (ACM), 2013, s. 153-162Konferansepaper (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    In this paper we explore viewing and interaction in an emerging type of interactive TV, where viewers are presented with panoramic ultrahigh-definition video combined with extensive interactive control over view selection. Instead of delivering only what will be consumed, emerging TV services offer high- resolution panoramic video to the viewers, enabling them to more freely explore the broadcast content by selecting regions of interest and navigating within the larger panoramic image. However, as we open up the television space both in field of view and in terms of the freedom given to viewers, new interactional challenges emerge. We have done user studies on two systems for interacting with panoramic high-resolution video, one based on the tablet interaction and other on the gesture interaction. Our findings revealed a number of design challenges concerning properties specific to panoramic video. Based on findings from the user studies and the identified design challenges, we have compiled a set of the design recommendations on how to support interactive viewing of panoramic content.

  • 32555.
    Zou, Mingyun
    et al.
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för data- och systemvetenskap.
    Liu, Yang
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för data- och systemvetenskap.
    Considerations and best practices for evaluating conceptual models as design and representation tools: A systematic literature review2024Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 poäng / 30 hpOppgave
    Abstract [en]

    Conceptual modeling is a critical tool in information systems development, providing a blueprint for system requirements and enhancing communication among stakeholders. However, the lack of standardized quality assessment frameworks has led to subjective evaluations and inconsistencies in system development. This systematic literature review of 40 studies addresses this gap by synthesizing recent research on conceptual model quality and effective error detection methods. The study identifies expressiveness, the ability of the model to capture relevant system aspects, as the most critical quality criterion, followed by tool accessibility, readability (human), validity, and completeness. Three main categories for error detection emerge: methodological innovations, technology integration, and risk assessment with stakeholder involvement. Methodological innovations offer structured frameworks and tools, while technology integration leverages advancements like augmented reality for enhanced spatial and relational understanding. Risk assessment and stakeholder engagement ensure alignment with user expectations and functional requirements. The study concludes that while a universal definition of quality remains elusive due to the field's complexity and diverse applications, the identified criteria provide a foundation for developing standardized yet flexible assessment frameworks. It emphasizes the importance of aligning evaluation methods with modeling objectives, considering factors like the model's purpose, domain, and stakeholder needs.

  • 32556.
    Zoubir, Leila
    Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK).
    Verklighetsflykt, ritual och nostalgi - om 80-talisters relation till komediserien Vänner2010Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Denna uppsats behandlar varför, hur och på vilket sätt fem personer - två kvinnor och tre män födda på 1980-talet - har sett på komediserien Friends; Vänner i svensk översättning. Materialet till uppsatsen utgörs av en transkriberad fokusgruppsintervju med de fem respondenterna, av vilken jag har gjort en tematisk analys. I uppsatsen söker jag även svar på vad serien har betytt för respondenterna, hur själva tittandet på serien har gått till samt huruvida detta kan ses som en medieritual såsom en sådan definieras av Nick Couldry i boken Media rituals – A critical approach (2003).

    Uppsatsen tar avstamp i begreppet mediatization; medialisering i min svenska översättning, som av Johan Fornäs definieras som den process där media fyller mer och mer av vardagslivet, kulturen

    (1995: 1). En följd av medialiseringen är att kulturella texter blir allt viktigare för människors identitetskonstruktion, hur vi relaterar till varandra och vår kunskap om världen omkring oss (ibid. 216). I kraft av att ha varit en ikon av sin tid (Sandell, Jillian: 1998) kan Vänner ses som en sådan betydelsebärande kulturell text och en del av medialiseringen.

    Den teoretiska ramen består förutom i Fornäs och Couldry också i cultural studies, och då främst Ien Angs studie Watching Dallas (1985). Även Donald Hortons och R. Richard Wohls teorier om så kallade parasociala relationer mellan tv-tittare och tv-karaktärer (1956) visade sig vara relevanta i sammanhanget.

    Resultaten av intervjun med respondenterna visade på en rad anledningar till att de tittat på Vänner samt hur de sett på serien. Sammanfattningsvis kan sägas att de fann njutning i hur serien erbjöd möjlighet till avkoppling samt på en och samma gång identifikation, parasociala relationer och en verklighetsflykt. Respondenterna uppfattade också serien som en idealiserad värld där större frågor som politik och religion var frånvarande i hög grad. Jag drog också slutsatsen att deras tittande på serien kan ses som olika typer av medieritualer, då serien fyllde funktionerna av en gemensam referenspunkt, en nostalgitripp, ett medieevenemang och en möjlighet att göra en så kallad pilgrimsfärd till en medierelaterad plats.

    Fulltekst (pdf)
    FULLTEXT02
  • 32557.
    Zoukatas, Nathalie
    Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK).
    Human vs Monster: En studie av Vampyrens gestaltning i TV-serien The Vampire Diaries2011Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Syftet för denna studie är att se på vilket sätt den moderna vampyrens två olika karaktärer –  Humanvampyren, samt dess motsats, Monstervampyren – gestaltas i TV serien The Vampire Diaries, samt ta reda på hur vår samtid avspeglas i vampyrkaraktären och vampyrberättelsen som den ser ut idag. Undersökningen utgår från Anna Höglunds avhandling Vampyrer. En kulturkritisk studie av den västerländska vampyrberättelsen från 1700-talet till 2000-talet, där hon presenterar den moderna vampyrens utveckling fram till idag, och tar sedan vidare ansats i Anthony Giddens syn på människan i konsumtionskulturen och hur hon ser på sig själv och sin kropp. Analysen kommer att genomföras med en hermaneutisk läsning kombinerat med metoden från Keith Selby och Ron Cowderys bok How to study television, där fokus kommer att ligga på narrativ och konstruktion som tillsammans med den teoretiska ramen kan visa hur gestaltningar skapas med hjälp av historiens uppbyggnad (narrativet) och dess visuella konstruktioner och hur dessa gestaltningar i sin tur avspeglar konsumtionskulturens människa. Analysen ger tydliga bevis på Höglunds teorier om humanvampyren och monstervampyren då de gestaltas genom vampyrerna Stefan Salvatore och Damon Salvatore  i TV-serien The Vampire Diaries. Den moderna vampyrens inre kamp mellan de båda motstridiga personligheterna blir än tydligare och det som tidigare i historien gestaltats som ett monster som representerade det onaturliga och det onda, är kanske inte längre så okomplicerad och ”det onda”  inte längre så lättdefinierat. Helt klart blir att den moderna vampyren fungerar som en spegel för människan i konsumtionskulturen. Den kan användas för alla dem som trivs i kulturen och alla dem som inte gör det. Vampyren erbjuder alternativ då han tillåter, som Höglund uttrycker det, både identifikation och distans.

  • 32558.
    Zsambokrety Eliason, Adam
    Högskolan i Skövde, Institutionen för informationsteknologi.
    MySQL och MongoDB operationer med Node.sj som ramverk2023Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 20 poäng / 30 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Data används i stora mängder i dagens samhälle. Sjukvården är inget undantag och i den branschen kan analyser av data rädda liv eller uppfinna läkemedel. För att kunna bruka data i modern tid måste ett databassystem användas. Att välja rätt databassystem kan vara svårt och kräver att man vet varför man väljer den ena över den andra. Här jämförs två databaser för att generera data på om det skilljer sig mellan operationstiderna hos en relationsdatabas och en dokumentbaserad databas. Studien har valt att göra ett tekniskt experiment där MySQL brukas som relationsdatabas medans MongoDB används som dokumentbaserad databas. Node.js används som ramverk för att skapa applikationer där testning sker. Data är hämtad från U.S. Department of Health & Human Services (2023) och representerar sjukvårdsdata från COVID. Operationstyperna INSERT och SELECT är de två som undersöks i denna studien. Resultatet bevisar att båda de framlagda hypoteserna stämmer. MongoDB var i båda testerna mer effektiv och producerade lägre operationstider för INSERT och SELECT.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32559.
    Zsebedits, Daniel
    et al.
    Heilbronn University, Heilbronn, Germany.
    Rauh, Sebastian Felix
    Heilbronn University, Heilbronn, Germany.
    Günter, Steffen
    AZO Controls GmbH.
    Meixner, Gerrit
    Heilbronn University, Heilbronn, Germany.
    Unterstützung eines manuellen Verwiegeprozesses per Smartwatch2015Inngår i: Mensch und Computer 2015 Tagungsband / [ed] Diefenbach, S., Henze, N. & Pielot, M., 2015, s. 379-382Konferansepaper (Fagfellevurdert)
    Abstract [de]

    In diesem Beitrag wird anhand der Steuerung des manuellen Verwiegesystems ManDos erläutert, wie eine Smartwatch im industriellen Umfeld genutzt werden kann, um den Nutzern eine möglichst freihändige und ortsungebundene Interaktion zu ermöglichen. Dazu wurde zunächst eine Analyse des bestehenden Systems durchgeführt, im nächsten Schritt ein Konzept und der Anwendungsfall erarbeitet und im letzten Schritt das Konzept realisiert.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32560.
    Zubairu Wai, Mohamed
    Banjul Academy Senior Secondary School, Gambia.
    Globalisation and children’s media use in Sierra Leone2002Inngår i: Children, Young People and Media Globalisation: Yearbook 2002 / [ed] von Feilitzen, Cecilia, & Ulla Carlsson, Gothenburg: Nordicom, University of Gothenburg , 2002, s. 171-187Kapittel i bok, del av antologi (Annet vitenskapelig)
    Fulltekst (pdf)
    Fulltext
  • 32561.
    Zubowska, Joanna
    et al.
    Gdansk University of Technology, Poland.
    Piskorz, Krzysztof
    Regional Road Safety Centre in Olsztyn, Poland.
    Road Safety Observatories: an Element of Systemic Road Safety Action on the Example of the Polish Region of Warmia and Mazury2013Inngår i: Proceedings of the 16th International Conference Road Safety on Four Continents: Beijing, China. 15-17 May 2013, Linköping: Statens väg- och transportforskningsinstitut, 2013Konferansepaper (Annet vitenskapelig)
    Abstract [en]

    The paper outlines the background and goals of the Road Safety Observatory in the Polish region of Warmia and Mazury. It is Poland’s first road safety Observatory, both at the regional and central level. Established in line with the methodology proposed in the European project SafetyNet, together with the planned National Road Safety Observatory it will form part of a Europe-wide network of observatories linked with the European Road Safety Observatory (ERSO). The main goal of the Warmia-Mazury Road Safety Observatory was to support the road safety management system by providing a platform for exchanging information about road safety focussing on those road safety aspects that are characteristic for Warmia-Mazury region.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32562.
    Zuhadmono, Alvia
    Jönköping University, Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap.
    Green or Blue? Am I being ‘washed’?  The Way Sustainable Luxury Fashion Brands Communicate Sustainability Practices in their Websites: The case of Stella McCartney and Gucci2022Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    This case study examines how luxury fashion brands communicate their sustainability practices on the brands' sustainability page on the company's website and whether selected luxury fashion brands are greenwashing and bluewashing. The luxury brands selected for this study are Stella McCartney and Gucci, on the grounds that both brands have different types of businesses and approaches. To understand the context, this study uses the triple bottom line sustainability concept by Elkinton (1998), sustainable luxury fashion brands (Godart & Seong ,2017; Wiedmann et al., 2009; Joey et al.,2012; and Franco et al. 2019), greenwashing concept by Delmas & Burbano (2011) and bluewashing concept (Sailer et al., 2022). To conduct the analysis, this study uses textual, eco-lexicon categorization developed by Thomas (2008) and the categorization from Milanesi et al. (2022) is adapted for visual analysis and the sins of greenwashing by Terra Choice (2010) to see the potential of greenwashing. The results shows that Stella McCartney and Gucci sustainable communication serves as their marketing strategy which encourage purchase and therefore it is problematic. Both brands use vague, ambiguous words, terms, and certifications and lack of transparency. While the images are not yet seen as a potential tool to communicate sustainability initiatives. Even though the brands are known as sustainable fashion brands, the result demonstrates brands show irrelevancies and paradoxes between what the brands communicate and their actual practices ; therefore show potential greenwashing and bluewashing. 

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32563.
    Zuhadmono, Alvia
    Jönköping University, Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap.
    Transmedia storytelling in the music industry: The case of BTS2021Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    This case study research examines the impact of transmedia storytelling on the global reach of Korean-pop (K-pop) group BTS (Bangtan sonyeondan) and how narratives within the transmedia storyworld can motivate the audience to seek individual and social change. This study is inspired by the rise of BTS in the global music industry. The group came with a solid brand image, highlighting sincerity and authenticity that captivate audiences worldwide. BTS consistent messages—that intersect with sustainability issues—about the importance of loving oneself, equality, social justice, anxiety, and wellbeing are communicated through multiple platforms and travel across language and cultural barriers. To understand the context, this study uses the concepts of transmedia storytelling and audience engagement by Jenkins (2006, 2007, 2012, 2014), Gambarato (2019), Broesma (2019), and Askwith (2007), to name a few. The method used to conduct this research is the analytical and operational model of transmedia design by Gambarato et al. (2020). The findings are that transmedia storytelling —with spreadability, drillability, extractability, and immersion characteristics—is an effective communication strategy that significantly influences the global reach of the group. Further, the camaraderie between BTS and ARMY generates fan activism—an epitome of individual change due to the fondness to BTS, as the act of identification and the attitude of giving back to the intimacy that BTS members provide to the fandom.

     

     

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32564.
    Zuiderveld, Maria
    Göteborgs universitet.
    Battling the "invisible nets": gender in the fields of journalism in sub-Saharan Africa2017Doktoravhandling, med artikler (Annet vitenskapelig)
    Abstract [en]

    Battling the ‘invisible nets’ studies journalism as a gendered practice in sub-Saharan Africa. This thesis analyses the gender logic in the field of journalism by examining how structures of gender, class and race interact to create barriers and opportunities for black women journalists and media managers. The empirical focus is on South Africa but also includes Zambia, Nigeria, Ethiopia and Uganda. The theoretical framework is inspired by French socio- logist Pierre Bourdieu and the appropriation of his theories by Toril Moi. Inspired by an ethnographic approach, five empirical studies examine the lived experiences of black women journalists. The thesis also examines how gender logic operates in the field of journalism in South Africa on a detailed level by analysing reporting and editorial discussions concerning a specific gender-sensitive topic during the 2010 FIFA World Cup. The results of the thesis show the South African context is unique in the way it shapes opportunities and obstacles for women in the field of journalism, and how black women journalists act in order to navigate the ‘invisible nets’ and succeed in the field.

  • 32565.
    Zuiderveld, Maria
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Journalistik.
    En dejt med kommunpolitiken2018Inngår i: Egen agenda och nya digitala berättargrepp förnyade valbevakningen: Beta Borås: delrapport 2, Göteborg: Lindholmen Science Park: Medier och Demokrati , 2018, s. 6-13Kapittel i bok, del av antologi (Annet (populærvitenskap, debatt, mm))
  • 32566.
    Zuiderveld, Maria
    Göteborgs universitet.
    Gender and leadership divides in sub Saharan newsroomsInngår i: Artikkel i tidsskrift (Annet vitenskapelig)
  • 32567. Zuiderveld, Maria
    ‘Hitting the glass ceiling’: gender and media management in sub-saharan africa2011Inngår i: Journal of African Media Studies, ISSN 2040-199X, E-ISSN 1751-7974, Vol. 3, nr 3, s. 401-415Artikkel i tidsskrift (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    The aim of this study is to discuss the importance of gender in editorial leadership in African countries. Women in leading positions in the media industry work in a traditionally male-dominated area. In-depth, semi-structured interviews were carried out with five women on their work in media management in Zambia, Uganda, Nigeria and Ethiopia in order to explore how a group of female media managers in a non-western setting manage both their gendered identity and their identity as media professionals. This study challenges a western-based understanding of the role of gender in newsroom cultures. Pierre Bourdieu’s concept of capital is used as an analytical instrument. The study suggests that female gender is regarded as a positive capital, which contradicts other studies of women in media management. Another conclusion is that the ‘velvet ghetto’ is spreading, as women in journalism receive low salaries, if any.

  • 32568.
    Zuiderveld, Maria
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Journalistik.
    Journalistik som passion – eller omvikten av ett par kängor i ryggsäcken2020Inngår i: Vad är journalistik?: En antologi av journalistiklärare på Södertörns högskola / [ed] Elin Gardeström & Hanna Sofia Rehnberg, Huddinge: Södertörns högskola, 2020, s. 9-16Kapittel i bok, del av antologi (Annet vitenskapelig)
    Fulltekst (pdf)
    Journalistik som passion – eller om vikten av ett par kängor i ryggsäcken
  • 32569.
    Zuiderveld, Maria
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Journalistik.
    Lokala nyhetsupplevelser à la Pokémons2018Inngår i: Interaktiv innovation imponerar: Beta Borås: delrapport 1, Göteborg: Lindholmen Science Park: Medier och demokrati , 2018, s. 19-27Kapittel i bok, del av antologi (Annet (populærvitenskap, debatt, mm))
  • 32570.
    Zuiderveld, Maria
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Journalistik. Stockholms universitet.
    Sex, Football and the Media: The case of South Africa and the World Cup 20102013Inngår i: Scandinavian Sport Studies Forum, E-ISSN 2000-088X, Vol. 4, s. 25-48Artikkel i tidsskrift (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    This study examines how gender interplays with the news agenda during a very large scale event, in a country still undergoing political transition and where journalism plays a significant role in the nation-building process. The present study brings new knowledge to this area by examining the news agendas in South Africa on a specific gender-related issue: the rights of sex workers and trafficking victims, concerning men and children as well, but women in particular. This issue is often debated in connection with global sports events such as the World Cup. Drawing on interviews with media practitioners and on discourse analysis, the purpose of this study was to examine the news discourse on sex labour and trafficking and the connection with the 2010 FIFA World Cup. The findings suggest that the media discourse during the event was permeated with the rhetoric of nation-building. The combination of sport, media, and nationalism in a country in transition resulted in the ‘symbolic annihilation’ (Tuchman, 1978b) of a specific gender issue.

  • 32571.
    Zuiderveld, Maria
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Journalistik.
    ”Varierande, enkelt och transparent”2018Inngår i: Folkbildning och lekfullhet lockar 25-35-åringar: Beta Borås: slutrapport, Göteborg: Lindholmen Science Park , 2018, s. 26-36Kapittel i bok, del av antologi (Annet (populærvitenskap, debatt, mm))
  • 32572.
    Zuiderveld, Maria
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Journalistik.
    Women Climbing the Ladder: Experiences of Affirmative Action in South Africa2014Inngår i: Global Media Journal: African edition, E-ISSN 2073-2740, Vol. 8, nr 1, s. 30-62Artikkel i tidsskrift (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    The aim of this study is to examine what effect an extensive affirmative action programme has had on a group of black women in the South African media, and how they perceive how existing power structures affect their everyday experiences within their respective media companies. The empirical base is an interview study with eight black women who hold or held top editorial positions in South Africa. Drawing on Bourdieu’s field theory, the results suggest that there is an escape from journalism as other forms of symbolic capital have not managed to outweigh the negative capital of being a black woman in South African journalism.

  • 32573.
    Zuiderwijk, Anneke
    et al.
    Faculty of Technology, Policy, and Management, Delft University of Technology, Delft, The Netherlands.
    Janssen, Marijn
    Faculty of Technology, Policy, and Management, Delft University of Technology, Delft, The Netherlands.
    Susha, Iryna
    Örebro universitet, Handelshögskolan vid Örebro Universitet.
    Improving the speed and ease of open data use through metadata, interaction mechanisms, and quality indicators2016Inngår i: Journal of Organizational Computing and Electronic Commerce, ISSN 1091-9392, E-ISSN 1532-7744, Vol. 26, nr 1-2, s. 116-146Artikkel i tidsskrift (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    The usage of Open Government Data (OGD) has not kept pace with the expectations as existing OGD infrastructures mainly serve as data repositories. Many OGD infrastructures do not stimulate or support OGD use processes, and there is a lack of research regarding which functionalities can stimulate such processes. The objective of this study is to use a design science approach to evaluate whether metadata, interaction mechanisms and data quality indicators can improve OGD use. OGD use comprises five main activities, namely searching for and finding OGD, OGD analysis, visualizing OGD, interacting about OGD, and OGD quality analysis. We expect that three OGD key infrastructure elements—metadata, interaction mechanisms, and data quality indicators—allow for improving these five OGD use activities. A prototype of an advanced OGD infrastructure was created which implements the three OGD infrastructure elements. Three quasi-experiments with a pre-test post-test control group design were conducted. The quasi-experiments showed that the prototype facilitated the usability of the novel OGD use functionalities. Our quasi-experiments supported our propositions that metadata, interaction mechanisms, and data quality indicators contribute to making OGD use easier and faster, and enhance the user experience. The infrastructure elements improved OGD use by better enabling searching, analysing, visualizing, discussing, giving feedback on and assessing the quality of open data. Hence, we plea for integrating metadata, interaction mechanisms, and data quality indicators in open data infrastructures to advance open data usage.

  • 32574.
    Zuiderwijk, Anneke
    et al.
    Delft University of Technology, Faculty of Technology, Policy and Management, Delft, the Netherlands.
    Pirannejad, Ali
    University of Tehran, Department of Public Administration, Tehran, Iran; Tilburg University, Department of Public Law and Governance, Tilburg, the Netherlands.
    Susha, Iryna
    Örebro universitet, Handelshögskolan vid Örebro Universitet. Delft University of Technology, Faculty of Technology, Policy and Management, Delft, the Netherlands.
    Comparing open data benchmarks: Which metrics and methodologies determine countries' positions in the ranking lists?2021Inngår i: Telematics and informatics, ISSN 0736-5853, E-ISSN 1879-324X, Vol. 62, artikkel-id 101634Artikkel i tidsskrift (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    An understanding of the similar and divergent metrics and methodologies underlying open government data benchmarks can reduce the risks of the potential misinterpretation and misuse of benchmarking outcomes by policymakers, politicians, and researchers. Hence, this study aims to compare the metrics and methodologies used to measure, benchmark, and rank governments' progress in open government data initiatives. Using a critical meta-analysis approach, we compare nine benchmarks with reference to meta-data, meta-methods, and meta-theories. This study finds that both existing open government data benchmarks and academic open data progress models use a great variety of metrics and methodologies, although open data impact is not usually measured. While several benchmarks' methods have changed over time, and variables measured have been adjusted, we did not identify a similar pattern for academic open data progress models. This study contributes to open data research in three ways: 1) it reveals the strengths and weaknesses of existing open government data benchmarks and academic open data progress models; 2) it reveals that the selected open data benchmarks employ relatively similar measures as the theoretical open data progress models; and 3) it provides an updated overview of the different approaches used to measure open government data initiatives' progress. Finally, this study offers two practical contributions: 1) it provides the basis for combining the strengths of benchmarks to create more comprehensive approaches for measuring governments' progress in open data initiatives; and 2) it explains why particular countries are ranked in a certain way. This information is essential for governments and researchers to identify and propose effective measures to improve their open data initiatives.

  • 32575.
    Zuiderwijk, Anneke
    et al.
    Delft University of Technology, Delft, The Netherlands.
    Susha, Iryna
    Örebro universitet, Handelshögskolan vid Örebro Universitet.
    Charalabidis, Yannis
    University of Aegean, Mytilene, Greece.
    Parycek, Peter
    Danube University Krems, Krems, Austria.
    Janssen, Marijn
    Delft University of Technology, Delft, The Netherlands.
    Open data disclosure and use: critical factors from a case study2015Inngår i: CeDEM 2015: Proceedings of the International Conference for E-Democracy and Open Government 2015 / [ed] P. Parycek & N. Edelmann, Krems: Edition Donau-Universität Krems , 2015, s. 197-208Konferansepaper (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    Little is known about the factors which influence the success or failure of open data initiatives. Based on the results of a workshop, we provide a list of success factors for open data publication and use (64 in total) and discuss their criticality in a particular setting using a case study (the ENGAGE project). The most critical success factors for open data publication and use, in the context of this case study, related to legislation, regulation and licenses. However,the criticality of factors depends considerably on the context of the open data initiative. Our key conclusions are that further work is needed to detail the success factors for open data publication and use in particular contexts, and that a number of success factors, such as those related to sustainability of publication process and user feedback, appear to be more universally applicable than others.

    Fulltekst (pdf)
    Open data disclosure and use: critical factors from a case study
  • 32576.
    Zvirgzdauskaite, Patricija
    et al.
    Högskolan i Halmstad, Akademin för hälsa och välfärd.
    Einanlo, Sarah
    Högskolan i Halmstad, Akademin för hälsa och välfärd.
    Instagram som marknadsföringsverktyg för idrottsverksamheter: En kvalitativ studie om att attrahera och engagera deltagare2023Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om hur sociala medier kan användas inom marknadsföring av idrottsverksamheter och hur det kan leda till ökad deltagaraktivitet och engagemang. I studien medverkade totalt åtta idrottsverksamheter, fyra tennisklubbar och fyra fotbollsklubbar. Samtliga intervjupersoner var företrädare för sina idrottsverksamheters Instagram-konto vilket betyder att de har huvudansvar att publicera och ta hand om verksamhetens Instagram-konto. Det teoretiska ramverket för denna studie består bland annat av användningsmodellen, marknadsföringsmix för ideella organisationer och ritualperspektivet. Denna studie har utgått ifrån en kvalitativ metod där semi-strukturerade intervjuer var en grund för insamlingen av empiri. För att analysera det empiriska materialet användes en tematisk analys. Resultaten visar att publicering av regelbundna och högkvalitativa bilder och videos kan väcka intresse och skapa engagemang. Resultaten visar att inlägg som sprids mest är kopplade till sportslig framgång där Instagram kan ses som ett verktyg för att bygga varumärke och skapa en engagerad community. De primära slutsatserna är att underhållande inlägg samt varierade och växlat innehåll kan ses som en strategi på Instagram. Dessutom erbjuder plattformen möjligheter för varumärkesbyggande och gemenskap. 

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32577.
    Zvolánková, Eliška
    Högskolan i Jönköping, Högskolan för lärande och kommunikation, HLK, Medie- och kommunikationsforskning.
    Global journalism in the Czech Republic: A mixed-methods study of awareness and presence of global journalism in Czech mediascape2015Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    The aim of this paper is to explain the concept of global journalism and to describe its presence in the Czech Republic. The development of journalism in the last years, which is connected to globalisation and digitalisation of media, and various global journalism theo-ries are introduced first to give the theoretical background. Then Peter Berglez's theory of global journalism is accepted as the main one for this work and it is described into greater details, including strong and weak points, criticism, problems and challenges. That is the core of the theoretical part of this work. The history and media of the Czech Republic are shortly addressed before the actual research. That is done with the help of mixed methods – quantitative surveys and content analyses and qualitative interviews – to answer four research questions: the awareness about the existence of global journalism, opinions about it, the influence of education and the presence of global journalism in Czech media.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32578.
    Zwart, Inge
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Institutionen för ABM.
    Beyond the Participatory Project: Practices of Organising, Planning and Doing Participation in Museums2023Doktoravhandling, monografi (Annet vitenskapelig)
    Abstract [en]

    This thesis investigates practices that constitute participation in museums, building on information studies’ tradition of exploring work of professionals in memory institutions. In an effort to democratise, memory institutions have been increasingly interested in working with external stakeholders and audiences through various collaborative, participatory and engagement projects. Scholarship on this type of work in museums largely focuses on if and how specific participatory goals are best achieved in projects. Instead, the aim of this study is to understand how participation is organisationally situated, maintained and done in museums. 

    The thesis is based on a multi-sited ethnographic investigation set in two Northern European museums: Fisksätra Museum in Sweden and Museum Europäischer Kulturen in Germany. By describing and analysing practices of practitioners in preparation of, throughout and in-between different participatory projects in these two museums, the thesis advances our understanding of the work of doing participation.

    Museum practitioners work with and around internal and external systems through repeated and continuing practices that create and maintain both social and financial resources for participation. Participatory projects are planned in negotiation with socio-material structures of the museum organisation, as well as individual interpretations of participatory goals. During projects, practitioners engage participants in practices of making and sharing, by framing the project through explaining, organising meetings and project management, and reflecting on this work.

    The findings suggest practices of participation in museums can be understood as maintenance work. This work is contextually bound by the museum organisation and requires structural support. Practitioners and participants also engage in emotion work, including emotion and affective labour, which can benefit interaction with cultural heritage but also problematises the frequent affective quality of work shared with external audiences. Based on the findings, participation is proposed to constitute of practices which configure material, people and systems in and between three contexts: the organisation, moment(s) of interaction, and the museum’s institutional and local context. By understanding participation as a practice-based infrastructure, this study proposes future research and practice to consider participatory goals as pragmatically realised and negotiated, in further contexts than projects alone. 

    Fulltekst (pdf)
    UUThesis_I-Zwart-2023
    Download (jpg)
    preview image
    Download (pdf)
    appendix-Information-sheet-Zwart-Thesis_
  • 32579.
    Zwart, Inge
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Institutionen för ABM.
    Preface2021Inngår i: Tidskrift för ABM, ISSN 2002-4614, Vol. 6, nr 1, s. 1-2Artikkel i tidsskrift (Annet vitenskapelig)
    Fulltekst (pdf)
    6.1 TABM Preface
  • 32580.
    Zyza, Julia
    Malmö universitet, Fakulteten för kultur och samhälle (KS), Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3).
    Esports Fans as Players and Their Motivations to Spectate Esports: Case of League of Legends2022Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    Esports, also known as electronic sports, is constantly growing in popularity, with top competitions attracting audiences comparable to traditional sports events. Prior research has focused on comparing esports with traditional sports. However, a handful of recent studies acknowledged crucial differences between esports and traditional sports, including that the majority of esports fans are also players. 

    This thesis aims to identify the motivations to spectate League of Legends (LoL) esports by its players. League of Legends is currently the most popular video game on the rapidly growing esports scene, with a player base of 180 million. LoL’s biggest annual tournament, World Championship, was spectated by more than 73 million peak viewers, placing it on top of the World’s Most Watched Esports Matches in 2021.

    To understand the general motivations to spectate LoL esports, this study adapted and utilized the previously established MSES (Motivation Scale of Esports Spectatorship) scale. The motivations were measured through an online survey that was distributed to online League of Legends communities. The sample included 338 self-identifying esports fans, who actively play League of Legends. The data were described using descriptive statistics and analyzed with the aid of the uses and gratifications theory and fandom theory. 

    The findings suggest that players’ main motivations to spectate LoL esports revolve around diversion and surveillance, with factors such as competitive nature, skill appreciation, dramatic nature, entertaining nature, game knowledge, competition excitement, and skill improvement being the most significant. 

    The current thesis presents a study on gratification-related factors of why League of Legends players spectate esports online. Moreover, the study measures a hitherto unstudied effect of virtual rewards on players' motivation. Finally, this thesis provides a more precise approach to motivations to spectate esports and contributes to the understanding of the unique relationship between playing and spectating an esports game. 

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32581.
    Äijä, Andreas
    et al.
    Linköpings universitet, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling.
    Sintorn Nystedt, Sofia
    Linköpings universitet, Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling.
    Att vara “Smoooth”: En fallstudie om särskiljande varumärkesbyggande2018Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Dagens digitaliserade samhälle har lett till en stor ökning av e-handel och har inneburit en stor förändring för finansbranschen. Den tekniska utvecklingen går snabbt framåt vilket öppnat upp för nya tjänster, och en mängd nya aktörer har dykt upp på den växande marknaden. Idag sker som så mycket annat även betalning digitalt och en stor del av den utökade marknaden utgörs av internetbaserade betaltjänster, så kallade tredjepartslösningar till de stora bankerna med syfte att göra betalning över nätet enklare. Hos en ny aktör på en sådan marknad som är i full framfart finns ett behov av ett starkt varumärke för att slå sig fram bland konkurrenter och vikten av en konkurrenskraftig varumärkesidentitet ökar för att kunna differentieras från massan. En varumärkesidentitet som är särskiljande kan ses som ett konkurrenskraftigt övertag och för att lyckas med detta krävs väl genomtänkt varumärkesbyggande.

    Syftet med denna studie är att undersöka hur en ny aktör på en växande marknad kan bygga en konkurrenskraftig varumärkesidentitet via positionering, kommunikation, prestanda och varumärkesvärde. Studiens referensram utgår ifrån PCDL-modellen, en modell som handlar om varumärkesbyggande i konkurrensutsatta branscher och som utgår ifrån positionering, kommunikation, prestanda och varumärkesvärde för att bygga en stark varumärkesidentitet. Det teoretiska ramverket är uppbyggt med relevant och kompletterande forskning för de olika delarna i modellen. Undersökningen genomfördes via en fallstudie med kvalitativ ansats, där det unga internetbaserade betalbolaget Klarna valdes som fall då det uppmärksammats som utmärkande på marknaden och uppfyllde samtliga kriterier för att vara representativt för undersökningen. Datainsamling genomfördes i form av en kvalitativ intervju med reklambyrån DDB Stockholm som utformat Klarnas varumärkesidentitet och står bakom varumärkesbyggandet. Intervjun med byrån ligger till grund för analys, slutsatser och rekommendationer.

    Från fallstudien dras slutsatser om hur ett varumärke kan uppnå en stark varumärkesidentitet via positionering, kommunikation, prestanda och varumärkesvärde. En emotionell positioneringsstrategi differentierar varumärket från konkurrenter och bidrar till en stark varumärkesidentiteten. Följande bör varumärket förmedlas konsekvent och samstämmigt genom alla kommunikationskanaler via konsumentfokuserad varumärkeskommunikation som går i enlighet med identiteten. Vidare krävs ett kontinuerligt arbete med att upprätthålla trovärdighet och funktionell kvalitet hos varumärket för att bidra till en långsiktigt konkurrenskraftig varumärkesidentitet. Slutligen kan uppnått varumärkesvärde omsättas via nya samarbeten och expandering till nya marknader för att ytterligare bidra till en konkurrenskraftig varumärkesidentitet. Studiens rekommendationer anger hur en ny aktör på en växande marknad ska arbeta med varumärkesbyggande enligt PCDL-modellen för att nå en konkurrenskraftig varumärkesidentitet.

  • 32582.
    Äleklint, Therése
    et al.
    Karlstads universitet, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Wenngren, Petronella
    Karlstads universitet, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Tidskriften och bloggen: En kvalitativ studie om bloggens funktion för tidskriften Elle 2016Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Fulltekst (pdf)
    Arkivfil
  • 32583.
    Älgevik, Mikaela
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för informatik och media.
    Wärnelid, Åsa
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för informatik och media.
    Sociala medier på arbetstid: En undersökning om hur professionella identiteter påverkas2012Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32584. Älveroth, Olle
    et al.
    Raunecker, Artem
    Skandalöst eller överöst?: En kvalitativ innehållsanalys om rapporteringen av självständig poddradio i nyhetsmedia2019Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Denna studie undersöker hur tre podd-incidenter tolkas och framställs i nyhetsmedia. Studiens syfte är att undersöka om incidenterna i poddarna kan uppfattas som skandalösa eller kontroversiella och hur nyhetsmedia väljer att rapportera kring dem.

    Studien är baserad på en kvalitativ innehållsanalys. Studien är uppdelad i två delar, där den ena behandlar det konkreta podd-innehållet och den andra varför innehållet porträtterats som skandalöst i nyhetsmedia. Analysen av valda nyhetsartiklar genomförs med hjälp av medielogik, gestaltningsteori och diskussion av karaktäristiska egenskaper hos en skandal. För att utvinna tillräckligt brett resultat grundas analysen av podd-innehållet på semiotik och semiotiska principer.

    Resultatet av studien tyder på att det valda podd-innehållet kan tolkas som kontroversiellt eller skandalöst beroende på vad som förmedlas och hur det gör det. Resultatet av studien tyder även på att podd-innehållets helhet inte alltid framställs i nyhetsmedia på grund av nyhetsvärdering och nyhetsurval.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32585.
    Äng, Anton
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Svensson, Anton
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Det blir bara en massa byskvaller.: En kvantitativ studie om mediebevakningen i Malung- Sälens kommun2017Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: Syftet med vår studie var att se hur befolkningen i Malung- Sälens kommun såg på den rådande mediebevakningen. Utifrån vårt case - Malung-Sälens kommun - vill vi alltså se hur tomrummet efter nedläggningarna av lokalredaktionerna såg ut och vad det har lett till, hur invånarna tycker att det förändrats sedan nedläggningarna och hur detta har påverkat deras förtroende för de lokala medierna.
Metod och material: Vi har gjort en kvantitativ studie som baserat sig på 100 telefonenkäter med invånare från Malung-Sälens kommun. 50 män- och 50 kvinnor i åldrarna 30-75. Huvudresultat: Respondenterna i Malung-Sälens kommun är i hög grad intresserade av lokala nyheter. Det finns ett stort missnöje med den lokala mediebevakningen i kommunen, där 84 procent uppger att bevakningen försämrats sedan den sista lokalredaktionen lades ner år 2015. Det övergripande förtroendet har sjunkit och 66 procent uppger att deras förtroende har försämrats.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32586.
    Äng, Tova
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Sociologiska institutionen.
    IT – vän eller fiende?: En analys av debatten om IT och folkbibliotek på 1980-talet2020Independent thesis Advanced level (degree of Master (One Year)), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Syftet med denna studie är att analysera den inomprofessionella debatten rörande utvecklingen och etableringen av IT på folkbibliotek i Sverige på 1980-talet. Genom att identifiera olika konfliktområden som uppstått i samband med denna utveckling och etablering kan olika åsikter kring IT och folkbibliotek presenteras tematiskt. De olika åsikterna antas i uppsatsen härstamma från olika människors behov och att IT, utifrån principen om teknologi som en social konstruktion, kan uppfattas å ena sidan som ett hot mot uppfyllandet av ett särskilt behov, och å andra sidan som ett medel för att uppfylla och stödja ett särskilt behov.  

  • 32587.
    Ängerfors, Björn
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för informatik och media, Medier och kommunikation.
    Westerberg, Siri
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för informatik och media, Medier och kommunikation.
    Att attrahera arbetssökande: En studie i hur företag kan använda corporate social performance i employer branding för att stärka sitt arbetsgivarvarumärke2012Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Denna studies syfte är att undersöka vilka aspekter av ett företags arbetsgivarvarumärke som värderas högst av arbetssökande och därför är viktigast för företag att kommunicera till målgruppen genom employer branding-arbete. Uppsatsen bygger på fyra frågeställningar: Vilka av aspekterna i ett arbetsgivarvarumärke är viktigast att kommunicera till arbetssökande för att bli en arbetsgivare som arbetssökande dras till? Vidare: Vilka aspekter av ett arbetsgivarvarumärke värderar studenter högst när de väljer arbetsgivare? Finns det en skillnad mellan män och kvinnor i vad man värderar högst respektive lägst? Finns det en skillnad mellan vad man värderar högst respektive lägst beroende på studietid?

    Undersökningen baseras på en kvantitativ studie och genomfördes med hjälp av en enkätstudie. Enkätstudien baseras på en modell för corporate social performance som kommer från ett offentligt index av Kinder, Lydenberg, Domini & Co. (KLD). Samtliga respondenter var studenter vid samhällsvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet.

    Undersökningens huvudsakliga resultat visade på att ingen stor skillnad föreligger i hur de olika dimensionerna värderas, men att alla dimensionerna verkar vara ganska viktiga för arbetssökande när de värderar ett företag i syfte att söka jobb där. Vidare kan vi konstatera att det verkar extra viktigt att fokusera på att skapa en arbetsplats som har ett öppet klimat för olika sexuella läggningar, och att sedan kommunicera ut det till arbetssökande, då detta var den aspekt som värderades allra högst, högre än någon annan jämställdhetsaspekt. Eftersom värderingarna av de olika dimensionerna var ganska lika bör man som rekryterare ha detta i åtanke när man kommunicerar ut till arbetssökande. Man bör som företag fundera över om man behöver justera eller anpassa sitt employer branding- arbete efter detta, så att det verkligen återspeglar vad arbetssökande verkligen tycker är viktigt och man som företag är bra på av dessa aspekter. 

    Fulltekst (pdf)
    C-Uppsats, Westerberg & Ängerfors
  • 32588.
    Ängfors, Olof
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Institutionen för ABM.
    Distribuerad öppenhet: En studie av konceptualiseringen av öppenhet inom open access-rörelsen2014Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 poäng / 30 hpOppgave
    Abstract [en]

    The following thesis concerns the conceptualization of openness within the open access movement. Open accesscan be understood as a phenomenon or a movement that aims at changing the current system of scholarly communication.Consequentially, the movements goals arose in relation to the escalating serials crisis in scholarly communicationand the increasing power of commercial publishers. The purpose of the thesis is to study three centralopen access declarations with the aim of uncovering the different conceptualizations of openness found withinthese texts. Leaning on the theoretical position known as actor-network theory, the declarations role within a surroundingnetwork is explored by focusing on how openness as a concept has been produced and reproduced bycentral actors. Two overarching questions frames the study: How is openness conceptualized within the declarations?And how can openness, as a concept, be understood as an effect generated by a larger network?The first part of the study focuses on the first question. In order to provide an answer I have conducted athematically structured text analysis of the declarations. The results of this part show that openness, in relation toopen access, is part of a discourse where research is considered a public good. I claim that this indicates thatopenness is related to the larger questions of information freedom and the enclosure of intellectual commons.The purpose of openness is described within the declarations as contributing to mechanisms of decentralized controlover information, which in itself generates a greater efficiency and lower costs in regards to scholarly communication.The second part of the study is concerned with the larger, overarching network and in what way the conceptualizationof openness can be seen as a network generated effect. To answer this question I deploy the theoreticaltools provided by ANT. Focus lies on how the declarations relate to each other and on how central actors havecontributed to the conceptualizations. The results show that openness and open access has shifting meanings thathave been modified in various ways. They also show that actors through a collective negotiation process defineand shape the meaning of openness by circulating ideas on electronic dissemination and distributed processes

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32589. Änghede, Sofia
    Barnbibliotekariers uppfattningar kring bild och text i bilderboken2021Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    This thesis investigates children’s librarians’ perspective of picture books in children’s storytimes as well as how they perceive and use the content of picture books in their professional work. New research by Arizpe & Styles (2016) shows how children respond to picture books at a very early age. Their studies describe how children are sophisticated readers of pictures long before they can even read written text. According to this knowledge, this thesis investigates the competence and interest children’s librarians have in working with the story that comes out of the pictures or the texts. The analysis method is qualitative content analysis. The empirical material consists of interviews with four children’s librarians. The theoretical framework draws upon five different possibilities of reading picture books. The implications that can be drawn from this investigation is that the interviewed children’s librarians have more professional literacy and knowledge relating to the story of the text than to the story that comes out of the pictures. In contrast to this implication, this thesis shows an overwhelming interest in pictures by the interviewed children’s librarians but without spatial visual knowledge.    

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32590.
    Ärlerud, Jessika
    Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för mediestudier, JMK.
    Islamiska Staten: En kritisk diskursanalys av sex nordeuropeiska dagstidningars framställande av avrättningen på James Foley2015Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Denna uppsats kommer med hjälp av en kritisk diskursanalys skapa en förståelse för hur nordeuropeiska dagstidningar har valt att rapportera om Islamiska Staten, i händelse av avrättningen på James Foley. Uppsatsen syftar till att försöka få en förståelse för varför Islamiska Staten porträtteras som de gör i nordeuropeiska dagstidningar. Vidare syftar den även till att undersöka varför specifika delar och punkter tas med i rapporteringen samt vad för eventuella följder denna rapportering kan få för läsaren och samhället. Detta kommer att studeras med anledningen av bristen i den journalistiska forskningen om Islamiska Staten, med svårigheter som uppkommer i och med den begränsande fakta som finns om Islamiska Staten som själva har lite av ett monopol på den information de sänder ut kring händelserna som berör dem själva. En av de teorier som uppsatsen kommer att utgå från är andrafiering som innebär att sätta perspektiv, personer och samhällen i en ”vi-mot-dem-position”. Den kommer även att utgå från propaganda och tidigare krigsrapportering från bland annat Gulfkriget, i krigsrapporteringen kommer det studeras hur dagstidningar fungerar i relation till terrorism. Sist kommer den också utgå utifrån relevant tidigare forskning om just Islamiska Staten. Resultat och slutsats väver in just denna del, hur dagstidningar arbetar i relation till terrorism, att de hamnar i en position som terroristorganisationer gärna utnyttjar. Det kommer även resultera i analys om att dagstidningar alltid tar en sida av ett krig, medvetet eller omedvetet. Resultat och slutsats väver också in andrafiering och visar på hur detta används i artiklarna, hur artiklarna nästan bygger på en form av andrafiering som med en sådan tyngd kan påverka läsaren. Allt detta blir som propaganda från både dagstidningarnas och Islamiska Statens sida. IS sprider propagandafilmer som dagstidningarna tar del av och lyckas med mix av egen propaganda samt användande av dess material att även sprida vidare IS propaganda.

     

     

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32591.
    Åberg, Adam
    Blekinge Tekniska Högskola, Sektionen för planering och mediedesign.
    Vehicle Design2013Independent thesis Basic level (degree of Bachelor)Oppgave
    Abstract [en]

    Abstrakt Denna uppsats syftar till att utforska hur begreppet recontextualisering kan användas i samband med design koncept av krigsfordon skapade för antingen spel eller film produktioner. Dessa krigsfordon placeras i olika miljöer och anpassas för tjänst i dessa miljöer med hjälp av grafiska koncept. Dessa grafiska koncept skapas med hjälp av begreppet rekontextualisering. Uppsatsen undersöker hur vida man kan gå tillväga för att skapa dessa grafiska koncept och vilken betydelse det har för skapandet av ett spel eller en film. Med denna uppsats undersöks även industriell design som Feng Zhu (2012) förklarar det i kombination med illustration och skillnaden däremellan samt hur bägge är relevanta för denna uppsatsen samt dess produktion eller liknande produktioner. Sammanfattningsvis skapas dessa konceptuella prototyper och därefter analyseras samt dokumenteras resultaten och slutsatserna i en diskussion. Nyckelord: Recontextualisering, prototyp, koncept, idustriell design, illustration, vehicle, design. Abstract This thesis intends to explore how the concept of recontextualisation can be used in conjunction with design based concepts of war vehicles created for either game or movie productions. These vehicles of war are placed in different environments and adapted for services in these environments via graphic concepts. These graphic concepts are in turn created using the concept of recontextualization. This essay examines how far one can go about creating these graphic concepts and what relevance it has on the creation of a game or a movie. With this essay the difference between industrial design as Feng Zhu (2012) addresses it and illustration is also examined, and how both are relevant to this thesis and its production or similar productions. In summary, the conceptual prototypes were created and thereafter the results and conclusions were analyzed and documented in a discussion. Keywords: Recontexualizing, prototype, concept, industrial design, illustration, vehicle, design.

    Fulltekst (pdf)
    FULLTEXT01
  • 32592.
    Åberg, Alexander
    Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK).
    På väg mot rumsren rasism: En diskursstudie av SD-Kuriren2011Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Sverigedemokraterna tog plats i Sveriges riksdag i valet 2010. I detta land, där invandring länge tillbaka har varit en naturlig del av samhället och där endast ett invandrarkritiskt parti tidigare suttit i riksdagen har nu ett främlingsfientligt parti tagit plats. Denna uppsats söker att förklara hur texterna i partiets medlemstidning, SD-Kuriren, har förändrats.

    Genom att analysera 7 texter från 1988–1994 och 7 texter från 2008–2010 försöker jag att se hur denna förändring tar sig uttryck. Fokus ligger på texter som handlar om invandrare och brott, även om några texter som också tas upp kretsar kring den svenska identiteten. Med hjälp av diskursanalys och teorier från bland andra Norman Fairclough, Laclau och Mouffe samt Stuart Hall försöker att klargöra hur invandrare representeras i SD-Kuriren och ifall denna representation har förändrats och i så fall, hur denna förändring ser ut. Stuart Hall har deltagit i en serie böcker med fokus på kultur och representation där hans kapitel om ”de andra” utgör en viktig del för denna text. Med grunden i socialkonstruktionistisk teori – alltså att världen inte är objektiv utan ständigt skapas och återskapas genom språket – talar Hall om hur representationen av ”de andra” till skillnad från ”oss” leder till en betydelsereduktion. Det är denna betydelsereduktion som framkommer i min uppsats då jag försöker att visa hur Sverigedemokraterna och författarna till olika texter i SD- Kuriren reducerar invandrare till kriminella i ett försök till att skrämma svenskarna och skapa en rädsla för ”de andra”.

    I min analys kommer jag fram till att språket i tidningen har förändrats genom åren. Man säger egentligen samma sak som i slutet av 1980-talet: att invandrare är kriminella. Men man säger det på ett annorlunda vis. I äldre texter presenteras ofta åsikter och språket är i högre grad extremt, det förekommer också en högre grad av biologiskt förankrade slutsatser som sedan byts till kulturellt förankrade diton. I nyare texter förekommer ofta statistik och forskning som underlag för författarnas slutsatser. Avslutningsvis försöker jag titta på denna fenomen inte endast lokalt utan även globalt och sätta det i perspektiv tillsammans med de politiska förändringar som äger rum i Europa idag – det finns många främlingsfientliga partier representerade i olika europeiska länders parlament. Dessa partier vinner ständigt ny mark och söker alla att bli ”rumsrena” för att kunna verka i det politiska ”finrummet”. Rasism och främlingsfientlighet utgörs idag inte av skinnskallar i kängor utan istället av välartikulerade politiker i kostym. Vägen mot rumsren rasism kantas av ett flertal strategiska val som många av dessa partier måste göra. Denna uppsats tittar således närmare på ett av dessa val, nämligen reformeringen av språket.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32593.
    Åberg, Carin
    Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK).
    The sounds of radio: on radio as an auditive means of communication1999Doktoravhandling, monografi (Annet vitenskapelig)
    Abstract [en]

    The primary purpose of this doctoral thesis is to present a theoretical framework for analysis of communication through radio, taking the sounding dimension of the medium as a primary characteristic. My theoretical approach is manifold, but I explicitly use writings from the field of ethnomethodology/microsociology (linguistic communication) of Alfred Schutz (sociology of everyday life) and Gerhard Maletzke (mediated communication). My work builds on conceptual analyses of texts on radio output and listening, including German Hörspiel, more recent British semiotic writings, analyses of formatted radio, linguistic analyses of radio speech, and a number of qualitative studies of radio listening mainly from the Nordic countries. I deal with the whole range of the means of expression used for communication through radio - speech, music and nonverbal elements - and attempt to cover radio listening both as a primary, a parallell, and as a secondary activity.

    The thesis is divided into two major parts: the first and primary part developing the theoretical framework and related concepts, and the second applying parts of this framework to a minor empirical study of Swedish radio output. The empirical material covers formatted music stations, entertainment programmes and speech radio, both from public service channels and commercial stations. The focus is on the relation between radio as a provider of programmes with its flow; forms and content, and meaningful ways of listening to radio. In the theoretical part of the thesis I elaborate concepts aimed to cover 1) different ways of listening: radio listening as a primary activity, listening as a secondary activity and listening as a parallel activity; and 2) characteristics of the radio output understood as taking place in two dimensions - simultaneously and successively. The material in the empirical part is mainly analysed from the point of view of 1) sequentialisation and signalling of coherent units and 2) the complexity of simultaneously occurring sounds. Radio, as a medium directed solely to the ear, enables the listener to engage in other parallel activities. However, it is obvious that, depending on the design of the radio output, it fits more or less well into different kinds of activities. The results point in the direction of obvious differences, but also similarities, between the stations represented in the material, as well as between individual programmes from one particular station, clearly indicating assumed ways of listening and thus also of assumed possible parallel activities.

  • 32594.
    Åberg, Carin
    Department of Journalism, Media and Communication, Stockholm University, Sweden.
    To the question of sounds in radio analysis1997Inngår i: Nordicom Review, ISSN 1403-1108, E-ISSN 2001-5119, Vol. 18, nr 1, s. 217-227Artikkel i tidsskrift (Annet vitenskapelig)
    Fulltekst (pdf)
    Fulltext
  • 32595.
    Åberg, Caroline
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Institutionen för ABM.
    Transtaggning och ämnesordsaktivism: Indexering i händerna på Den Andra2015Independent thesis Advanced level (degree of Master (Two Years)), 20 poäng / 30 hpOppgave
    Abstract [en]

    This thesis emanates from the understanding that it is of importance that transgender-themed literature is indexed in accordance with how people who identify as trans name themselves and interpret the concept of trans. Based on interviews with representatives from controlled vocabularies and LibraryThing users who tag transgender-themed material, existing attitudes towards user influence in controlled vocabularies are described and the significance of tagging for transgender-themed material is looked into. With queer theory and postcolonial theory as its main framework the analysis looks at what possibilities there are for users to influence controlled vocabularies and explores possible strategies for a future library catalog that includes the voice of the Other. The study lands in the understanding that many of the resisting attitudes towards user influence within the systems for subject headings in fact lie in the systems’ limitations. The conclusion is made that the concept of connected knowledge could be a possible way to integrate Others in the shaping of subject headings. Opening controlled vocabularies to user influence does not automatically break down hegemonic structures or include all voices, nor does it make indexing predictable. But as the monolithic power is compromised, the possibility of transgender-themed literature to be indexed according to how people who identify as trans would name it increases. This is a two years master’s thesis.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32596.
    Åberg, David
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Hagenvald, Niklas
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Vem skapar oss? - En kvalitativ studie om män och kvinnor i underklädesreklam2014Student paper other, 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    I resultatet framgår det att det finns tydliga ideal för hur man ska se ut och inte se ut men de upplevs verklighetstrogna och fullt uppnåbara om lite tid och energi läggs ner på kroppen. Dessa ideal påverkar dessutom kvinnor mer än vad de påverkar männen. Även idealen på männen ansågs påverka kvinnor mer än männen själva.

    Fulltekst (pdf)
    Vem skapar oss?
  • 32597.
    Åberg, Elisabet
    Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK).
    En studie av SVT Rapports utrikesnyheters förmedlade världsbild2011Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Denna uppsats undersöker vilken världsbild SVT Rapport förmedlar. Frågeställningarna som

    uppsatsen tar upp är följande; Vilka världsdelar syns? Vad handlar nyheterna om? Vem uttalar sig? Hur framställs människor och deras samhällsklimat?

       För att försöka besvara dessa frågor används en kombination av kvantitativ och kvalitativ

    metod. Studien tar avstamp i en kvantitativ innehållsanalys med ett kodschema som innehåller

    225 inslag från SVT Rapport under perioden april 2010 till och med mars 2011. Variablerna är världsdel, land, huvudämne och källor.

       Den kvalitativa innehållsanalysen utförs med hjälp av en semiotisk analys. Paradigm, syntagm, denotation, konnotation och metonymi är centrala begrepp i denna del av uppsatsen.

       Undersökningen stödjer sig på teorier om nyheter och nyhetsvärdering. Jaap van Ginneken,

    Anna Roosvall, Johan Galtung och Marie Holmboe-Ruge är några av medievetarna som har bistått med teorier här.

       Studien visar att Rapports nyhetsrapportering, under det undersökta året, inte är proportionerlig med jordens befolkningsspridning. Västeuropa, Mellanöstern/Nordafrika och Nordamerika är de världsdelar som syns mest, medan folkrika Asien inte syns lika mycket.

       Regionerna förekommer i olika sammanhang. Bevakningen av Mellanöstern handlar vid denna period till exempel främst om krig och väpnad konflikt och från väst kommer nyheter om politik och ekonomi.

       Den stora skillnaden ligger dock i hur världsdelarna porträtteras. Den semiotiska analysen visar att det är lättare för tittaren att sympatisera med personer som tillåts synas, uttrycka sig och visa känslor.

       Slutsatsen blir att utrikesrapporteringen är snedvriden och att detta beror på en rutinmässig nyhetsvärdering.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32598.
    Åberg, Elisabeth
    et al.
    Högskolan i Borås, Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan.
    Öhgren, Katrin
    Högskolan i Borås, Institutionen Biblioteks- och informationsvetenskap / Bibliotekshögskolan.
    Intervju med Eric B. Svensson, Klippan1983Annet (Annet (populærvitenskap, debatt, mm))
    Abstract [en]

    Interview with Eric B. Svensson. The interview was conducted by Elisabeth Åberg and Katrin Öhgren, students of the Swedish School of Library and Information Science in Borås, on February 8, 1983.

    Download (mp3)
    AUDIO01
    Download (pdf)
    SUMMARY01
  • 32599.
    Åberg, Elsa
    et al.
    Linnéuniversitetet, Fakulteten för konst och humaniora (FKH), Institutionen för medier och journalistik (MJ).
    Andreasson, Alice
    Linnéuniversitetet, Fakulteten för konst och humaniora (FKH), Institutionen för medier och journalistik (MJ).
    Public Service framtid i de ungas händer: En kvalitativ studie om gymnasieelevers användande av och åsikter om svensk public service.2023Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    Public service media has a big role in the traditional media in Sweden. Historically, they constructed a shared cultural reference and applied news and facts to people to make it possible for them to be educated citizens. However, public service and other traditional media have a difficulty reaching young people today. At the same time young people are the group that consumes the most amount of media. Therefore, it is relevant to study what they consume and what they discard - and why. Especially why they don’t consume the content provided by Swedish public service media. Because if they don’t consume it now, will they in the future? 

         This qualitative study aims to examine how young people in Sweden use public service media and whether they value it as a public service. To do this, we conducted four focus groups with a total of twelve 18-year-olds. The result shows that even though few of them choose to consume content from the public service media, most of them have a positive association of it and value it as a public service. Many said that they trust that they follow their assignment to serve the public and that they produce objective and accurate news. However, the knowledge about the way public service media is organized and financed was shallow at best. It appears that the main reason they don’t consume the content is that they don’t come across it where they consume media. The interviewees that did consume public service media content did so on a different platform such as Spotify or YouTube. So the difficulty in reaching the young audience might not be because of the content, but that they don’t even know of its existence. 

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32600.
    Åberg, Hanna
    et al.
    Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande.
    Mosleh, Äja
    Luleå tekniska universitet, Institutionen för konst, kommunikation och lärande.
    "De är undantag, inte norm": En kvalitativ studie om SVT Stockholms förortsbevakning2018Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    I denna studie undersöks hur Sveriges Television (SVT) resonerar kring nyhetsrapportering som berör Stockholms förorter, hur deras styrdokument ser ut i frågan, samt om en reporters etnicitet har någon betydelse förnyhetsrapporteringen om Stockholms förorter. Studien är av kvalitativ ansats och bygger på tidigare forskning om förortsbevakning samt teorier om en reporters ansvar, mediesituationen i Stockholm och rasism i nyhetsmedia. I diskussionen om förorter refereras det till invandrartäta områden i Stockholms ytterstad som är särskilt utsatta för fattigdom, kriminalitet, integrationsproblem och social problematik. För att genomföra studien hölls semistrukturerade intervjuer med reportrar, redaktörer och en chef vid SVT Stockholm. De totalt sju intervjupersonerna fick svara på fem frågor som berörde SVT Stockholms nyhetsbevakning av förorterna och hur de själva kände inför ämnet. Svaren skiljde sig åt något gällande vissa frågor och en tydlig skillnad kunde ses mellan reportrarna respektive redaktörerna och personen med chefsbefattning.Vår studie visar att reporterns etnicitet är av stor vikt vid förortsbevakning. Det innebär att det är lättare för etniskt utländska reportrar vid SVT än de etniskt svenska att kommanära inpå förortsborna samt få dem att ställa upp på intervjuer och dylikt. Studiens resultatavslöjar att det beror på att förortsborna lättare kan identifiera sig med och relatera till etniskt utländska reportrar. Vår studie visar sig även stämma överens med tidigare gjord forskning om utifrånperspektiv och negativ rapportering. Resultatet visar dessutom att de arbetande på SVT Stockholm har begränsad kunskap om de styrdokument och riktlinjer de ska följa i sin arbetsprocess.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
649650651652653654655 32551 - 32600 of 33148
RefereraExporteraLink til resultatlisten
Permanent link
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annet format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annet språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf