Digitala Vetenskapliga Arkivet

Ändra sökning
Avgränsa sökresultatet
45678910 301 - 350 av 29200
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Träffar per sida
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sortering
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
Markera
Maxantalet träffar du kan exportera från sökgränssnittet är 250. Vid större uttag använd dig av utsökningar.
  • 301.
    Agovic, Ilma
    Linnéuniversitetet, Fakulteten för samhällsvetenskap (FSV), Institutionen för statsvetenskap (ST).
    Sverigedemokraternas inverkan på Moderaternas migrationspolitik inför valet 2022: En jämförande idéanalys med utgångspunkt i Moderaternas migrationspolitik inför valet 2018 och 20222024Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    The purpose of this study is to examine the hypothesis that Moderaterna has developed its migration policy towards a more restrictive direction with the influence of the populist party Sverigedemokraterna, as a measure to prevent Sverigedemokraterna from winning the election. The international migration has in recent years grown significantly and has resulted in the increased numbers of populist parties. After the narrow victory in the 2022 election of the right-wing conservative party Moderaterna, the populist party Sverigedemokraterna has got its position as a cooperation party outside the government. 

    ​​The focus of this thesis is to use an idea analysis to investigate whether Sverigedemokraterna have influenced the migration policy of Moderaterna towards a more restrictive direction ahead of the 2022 election. The empirical material of the election manifesto has been analyzed based on the theory of party change where the selected questions have helped to fulfill the purpose.  

    The final results from the analysis shows that a slightly change in Moderaternas migration policy can be noticed, but that it can not be interpreted as having taken place under the influence of Sverigedemokraterna. 

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 302.
    Agovic, Sabina
    et al.
    Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap.
    Sundin, Gabrielle
    Örebro universitet, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap.
    POLITISKT DELTAGANDE -En kvantitativ studie om resurser, motivation och nätverks effekter på individers politiska deltagande i Sverige2019Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    This essay studies what affects individual’s political participation in Sweden. Specifically, it

    examines what affects resources, motivation and networks has on individual’s political

    participation and if these effects have a greater or lesser impact during election year compared

    to non- election year. The study applies the civic voluntarism model as theory. According to

    the theory, individuals who are more motivated and have a good access to resources and

    networks participate more in politics. This study relies on a quantitative method completed

    with a logistic regressions analysis and the empirical data used was obtained from SOMinstitute,

    Gothenburg University. Our research concluded that individuals with more access to

    resources, networks and high political motivation are more likely to participate in the politics

    of Sweden. Furthermore, the study revealed that effects of motivation and network has a

    stronger impact on individual’s political participation in Sweden under election year compared

    to non-election year.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 303.
    Agrell, Wilhelm
    Försvarshögskolan, Institutionen för säkerhet, strategi och ledarskap (ISSL), CATS (Centrum för Asymmetriska Hot- och Terrorismstudier).
    Den svarta svanen och dess motståndare: Förvarningsaspekter på attentaten i Oslo och på Utøya 22 juli 20112013Rapport (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Terrorattentaten i Oslo och på Utøya den 22 juli 2011 är inte bara en av de mest omskakande händelserna i samtida norsk och nordisk historia. Det är också en akut situation som ställde samhällets krishanteringsförmåga på prov över ett brett och delvis oförutsett spektrum. Många lärdomar framstod som mer eller mindre uppenbara, andra som diffusare och svårare att omsätta i förändringsåtgärder. Ett sådant område var den avsaknad av varning som tvingade samhällets krishanteringssystem att agera utan någon förberedelsetid.

    Var 22 juli en i raden av stora underrättelse- och varningsmisslyckanden? Eller var i själva verket Anders Behring Breivik en exponent för en i grunden förändrad säkerhetspolitisk karta där hoten inte längre låter sig kategoriseras, kartläggas och bedömas utan uppstår ur oöverblickbara processen på samhälls- och individnivå? I denna rapport från Centrum för asymmetriska hot- och terrorismstudier (CATS) vid Försvarshögskolan undersöker Wilhelm Agrell varningsdimensionen i händelseförloppet före och under terrorattentatet och diskuterar de övergripande och allmänt tillämpbara slutsatser som kan dras från de sätt på vilket frågor kring hotbilder och varning hanterades. Arbetet med rapporten är en del av det projekt kring underrättelsestudier som finansieras av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB).

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Den svarta svanen och dess motståndare
    Ladda ner (jpg)
    presentationsbild
  • 304.
    Agrell, Wilhelm
    Försvarshögskolan, Institutionen för säkerhet, strategi och ledarskap (ISSL), CATS (Centrum för Asymmetriska Hot- och Terrorismstudier).
    The Black Swan and Its Opponents: Early Warning Aspects of the Norway Attacks on 22 July 20112013Rapport (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    The Norway attacks on 22 July 2011 were not only one of the most horrific events in modern Norwegian and Scandinavian history but also a critical situation that tested Norwegian society's crisis management capability over a broad and somewhat unforeseen spectrum. Many of the lessons were more or less obvious, others more diffuse and more difficult to translate into reforms. One such area was the lack of warning, which resulted in Norwegian society's crisis management system having to improvise. Was 22 July 2011 one of a series of major intelligence and warning failures? Or was Anders Behring Breivik, in actual fact, an exponent of fundamentally redrawing the security map, where threats no longer allow themselves to be categorized, mapped, and evaluated, but arise from unforeseen societal and individual processes? In this report by the Swedish National Defence College's Center for Asymmetric Threat Studies (CATS), Wilhelm Agrell examines the warning dimension in the course of events before and during the terror attacks and discusses the overall, universally applicable conclusions that can be drawn from how questions about threat scenarios and warning are handled. The work on this report is part of the Intelligence Studies Project financed by the Swedish Civil Contingencies Agency. Wilhelm Agrell is professor of intelligence analysis at Lund University and a visiting professor at the Swedish National Defence College. He has written a number of books on Swedish security policy and intelligence matters, including Essence of Assessment: Methods and Problems of Intelligence Analysis, published by CATS in 2012.

  • 305.
    Aguero, Katherine
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Statsvetenskap.
    The Shining Path: An Analysis of a Terrorist Organization's Power2011Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    Bechelor thesis
  • 306.
    Aguiar Borges, Luciane Aguiar
    et al.
    KTH, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), Samhällsplanering och miljö, Urbana och regionala studier.
    Humer, Alois
    University of Vienna.
    Smith, Christopher
    Europe's possible SGI futures: territorial settings and potential policy paths2015Ingår i: Services of General Interest and Territorial Cohesion: European Perspectives and National Insights / [ed] Heinz Fassmann, Daniel Rauhut, Eduarda Marques da Costa and Alois Humer, Vienna: Vienna University Press , 2015, 1, s. 123-146Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
  • 307.
    Aguinis, Herman
    et al.
    George Washington University, USA.
    Kraus, Sascha
    Free University of Bozen Bolzano, Italy.
    Pocek, Jasna
    Blekinge Tekniska Högskola, Fakulteten för teknikvetenskaper, Institutionen för industriell ekonomi.
    Meyer, Natanya
    University of Johannesburg, South Africa.
    Jensen, Søren H.
    Copenhagen Business School, Denmark.
    The why, how, and what of public policy implications of tourism and hospitality research2023Ingår i: Tourism Management, ISSN 0261-5177, E-ISSN 1879-3193, Vol. 97, artikel-id 104720Artikel, forskningsöversikt (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    We synthesized policy implications of tourism and hospitality research by reviewing 12,269 articles published in 10 leading journals from 2011 to 2021. The most common rationale for policies (i.e., the why) is market failure, while the most typical role of policies (i.e., the how) is to create incentives. In addition, policies are typically hybrid and include suggestions for formal and informal institutional setups (i.e., the what). Because our review revealed that only 114 articles (i.e., 0.93%) included the why, how, and what of actual policies, we offer a theory-based research agenda on policy-making focused on making tourism and hospitality more inclusive and focusing on evolutionary dynamics, providing an understanding of the impact of crises and contemporary solutions, focusing on resilience and institutional complexity, and addressing the actors and time dimension. Our results, combined with those of our suggested research directions, will benefit organizations and society and simultaneously enhance the perceived societal value-added, contributions, and stature of tourism and hospitality research. © 2023 The Authors

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 308.
    Agustina, Sri Pascarini
    KTH, Skolan för arkitektur och samhällsbyggnad (ABE), Samhällsplanering och miljö, Urbana och regionala studier.
    Collaborative Governance in the Municipal Solid Waste Sector: Understanding the Collaboration Process in the Jakarta Collaboration Forum2023Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Municipal solid waste (MSW) management is a global concern due to urban population growth, particularly in developing countries. Collaboration among stakeholders in the MSW sector is vital for addressing the challenges associated with MSW management. However, initiating and operating collaborations in this domain are complex and have received limited attention in existing research. This study aims to understand collaboration in the MSW sector, specifically focusing on the factors influencing collaboration initiation and the collaboration process. The study utilizes the collaborative governance framework developed by Emerson et al. (2012) and conducts a case study on Jakarta's MSW sector, examining the Large-Scale Social Collaboration (LSSC) forum for waste management.

    The analysis highlights the significant influence of the political and policy landscape in creating an enabling environment for collaboration in Jakarta's MSW sector. Non-governmental organizations (NGOs) play a crucial role in initiating and nurturing the collaboration forum. The presence of discussion spaces for the discovery of shared interests among stakeholders contributes to building trust. However, challenges arise from the diverse range of participants in the forum, hindering the identification of joint action. Government endorsement and the institutionalization of collaboration through a government decree are essential for fostering collaboration. This study suggests further research on applying collaborative governance in various MSW collaboration settings and investigating the interconnections among the elements.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 309.
    Ahl, Jens
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för ekonomisk historia och internationella relationer.
    Influencing the heads of state and government: Europarty influence in the European Council, in the light of the Spitzenkandidaten-processes in 2014 and 2019.2021Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    This study aims to contribute to the debate on the influence of Europarties in the European Union decision-making process, and more precisely in the European Council. As a starting point the theory on Europarty influence in the European Council, by Jonas Tallberg and Karl Magnus Johansson, will be tested in order to assess its validity. There is a need to further research the role of the Europarties in the decision-making processes of the European Union, since the contributions to the field are scarce. The theory suggests that Europarties can be expected to be influential when 1) there is ideological polarisation surrounding the question of concern, 2) one party is dominating the European Council, and 3) when a Europarty is successful in mobilising and creating cohesion among its leaders. In addition, the Europarties have to be able to compete with domestic constraints that the members of the Council are bound by. The theory is empirically tested by a comparative case study on the outcomes of the Spitzenkandidaten-processes in the European elections in 2014 and 2019. It seems that the Europarties were influential and managed to get a Spitzenkandidat elected as Commission President in 2014, but less successful in 2019. However, the findings of the empirical study suggest that the Europarties were successful in mobilising support also in 2019, but a chain of events led to the fall of the Spitzenkandidaten-process in its current shape and the Europarties have most likely lost a part of their long-term influence.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 310.
    Ahl, Malin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Alliansens gestaltning av Ryssland: En diskursanalys av hur den moderatledda regeringen framställde Ryssland i samband med krimkrisen 20142018Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    Alliansens Rysslanddiskurs
  • 311.
    Ahl, Rasmus
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Institutionen för freds- och konfliktforskning.
    Public Perception of Corruption and Democratic Backsliding: A qualitative case comparison of Czech Republic and Hungary2022Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 312.
    Ahlberg, Ida
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Avdelningen för samhällsvetenskap.
    Remes, Alexandra
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Avdelningen för samhällsvetenskap.
    Fallet Vitryssland: - den misslyckade demokratiseringen2014Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
  • 313.
    Ahlberg, Joakim
    et al.
    Statens väg- och transportforskningsinstitut, Samhälle, miljö och transporter, SAMT, Transportekonomi Stockholm, TEK-S.
    Johansson, Anna
    Statens väg- och transportforskningsinstitut, Samhälle, miljö och transporter, SAMT, Transportekonomi Stockholm, TEK-S.
    Etablering av konkurrerande snabbtågstrafik på Västra stambanan: översyn ur marknadens synvinkel2014Rapport (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Från oktober 2010 gäller fri konkurrens vad gäller all trafik på järnväg. VTI har intervjuat de tre största operatörer på Västra stambanan för att se hur de upplevde kapacitetsprocessen som ledde fram till tågplanen för 2014 och för att få deras syn på eventuella etableringshinder som kan föreligga på järnvägsmarknaden. Kapaciteten i det svenska järnvägsnätet är per definition begränsad och det finns bara möjlighet att rymma ett visst antal tåg i systemet. Trafikverket fördelar kapaciteten på spåren mellan operatörer som ansöker om tåglägen i en årlig administrativ tilldelningsprocess. I kapacitetstilldelningsprocessen för tågplan 2014 lämnade fyra operatörer in ansökningar om långväga snabbtågstrafik på sträckan Göteborg–Stockholm. I och med att operatörerna i flera fall ansökte om samma tåglägen sattes Trafikverkets tillämpning av samråd, samordning och prioriteringskriterier på prov för första gången sedan marknadsöppningen. De operatörer som utmanar SJ och som vi intervjuat upplever inte att dagens kapacitets-tilldelningsprocess lever upp till kravet på konkurrensneutralitet och icke-diskriminering. Båda ser behov av en mer transparent process, med prioriteringskriterier som ger ett mer förutsägbart utfall och som i större utsträckning tar datoriserade verktyg till hjälp så att den på så sätt både kan genomföras effektivare och ge ett mer effektivt utfall. Alla operatörernas kommentarer av förfarandet visar också att processen med kapacitetstilldelning innehåller ett stort mått av så kallad frivillig samordning för att lösa konflikter kring tåglägen som flera operatörer söker. Detta innebar att operatörerna under slutet av sommaren 2013 sinsemellan samordnade sina önskemål och på så sätt kom överens om vem som fick vilka tåglägen.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 314.
    Ahlberg, Maja
    Malmö universitet, Fakulteten för kultur och samhälle (KS), Institutionen för globala politiska studier (GPS).
    Beyond the music: Exploring the Dynamics of National and European Identity in the Eurovision Song Contest2023Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 14 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    This thesis examines how member nations manage their national identities within the supranational context of the Eurovision Song Contest (ESC) and the significance of the ESC in creating a shared European identity. Patterns of identification and attitudes relating to culture, ethnicity/nationality, religion/faith, and gender/sex are discovered by studying the winning submissions from 1998 to 2022 through content analysis and discourse analysis. The ESC acts as a soft power instrument by encouraging member nations' sense of solidarity and cultivating respect for and understanding of other cultures. It serves as a platform for cross- cultural dialogue, self-promotion, and nation branding, fostering diplomatic connections and providing opportunities for commercial and cultural exchanges. 

    The ESC emphasizes the dichotomy between national and European identity, but it also demonstrates how these identities intersect and support one another. It advances the formation of a European identity while giving states a forum to showcase their national and cultural identities. The ESC influences notions of European identity and defines what it means to be European. 

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 315.
    Ahlberg, Tomas
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Jimmy Carters roll som medlare (Nordkorea, Haiti och Bosnien)1996Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
  • 316.
    Ahlbom, Frida
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Avdelningen för samhällsvetenskap.
    Unga och Politiskt Deltagande: Internets inverkan på ungas politiska deltagande.2015Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Purpose – Today, there is an increase in the use of Internet and a decline in political participation. A discussion on wheatear or not the concept of political participation should be broadened to also include political activates online has begun. The purpose of this study is to investigate the view of political participation among youth.Methodology – This study is quantitative in nature, since it builds on two previous quantitative studies. One is a national study about Swedes and the Internet, and the other on a regional level concerning youth in Skåne. Data from the two studies are used to confirm or disregard four hypotheses which are deducted from the presented theoretical framework concerning political participation.Key Findings – This study finds support that youth are more political participant on the Internet than the older generation, but also show that a traditional political participation is valued higher. Youth have more faith in their opportunity to affect political decisions on different decision-levels. A difference in preferred sources for information has also been detected, and youth value Internet higher as a source for information whereas the older generation prefer traditional media.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 317.
    Ahlbom, Jakob
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Vänster-högerasymmetri i kulturella värderingsfrågor2022Ingår i: Folkviljans förverkligare / [ed] Patrik Öhberg; Henrik Oscarsson; Jakob Ahlbom, Göteborgs universitet: Statsvetenskapliga institutionen , 2022, s. 149-167Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
  • 318.
    Ahlbom, Jakob
    et al.
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Karlsson, Richard
    Könsskillnader bland svenska väljare 1921-20222023Rapport (Övrigt vetenskapligt)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    Könsskillnader bland svenska väljare 1921-2022
  • 319.
    Ahlbom, Jakob
    et al.
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Oscarsson, Henrik
    Solevid, Maria
    Hur mår demokratin i Göteborg?2021Ingår i: Hög tid för göteborg / [ed] Björn Rönnerstrand, Maria Solevid & Henrik Oscarsson, SOM-institutet , 2021Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 320.
    Ahlbom, Jakob
    et al.
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Oskarson, Maria
    Wängnerud, Lena
    Ökade skillnader mellan kvinnor och män som väljare och valda2022Ingår i: Folkviljans förverkligare / [ed] Patrik Öhberg; Henrik Oscarsson; Jakob Ahlbom, Göteborg: Göteborgs universitet: Statsvetenskapliga institutionen , 2022, s. 35-55Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
  • 321.
    Ahlborg, Helene
    et al.
    Chalmers University of Technology, Division of Environmental Systems Analysis.
    Broäng, Frida
    Department of Political Science, University of Gothenburg.
    Jagers, Sverker
    Luleå tekniska universitet, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle, Samhällsvetenskap.
    Söderholm, Patrik
    Luleå tekniska universitet, Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle, Samhällsvetenskap.
    Provision of electricity to African households: The importance of democracy and institutional quality2015Ingår i: Energy Policy, ISSN 0301-4215, E-ISSN 1873-6777, Vol. 87, s. 125-135Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    How can differences in per capita household electricity consumption across African countries be understood? Based on theories that highlight the importance of democracy and institutional quality for provision of public goods, the aim of the paper is to analyse the degree to which the level of per capita household electricity consumption in African countries can be attributed to the countries’ democratic status and their institutional quality. We rely on regression analysis employing a pooled data set for 44 African countries over the time period 1996–2009. The analysis shows that democracy and institutional quality both have significant positive effects on per capita household consumption of electricity. Our results have implications for how energy sector reforms are promoted in developing countries. At a more general level they illustrate that institution-building policy efforts are relevant also in areas where contemporary debates have tended to primarily centre on economic development, financial prerequisites and ownership issues.

  • 322.
    Ahlborn, Filip
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Dimensioner av de facto statslöshet2017Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Denna studie undersöker olika användningar av begreppet "de facto statslöshet" och vilka djupare implikationer begreppsanvändningen har. Med avseende på centrala dimensioner av begreppet där olika tolkningar förekommer (vem som är de facto statslös, hur de facto statslöshet tar sig uttryck och vad som orsakar de facto statslöshet) redovisas variationerna i begreppsanvändningen. Slutligen diskuteras vilka följder det får att benämna en grupp "de facto statslös" och vilka lösningar och åtgärder på gruppens utsatthet som därigenom blir aktuell. Detta illustreras med ett konkret fall: asylsökande palestinier från Gaza i Sverige. Det undersöks i vilken mån dessa kan anses de facto statslösa, och hur deras problem uppfattas annorlunda i ljuset av olika tolkingar av begreppet, för att utvärdera de olika begreppsförståelserna. Jag når slutsatsen att det mest fruktbara är ett snävt begrepp, som betecknar ett mer fundamentalt utanförskap än bristen på skydd av olika praktiska rättigheter. Begreppet tappar sin analytiska och politiska udd om det görs för inklusivt, och de politiska implikationerna av att teoretiskt separera en utsatt individ från staten hon tillhör ska inte underskattas.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Dimensioner av de facto statslöshet
  • 323.
    Ahlborn, Filip
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    The Role(s) of Migration Diplomacy: The concept of migration diplomacy from a role theory perspective and the case of Morocco's "migration roles"2019Självständigt arbete på avancerad nivå (masterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    “Migration diplomacy” has emerged as a concept to theorize the increasingly important role of international migration and migration governance in states’ foreign policy and international relations, in an effort to bridge the gap between migration studies and international relations/foreign policy analysis. The concept has recently been more formally defined and introduced by Adamson and Tsourapas (2018), who suggest a future research agenda by proposing a structuralist, bargaining framework for analyzing states’ migration diplomacy, where states are either migrant receiving, sending, or transit states. This thesis argues that this theoretical approach risks overlooking key aspects and challenges that characterize international migration as a foreign policy issue and contemporary developments in the field. It investigates the shortcomings of establishing migration diplomacy as a chiefly rationalist bargaining concept, and suggests introducing role theory as an alternative approach for migration diplomacy analysis. It argues that role theory’s understanding of structural positions as partly interpreted and socially enacted, and its view of the international system as a more deeply social and normative setting can be particularly suited for understanding migration diplomacy aspects that a rationalist bargaining perspective overlooks. While not developing a fully formed role typology for migration diplomacy analysis, this thesis tentatively exemplifies this general approach through the case of Morocco’s migration diplomacy inrecent years.

  • 324. Ahlbäck, Anders
    et al.
    Sundevall, FiaStockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Ekonomisk-historiska institutionen.
    Gender war and peace: Breaking up the Borderlines2014Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    Gender historical research today breaks up the borderlines between stereotypical notions of femininity and masculinity in relation to war and peace. It demonstrates the complexities and contradictions of the gendered divisions between home and front, civilian and military spheres, peacetime and wartime. Such perspectives on gender, war and peace have vitalized Nordic history research in the 21st century.

    In this report of the 28th Congress of Nordic Historians in Joensuu, Finland, gender relations surrounding the organization of military power, warfare, and peace activism in the Nordic countries are discussed and problematized.

    The chapters span from the Early Modern period to the Cold War. Posing new questions to old subject matters, the authors question previously takenfor- granted understandings of the gender relations informing women’s and men’s activities in relation to war and peace.

  • 325.
    Ahlbäck, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Ahleniusaffären avslöjade regeringens kluvna tunga1999Ingår i: Moderna tider, nr 109Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 326.
    Ahlbäck, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Att kontrollera staten: Den statliga revisionens roll i den parlamentariska demokratin : [the role of the state audit in a parliamentary democracy]1999Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    The theoretical point of departure in this dissertation is that even though a main thread in classical and modem democratic theory deals with the idea of accountable government, this discussion suffers from two inadequacies. Firstly, in addition to the requisites of accessible knowledge about who is responsible, and the presence of institutional mechanisms for holding someone accountable (e.g. elections), the need for independent information about how government actions are carried out has not been systematically addressed by democratic theorists. Secondly, in the discussion about accountability the relation between citizens and elected officials is one-sidedly put into focus, while the implications for public administration are neglected.

    In this perspective the work of the political institutions assigned to monitor government - e.g. the state performance audit - becomes essential in securing a crucial link in search of public accountability. The credibility of the their assignment depends, however, on their ability of conducting independent audits. The empirical investigation focuses on whether the Parliamentary Auditors and the National Audit Office (NAO) in Sweden carry out their performance audits without undue involvement from the political sphere and the audited entity. Four performance audits are closely scrutinized by means of interviews and the study of official and unofficial documents and records. According to the analytical model independence implies that the auditing institution should not be obliged to carry out, modify or refrain from carrying out, an audit or suppress or modify audit findings, conclusions and recommendations.

    Contrary to common belief, the results reveal that the politically appointed Parliamentary Auditors are carrying out their audits independently, while the NAO is operating with a far-reaching and integrity damaging sensitivity towards the Ministries, and, in one of the cases, the audited entity. The flip-side of the Parliamentary Auditors' independence is, however, the systematic lack of interest shown by Parliament in taking in the results of the audit reports.

  • 327.
    Ahlbäck, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Revisionen skall vara oberoende2000Ingår i: Sydsvenska Dagbladet 2000-11-23Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 328.
    Ahlbäck, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Riksdagen: Politikermakt eller tjänstemannavälde?1994Ingår i: Statsvetenskaplig tidskrift, ISSN 0039-0747, Vol. 97, nr 2, s. 113-139Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
  • 329.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Att kontrollera förvaltningen: framväxten av ganskningssamhället2014Ingår i: Politik som organisation: Förvaltningspolitikens grundproblem / [ed] Bo Rothstein, Lund: Studentlitteratur AB, 2014, 5, s. 159-183Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Hur kan vi vara säkra på att rätt saker görs i statlig och kommunal förvaltning? Svaret är förstås att det inte finns några garantier för det, och därför måste någon form av granskning och kontroll till. Det blir särskilt aktuellt i välfärdsstater med ett omfattande offentligt åtagande, eftersom det är svårt för ansvariga politiker och för oss medborgare att själva hålla ett vakande öga över hela den offentliga verksamheten. Att granska genomförandet av offentlig politik handlar ju ytterst om att vi vill förvissa oss om att den i styrelseskicket delegerade makten att bedriva viss politik hanteras på ett ansvarigt sätt. Den typ av granskning som ska diskuteras i detta kapitel rör emellertid inte massmediernas eller det civila samhällets granskning av myndigheternas förehavanden, utan fokus ligger på de procedurer och institutioner för granskning och kontroll av den offentliga förvaltningen som finns inbyggda i det politiska systemet.

  • 330.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Att kontrollera förvaltningen: framväxten 
av granskningssamhället2018Ingår i: Politik som organisation: Förvaltningspolitikens grundproblem / [ed] Carl Dahlström, Lund: Studentlitteratur AB, 2018, 6, s. 163-190Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
  • 331.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Den offentliga verksamhetens villkor2018Övrigt (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
    Abstract [sv]

    I Sverige arbetar en tredjedel av arbetskraften i statlig eller kommunal regi. Väljarnas kontaktyta med den offentliga verksamheten är således stor, och ändå skulle jag säga att en sammanhållen diskussion om den offentliga sektorns arbete och organisation – s.k. förvaltningspolitik – har lyst med sin frånvaro i årets valrörelse. För vad vet vi om partiernas hållning till statsförvaltningen och den kommunala förvaltningen?

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 332.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Den socialdemokratiska staten?2019Ingår i: Om Bo Rothstein: forskaren, debattören, livsnjutaren / [ed] Sven Engström & Sven Hort, Lund: Arkiv förlag & tidskrift, 2019Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 333.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Framväxten av granskningssamhället: En fråga i författningspolitisk skugga2010Ingår i: Statsvetenskaplig Tidskrift, ISSN 0039-0747, nr 5, s. 501-514Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
  • 334.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Från granskningssamhälle till tillitsbaserad styrning?2021Ingår i: Kungliga Vetenskapssamhällets i Uppsala årsbok 43/2019-2020 / [ed] Stefan Mähl, Uppsala: Kungliga Vetenskapssamhället i Uppsala , 2021, s. 19-30Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 335.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Förvaltning och revision2008Ingår i: Svensk författningspolitik / [ed] Ingvar Mattson & Olof Petersson, Stockholm: SNS förlag, 2008, 2, s. 153-168Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 336.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Förvaltningen2016Ingår i: Svensk författningspolitik / [ed] Ingvar Mattson & Olof Petersson, Lund: Studentlitteratur AB, 2016, 4, s. 164-181Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 337.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Förvaltningen2020Ingår i: Svensk författningspolitik / [ed] Ingvar Mattson & Olof Petersson, Lund: Studentlitteratur AB, 2020, 5, s. 155-172Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 338.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Högskolepolitiken saknar stöd i forskningen2016Ingår i: Tidskriften Respons, ISSN 2001-2292, nr 4Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
    Abstract [sv]

    Trots kritik från forskning och ett ökat politiskt motstånd fortsätter management-idéer att fortplanta sig inom högskolepolitiken. I Responsgranskning av denna akademiska företagskultur skriver statsvetaren Shirin Ahlbäck Öberg om hur svenska högskoleledningar vill ha mer centralstyrning enligt praxis från näringslivet.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 339.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Kollegialitet och linjestyre: oförenliga roller eller nödvändig dualism?2014Ingår i: Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Uppsala universitet 50 år, 1964–2014 / [ed] Mattias Bolkéus Blom och Lars Magnusson, Uppsala: Acta Universitatis Upsaliensis, 2014, s. 123-134Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 340.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Kunskap och politik - mellan nonchalans och teknokrati2011Ingår i: Svensk Juristtidning, ISSN 0039-6591, nr 8, s. 764-771Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Förhållandet mellan kunskap och politik är inte okomplicerat. Kun­skapsstyrning kan nämligen utgöra minst två helt olika hot mot cen­trala demokratiska värden. Utredningar kan bli till tomma ritualer som motverkar sitt eget syfte och ger utrymme för kunskapsnonchalans. Men de kan också leda till att öppna diskussioner baserade på poli­tiska värderingar överges för vad som kan beskrivas som ett expert­välde. Kommittéväsendet har historiskt sett placerat sig i en delibe­rativ mittenposition där politiker och experter utifrån sina olika ut­gångspunkter försökt resonera sig fram till en ”bästa lösning”. Frå­gan är dock om de förändrade förutsättningarna för utredningarna riskerar att verksamheten antingen nonchaleras eller att den överlåts åt experter.

  • 341.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Kunskap och politik: mellan nonchalans och teknokrati2018Ingår i: Vetenskap och beprövad erfarenhet: Politik / [ed] Nils-Eric Sahlin, Lund: Media-Tryck, Lunds universitet , 2018, 1, s. 61-69Kapitel i bok, del av antologi (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 342.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    När skon klämmer politiskt2013Ingår i: Skor är huvudsaken: Sjutton kvinnliga forskares funderingar om skor : En essäsamling / [ed] Carin Eriksson Lindvall, Kerstin Rydbeck och Louise Rügheimer, Uppsala: Uppsala universitet, 2013, s. 37-38Kapitel i bok, del av antologi (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 343.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Om akademisk frihet2023Rapport (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
    Abstract [sv]

    Frågan om akademisk frihet har med rätta blivit alltmer brännande i vår tid. Diskussionen om vad den akademiska friheten innebär, hur den ska säkras och vad som utgör hot mot den är viktig och kräver noggranna överväganden. Denna skrift är ett försök att bringa klarhet i dessa frågor, och också att utgöra ett diskussionsunderlag. Enkelt uttryckt kan vi konstatera att ett fritt kunskapssökande och en fri kunskapsförmedling vid våra lärosäten är nödvändig för utvecklingen av vår värld såväl socialt, kulturellt, ekonomiskt, medicinskt, tekniskt som naturvetenskapligt. I skriften reder författaren ut vad begreppet akademisk frihet innebär, och efter analys av det svenska fallet konstaterar hon sedan att skyddsräckena för den akademiska friheten i Sverige är mycket svaga.

  • 344.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Om akademisk frihet2023Rapport (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
    Abstract [sv]

    Frågan om akademisk frihet har med rätta blivit alltmer brännande i vår tid. Diskussionen om vad den akademiska friheten innebär, hur den ska säkras och vad som utgör hot mot den är viktig och kräver noggranna överväganden. Denna skrift är ett försök att bringa klarhet i dessa frågor, och också att utgöra ett diskussionsunderlag. Enkelt uttryckt kan vi konstatera att ett fritt kunskapssökande och en fri kunskapsförmedling vid våra lärosäten är nödvändig för utvecklingen av vår värld såväl socialt, kulturellt, ekonomiskt, medicinskt, tekniskt som naturvetenskapligt. I skriften reder författaren ut vad begreppet akademisk frihet innebär, och efter analys av det svenska fallet konstateras att skyddsräckena för den akademiska friheten i Sverige är mycket svaga.

  • 345.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Om den missriktade lojaliteten2013Ingår i: Vågar du sticka ut hakan?: Texter om strukturellt betingad feghet inom kultur och utbildning / [ed] Maria Ericson och Stellan Larsson, Hägersten: Nationella Dramaturgiatet , 2013, s. 53-56Kapitel i bok, del av antologi (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
    Abstract [sv]

    Modet att vara besvärlig – när det behövs – är det en medfödd inre beskaffenhet? Är det inte snarare en demokratisk uppgift för var och en av oss? Den ökade politiska och ekonomiska styrningen inom kulturen, i skolan, på universiteten etc. riskerar med sina långtgående krav på snabba resultat att urholka den professionella integriteten och omdömet hos de som skavara de sakkunniga. Det krävs mod av den som ifrågasätter strukturer som anses nödvändiga eller till och med givna. Detta är en samling långa och korta berättelser och reflektioner från individer verksamma inom vitt skilda områden. Initiativtagare är den ideologiskt och religiöst obundna ideella föreningen Nationella Dramaturgiatet.

  • 346.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Paying Our High Public Officials: Evaluating the Political Justifications of Top Wages in the Public Sector By TEUN J. DEKKER2014Ingår i: Public Integrity, ISSN 1099-9922, E-ISSN 1558-0989, Vol. 16, nr 2, s. 207-209Artikel, recension (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    In most liberal democratic societies there is a recurring public debate about top wages in the public sector. The remuneration of top officials such as legislators, ministers, senior civil servants and senior judges is, indeed, a topic that can be discussed with great passion in the public debate. The reason that this issue attracts public attention is not only the fact that these groups are paid by public funds, but also that the salaries of high public officials are under political control. The latter definitely addresses ethical issues, such as: What can be considered a fair salary? Is there – or what would be – a tenable argument for a specific salary level for these top officials? In the research literature it has been concluded that the amount of rewards offered to high public officials, the manner in which the benefits are awarded, and the differences in rewards among officials within the same political system tell a great deal about how governments function. Hence, the remuneration of top officials can be seen as an important element of public governance (Brans and Peters, 2012). That said, very few academic commentators have in a systematic and comprehensive manner analyzed the validity and consistency of the arguments of this rather disorganized debate. However, in a recently published book titled Paying Our High Public Officials by Teun J. Dekker, the author sets out to fill this research gap. The purpose of the book is to illuminate the debate concerning the proper remuneration of high public officials by applying philosophical methods to political discourse. 

  • 347.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    På väg mot publikdemokrati2009Ingår i: Framtider, ISSN 0281-0492, nr 2, s. 4-8Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 348.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Rewards for High Public Office in Sweden2012Ingår i: Rewards for High Public Office in Europe and North America / [ed] Marleen Brans & B. Guy Peters, New York: Routledge, 2012, s. 174-189Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
  • 349.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Section 2: Constitutional Design: Introduction2015Ingår i: The Oxford Handbook of Swedish Politics / [ed] Jon Pierre, Oxford: Oxford University Press, 2015Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Considering the number of fundamental laws as well as, for example, the length of the Instrument of Government (Regeringsformen) (194 articles), the impression might be that constitutional principles are of great importance in Swedish political life. However, references to such principles are very uncommon in legal rulings or in the public debate. The Swedish political culture is best described as pragmatic and consensual, where the government’s ability to take action—for example, securing various welfare state policies—has been given deliberate precedence over constitutional ideas that focus on limiting government under higher law. The fact that a section on constitutional design in a handbook on Swedish politics is preceded by a section on the politics of the welfare state is a perfect reflection of this reality.

     

    From a constitutional design perspective, Sweden is an interesting case. During the previous IG of 1809, which was based on the principle of separation of powers, comprehensive changes in the practice of government were made without any corresponding amendments of the IG itself. The most noteworthy of these changes were the introduction of universal suffrage for men and women, parliamentarism, and the abolition of the Parliament of the Four Estates, which was replaced by a bicameral system. All these fundamental changes were made in slightly more than 100 years, without any corresponding amendments or changes to the 1809 IG (which was the second oldest constitution in the world). This certainly raises questions on the elasticity of the constitution, that is, the significance of constitutional rules for political practice in the Swedish setting. The foregoing changes were in effect by 1921, but the IG was not completely rewritten to reflect the true form of government until 1974—a fact that has led constitutional experts to talk about the period of 1921–1974 as “the constitution-less half-century” (Sterzel 2009: 18f). Despite this radical and needed revision of the IG in the 1970s, the contributions in this section will reveal that a weak constitutional culture still prevails in Sweden. For example, when Sweden joined the European Union in 1995, the constitutional adjustments were kept as small and as technical as possible.

  • 350.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    The institutional set-up behind the Swedish response to the Covid-19 pandemic2021Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    The challenges that the COVID-19-pandemic have meant to the Swedish public administration is not unique. However, the path of less restrictive measures to curb the spread of infection have resulted in an agitated debate domestically, and also attracted international attention. At the center of this debate is the significance of the Swedish administrative model which holds an organizational divide between government ministries and central government agencies, and which also prohibits ministerial rule. The aim of this paper is to explore whether the comparatively high degree of independence of Swedish government agencies has given the Swedish Public Health Agency too much room for maneuver. This addresses the fundamental question of the boundaries between politics and expert knowledge. Moreover, the (lack of) reach of the Swedish government in a highly decentralized unitary state – where health care and elderly care is the responsibility of the regional and the local level – will also be addressed. 

45678910 301 - 350 av 29200
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf