Digitala Vetenskapliga Arkivet

Ändra sökning
Avgränsa sökresultatet
1234567 101 - 150 av 66262
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Träffar per sida
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sortering
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
Markera
Maxantalet träffar du kan exportera från sökgränssnittet är 250. Vid större uttag använd dig av utsökningar.
  • 101.
    Abbas, Rami
    et al.
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Issa, Simon
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Landenberg, Kevin
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Utdelning i fåmansbolag: Reformers påverkan på beteende och agerande2018Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Datum:                    2018-01-15

    Nivå:                        Kandidatuppsats Företagsekonomi, 15 hp

    Akademi:                Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens Högskola

    Författare:              Rami Abbas             Simon Issa                          Kevin Landenberg              92/03/26                                 92/02/02                                       94/08/11       

    Titel:                        Utdelning i fåmansbolag

    Nyckelord:                         Utdelning, kvalificerade aktier, slopade förslaget 2017, skattebeteende

    Forskningsfrågor: Vilka eventuella förändringar i beteenden har det slopade förslaget             genererat vid beslutfattande hos fåmansbolag?

     Vilken påverkan har skattereformer på skattebeteende?

    Syfte:                       Syftet med undersökningen är att skapa förståelse över om, hur och varför fåmansbolagen har agerat utefter det slopade förslaget för förändringen på 3:12- reglerna. Utöver detta är syftet också att skapa en förståelse för vilken påverkan skattereformer har på skattebeteende.

    Metod:                     Regleringar kring fåmansbolagsutdelningsmöjligheter har samlats in och analyserats. Teoretisk datainsamling om reformers påverkan på skattebeteende har insamlats. Utöver detta har det genomförts intervjuer med ägare för fåmansbolag samt auktoriserade revisorer.

    Slutsats:        Förslaget till förändringar som slopades sommaren 2017 hade ingen nämnvärd påverkan på majoriteten av delägarna i fåmansbolagen. Detta på grund av för komplicerade regleringar. I särskilda fall, när reformer är för komplicerade kräver det för berörda parter en inlärningstid för att ta in ny kunskap och därför inte har varken tid eller kunskap att agera efter reformens krav.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    AbbasIssaLandenberg_2018-01-15
  • 102.
    Abbas, Ranya
    et al.
    Jönköping University, Internationella Handelshögskolan.
    Nordh, Felicia
    Jönköping University, Internationella Handelshögskolan.
    Ethnic Diversity at the Big Four: What are the experiences of foreign authorized auditors regarding ethnic diversity and inclusion at the workplace?2023Självständigt arbete på avancerad nivå (masterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Background/Problematization: The auditing industry has for a long time been, and is still, characterized by homogeneity and long educational requirements which in turn creates barriers for ethnic minorities to enter the auditing industry and to advance.

    Purpose: The purpose of this study is to explore how authorized auditors with a different ethnicity than Swedish have experienced their workplace regarding the diversity and inclusiveness that is stated in the sustainability- and annual reports.

    Methodology: The study relies on a qualitative research method with an abductive approach. The narrative interviews were conducted with 6 authorized auditors of another ethnicity than Swedish who have at least 10 years of experience. When analyzing the gathered data, a thematic analysis has been used.

    Findings: The findings of this study imply that regardless of ethnicity, all employees at the Big Four have the same opportunities and possibilities. This is due to the societal development and the meritocratic system that exist in the auditing industry. The findings also indicate that the sustainability- and annual reports do not cover the concept of ethnicity in depth but only cursory.

  • 103.
    Abbas, Wasim
    et al.
    Högskolan i Gävle, Akademin för utbildning och ekonomi, Avdelningen för ekonomi.
    Chaudhry, Saqib Mehmood
    Högskolan i Gävle, Akademin för utbildning och ekonomi, Avdelningen för ekonomi.
    Analyzing the Disruption Factors of Emerging Markets: A Case Study of Pakistani Telecom IndustryHuawei in Pakistan2011Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    A free and flexible business environment attracts international organisations to those markets that have big growth potential and high profit margins. To penetrate emerging markets is of great interest to any international organisation. The situation gets more intense if it is in the field of telecommunications. Telecommunications (telecoms) and information technology (IT) are generically known as the information and communication technologies (ICT) industries. ICT is one of the fastest growing industries in the world and is also considered among the biggest markets in terms of customer base, growth and profitability. The competition is very high in such markets, so relatively unique, attractive and extraordinary business strategies are usually practiced by these companies. The situation may create an atmosphere of upheavals and uncertainties in such markets. Extraordinary or unethical business policies can not only affect the business of other organisations, but also has some after-effects on societies and the mindset of target nations and market ethics. Organisations are very much engaged with society and work in the social environment, therefore the socio-cultural components is of great importance when designing business strategies. Exploring the facts about emerging markets and by analysing the case of Chinese company Huawei in the Pakistani telecom market, this thesis gives investigates and assess the success factor of this Chinese company. This thesis highlights the upheaval factors of emerging markets, by analysing the role of cultural interests and the mindsets of target nations for organisations planning their strategies

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext2
  • 104.
    Abbasi, Sina
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Economics, Finance and Statistics. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Företagsekonomi.
    The Swedish housing market: An investigation of whether there exists a bubble in the market for one- or two dwelling buildings2015Självständigt arbete på avancerad nivå (masterexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
  • 105.
    Abbasian, Saeid
    Södertörns högskola, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik, Turismvetenskap.
    Good Idea But Not Here! A Pilot Study of Swedish Tourism Stakeholders’ Perceptions of Halal Tourism2021Ingår i: Sustainability, E-ISSN 2071-1050, Vol. 13, nr 5, artikel-id 2646Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    The following study is the first Swedish study on Halal tourism in Sweden. The purpose of this exploratory research is to get insight into the perception of Halal tourism in Sweden among representatives of tourism stakeholders. The overall methodology approach in this research is qualitative, consisting of 25 qualitative questionnaires, 21 short letters, four follow-up interviews, and a web observation, and content analysis was employed. The results indicate that there is a low knowledge of Halal tourism in Sweden including Swedish tourism industry. The concept is very challenging, and profits are low. It might result in problem scenarios such as detrimental effects on non-Halal tourism, cultural difficulties and increased risk of xenophobia, anti-Islamism, and tension in the society. There is low interest for Sweden among Muslim tourists as the interest and priority for Halal tourism is rather low from Swedish tourism industry. Despite Halal tourism’s importance internationally, these representatives are rather cautious and doubtful about promotion of Sweden towards this niche. Still, a majority seems to be positive to a lighter version of Muslim-friendly tourism with secular/moderate Muslims as a target group.

  • 106.
    Abbasian, Saeid
    Södertörns högskola, Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik, Turismvetenskap.
    Political crises and destination choice: An exploratory study of Swedish-Iranian second-home buyers2018Ingår i: Tourism, Culture & Communication, ISSN 1098-304X, E-ISSN 1943-4146, Vol. 18, nr 3, s. 205-218Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Political crises, which have a known impact on the choice of tourism destination, can also negatively affect the choice of second-home destination and purchase. The purpose of this study is to investigate why some Swedish-Iranian second-home buyers prefer Spain to Turkey for political reasons. More than 30 short dialogues were conducted with Swedish-Iranian buyers at the exhibition "Buying Properties Abroad" in Kista, September 2015, following the start of a series of political crises in Turkey. A simple question was asked: Why are you choosing Spain rather than Turkey? The most important category of reasons were political factors, followed by cultural reasons. Political anxiety, instability, and insecurity in Turkey, the risk of civil war, a police society, lack of democratic order, the fact that Turkey is not a member of the European Union, the government's negative attitudes towards Kurds, and the emergence of Islamic State were the political reasons most mentioned. One conclusion that can be drawn is that political crises affect second-home tourism/tourists in the same way that they do ordinary tourism/tourists. The research has some important implications for Turkish policymakers, tourism stakeholders at a macrolevel, their competitors, especially in Spain, and potential buyers. Based on this research, some suggestions for future studies are also given. 

  • 107.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth.
    HairJr, Joseph Franklin
    Pesämaa, Ossi
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management).
    Rylander, David
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Nationalekonomi.
    Yolal, Medet
    Isaberg on the edge to future by controlling the lack of snow2009Ingår i: Presented at The international Symposium on Entrepreneurship in Tourism, Rovaniemi, Finland, March 17-21, 2009., 2009Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    This paper is a descriptive examination and assessment of a ski resort in southern Sweden – Isaberg. The paper describes an emerging threat most ski resorts are faced with today and in the future – the lack of snow. In many countries financial institutions are much less willing to offer funding for investments in ski resorts under certain heights. This is the result of two trends:  the cut off point for the height of the ski resorts is increasing every year, and at the same time some resorts have fewer skiers.  The likelihood of snow and the ability to offer snow-related products are critical to the success of all ski resorts.  Isaberg, which is significantly below any proposed height cut off points, has strong traditions, a promising market with skiers coming from the domestic Swedish market, as well as Norway, Denmark, Germany and Holland, and very modern facilities – but in recent years the resort has been suffering because of the lack of snow. Isaberg is therefore considering building an inside skiing facility to attract customers and support other local products. Our paper examines the potential of this facility and offers practical and theoretical implications for ski resort management.

  • 108.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Handelshögskolan i Jönköping.
    Johannisson, Bengt
    Handelshögskolan i Jönköping.
    Pesämaa, Ossi
    Handelshögskolan i Jönköping.
    Rylander, David
    Handelshögskolan i Jönköping.
    Bridging Traditional and Experience Industries: Lessons from the Gnosjö Region2010Ingår i: Social Capital and Development Trends in Rural Areas / [ed] Hans Westlund & Kiyoshi Kobayashi, Jönköping: Jönköping International Business School & Marg (Marginal Areas Research Group), Kyoto University/Japan , 2010, Vol 5, s. 41-53Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 109.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth.
    Johannisson, Bengt
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management).
    Pesämaa, Ossi
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management).
    Rylander, David
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Nationalekonomi.
    Bridging Traditional and Experience Industries: Lessons from the Gnosjö Region2008Ingår i: Presented at the 17th Nordic Symposium in Tourism and Hospitality Research. Conference hosted by Lillehammer University College in Norway, September 25-28th, 2008, 2008Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
  • 110.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Handelshögskolan i Jönköping.
    Johannisson, Bengt
    Handelshögskolan i Jönköping.
    Pesämaa, Ossi
    Handelshögskolan i Jönköping.
    Rylander, David
    Handelshögskolan i Jönköping.
    Bridging Traditional and Experience Industries: Lessons from the Gnosjö Region2010Ingår i: Social Capital and Development Trends in Rural Areas: Vol. 5 / [ed] Hans Westlund & Kiyoshi Kobayashi, Jönköping: Jönköping International Business School , 2010, s. 41-53Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 111.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth.
    Johannisson, Bengt
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management).
    Pesämaa, Ossi
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management).
    Rylander, David
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Nationalekonomi.
    The Role of Social Capital in Bridging Traditional and Experience Industries: Lessons from the Gnosjö region2008Ingår i: Presentated at the 5th Workshop on Social Capital and Development Trends in the Swedish and Japanese Countryside, August 18-19th,  Jönköping, Sweden., 2008Konferensbidrag (Övrigt vetenskapligt)
  • 112.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth.
    Pesämaa, Ossi
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth. Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, EMM (Entreprenörskap, Marknadsföring, Management).
    Rylander, David
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth.
    Regional samverkan inom turism: Exempel från Gnosjöregionen2008Rapport (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Syftet med rapporten är att studera förutsättningar för regional samverkan inom turism mellan kommunerna Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo och komma med förslag på åtgärder som kan främja en konkurrenskraftig destinationsutveckling. Rapporten grundar sig på en analys av ett antal teoretiska utgångspunkter liksom praktiska exempel som stöd för att förstå de resultat som fångats upp. Ett antal intervjuer med kommunala tjänstemän och företrädare för näringen visar att det finns flera frön för framtida samverkan i regionen. Det gemensamma arbetet innebär deltagande i mässor, gemensam marknadsföring, gemensamma kartor med ett direkt värde för turister och med en lägre kostnad för entreprenörer och kommun. Kartläggningen av kommunala och regionala förutsättningar visar att en rad attraktioner har potential för attraktionskraft och vidare utveckling.

    I intervjuer och samtal har vi kunnat urskilja vissa kommunikationsproblem mellan kommunerna. Information når inte alltid fram. Det efterlyses större applicering av gemensamma databaser, som skapar ökad genomskinlighet och jämförbarhet mellan kommuner. Effektivare användning av teknik tillsammans med kompetensutveckling kan förbättra kommunikationen mellan aktörerna i regionen.

    Vi föreslår att funktionen av nätverket kan förbättras genom fördjupad samverkan kring mässor, marknadsföring, en gemensam portal, mellan företag genom fler forum för samverkan såsom träffpunkt Store Mosse.

    Vidare föreslås att gemensam identitet kring samverkan kan fördjupas. En väg är att GGVV och Gnosjöregionen ersätts med ett nytt namn som syftar framåt för fördjupad samverkan. Vi tror att kommunerna kan förlora på att helt överge varumärket `Gnosjöregionen´, som utstrålar starka industritraditioner men samtidigt vinna mycket på att gå framåt med ett namn som vinner större uppslutning.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 113.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth.
    Rylander, David
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Centre for Innovation Systems, Entrepreneurship and Growth.
    Attityder till upplevelseindustri: Vad säger lokala politiker ochföretagsledare i tillverkningsindustrin?2009Rapport (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Genomgång av intervjumaterialet visar att det finns skillnader mellan politikers och företagsledares attityder. Den första gruppen har generellt sett en positiv attityd till upplevelseindustrin och särskilt till turism och design. Företagsledarna däremot har en mer avvaktande attityd när det gäller dessa näringars roll i regionens framtida utveckling. Politikerna i undersökningen har mer kunskap om upplevelseindustrin än de intervjuade företagsledarna. Båda grupperna betonar dock en ökad betydelse för design i regionens näringsliv. Här finns viss kunskap om att både estetisk och funktionell design är nödvändig för en slutprodukts attraktivitet.

    Nyfikenhet och intresse för att driva sitt företag med inslag av upplevelsenäring finns hos en tredjedel av de tillfrågade företagsledarna. Detta andas möjligheter för korsbefruktningar mellan tillverkningsindustri och upplevelseindustri i framtiden.

    Utmaningen är att via mötesplatser mellan näringarna skapa en miljö som främjar utveckling av nya kombinationer av idéer, vilket kan resultera i kunderbjudanden som genererar nya företag och arbetstillfällen.

    För att utveckla upplevelseindustrin i regionen behövs skräddarsydd kompetensutveckling tillsammans med regional samverkan mellan tillverkningsindustrin, tjänstesektorn, entreprenörer inom områdena kultur, turism och design samt lokala myndigheter.

    De företagsledare inom tillverkningsindustrin som idag är nyfikna på upplevelsenäring skulle kunna dela med sig av kunskaper och erfarenheter och med en öppen attityd finna samarbeten med entreprenörer inom områdena kultur, turism och design.

    Framgångsrika entreprenörer inom upplevelseindustrin som Isaberg och High Chaparral kan fungera som förebilder.

    Politiskt finns mycket att vinna med att GGVV-kommunerna tillsammans arbetar fram en gemensam vision och strategi för upplevelseindustrins utveckling i regionen. I denna kan upplevelseindustrins infrastruktur i form av motorer, mötesplatser, leverantörsnätverk, paketkombinationer, kompetensutvecklingscentra och samarbetsorganisationer tydliggöras. Detta skulle kunna bli den karta aktörerna behöver för att identifiera och skapa synergier.

    Samarbeten med större branschorganisationer som Smålands Turism och Stiftelsen Svensk Industridesign liksom med Högskolan i Jönköping och Linnéuniversitetet kan främja en gemensam kraftsamling i Småland. Samarbetet inom Entreprenörsregionen är ännu av liten betydelse men potentialen inför framtiden ska inte underskattas.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 114.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Avdelningen för turismvetenskap och geografi.
    Yazdanfar, Darush
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik.
    Exploring the financing gap between native born women- and immigrant women-owned firms at the start-up stage: Empirical evidence from Swedish data2013Ingår i: International Journal of Gender and Entrepreneurship, ISSN 1756-6266, E-ISSN 1756-6274, Vol. 5, nr 2, s. 157-173Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Purpose: The main purpose of this study is to provide empirical evidence which identifies the impact of ethnicity and other relevant variables on external capital acquisition among Swedish women-owned businesses at start-up. Design/methodology/approach: Several methods have been employed to analyze the sample including a binary logistic regression model. The sample consists of 836 women-owned businesses in southeast Sweden; 97 immigrant-owned, 739 native born-owned. Findings: The results indicate that there are partly significant differences between native women-owned firms and immigrant woman-owned businesses at start-up. Unlike the native-owned firms, the immigrant woman-owned businesses rely more on loans from family members and less on bank loans. Practical implications: The results reveal that age has a positive impact on loans from family members, while the additional job outside one's own business, the amount of the owner's personal start-up capital and firm size positively influenced access to capital from banks. The owners' level of education, previous business experience, the legal form taken by the firm and the industry affiliation conversely played no significant role in explaining the women owners' attitudes toward loans from either friends or the bank. Originality/value: To the authors' knowledge, this study is the first empirical investigation addressing this issue in the Swedish context. 

  • 115.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Mittuniversitetet, Avdelningen för turismvetenskap och geografi.
    Yazdanfar, Darush
    Mittuniversitetet, Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik.
    Exploring the financing gap between native born women- and immigrant women-owned firms at the start-up stage: Empirical evidence from Swedish data2013Ingår i: International Journal of Gender and Entrepreneurship, ISSN 1756-6266, E-ISSN 1756-6274, Vol. 5, nr 2, s. 157-173Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Purpose: The main purpose of this study is to provide empirical evidence which identifies the impact of ethnicity and other relevant variables on external capital acquisition among Swedish women-owned businesses at start-up. Design/methodology/approach: Several methods have been employed to analyze the sample including a binary logistic regression model. The sample consists of 836 women-owned businesses in southeast Sweden; 97 immigrant-owned, 739 native born-owned. Findings: The results indicate that there are partly significant differences between native women-owned firms and immigrant woman-owned businesses at start-up. Unlike the native-owned firms, the immigrant woman-owned businesses rely more on loans from family members and less on bank loans. Practical implications: The results reveal that age has a positive impact on loans from family members, while the additional job outside one's own business, the amount of the owner's personal start-up capital and firm size positively influenced access to capital from banks. The owners' level of education, previous business experience, the legal form taken by the firm and the industry affiliation conversely played no significant role in explaining the women owners' attitudes toward loans from either friends or the bank. Originality/value: To the authors' knowledge, this study is the first empirical investigation addressing this issue in the Swedish context. 

  • 116.
    Abbasian, Saeid
    et al.
    Mittuniversitetet.
    Yazdanfar, Darush
    Mittuniversitetet.
    Hedberg, Charlotta
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Kulturgeografiska institutionen.
    The determinant of external financing at the start-up stage: Empirical evidences from Swedish data2014Ingår i: World Review of Entrepreneurship, Management and Sustainable Development, ISSN 1746-0573, E-ISSN 1746-0581, Vol. 10, nr 1, s. 124-141Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Small firms in general have limited access to funding, which is a major problem for entrepreneurs. In particular, this problem is evident for women and ethnic minority groups. The purpose of the study is to examine empirically the impact of gender, ethnicity and other relevant variables on the access to external financing of new small firms. A sample of 2,764 female– and male–owned small businesses, based on a unique and large database gathered through interviews, was investigated employing binary logistic regression models. The results suggest that both gender and ethnicity are significant explanatory variables influencing the access to external capital at the start–up stage. Entrepreneurs' age, experience of starting businesses and education, as well as additional jobs beside their own business, are other variables that influence the way in which entrepreneurs finance their business. Moreover, firm characteristics in terms of personal start–up capital, firm size and legal form have an impact on financing behaviour at start–up. Since the knowledge about this issue is limited, the results of this study add to our understanding of the variables affecting the behaviour of small business endeavours in seeking funding at start–up

  • 117.
    Abd El Aziz, Alaa
    et al.
    Örebro universitet, Handelshögskolan vid Örebro Universitet.
    Hammar-Hult, Linda
    Örebro universitet, Handelshögskolan vid Örebro Universitet.
    Ekelöf, Matilda-Tomasine
    Örebro universitet, Handelshögskolan vid Örebro Universitet.
    Variation i revisorers väsentlighetsbedömning i en svensk kontextEn kvalitativ empirisk studie om hur revisorns erfarenhet påverkarväsentlighetsbedömning hos ett fallföretag2022Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
  • 118.
    Abd, Naimul
    et al.
    Linnéuniversitetet, Ekonomihögskolan (FEH), Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE).
    Forouzan, Mona
    Linnéuniversitetet, Ekonomihögskolan (FEH), Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE).
    Overcoming social constraints for immigrantentrepreneurs in Sweden2017Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Entrepreneurship is in full-swing across the globe and it is widely regarded as a sustainable solution to long-unresolved economic issues like unemployment and poverty. Immigration is also a growing reality and the immigrating individuals can contribute to the new societies either by settling for a job or launching a business as an entrepreneur and in turn creating more jobs. However, social constraints are a key hurdle in the way of immigrant entrepreneurs. This paper aims to not only understand the social constraints faced by immigrant entrepreneurs but also provide a set of guidelines on how to overcome these social constraints. A qualitative research study focused on immigrant entrepreneurs in Sweden was designed around this purpose and was conducted in two cities of Sweden. Entrepreneurs in the study were from diverse nationalities of origin and business sectors. Key social constraints identified through the study are cultural differences, differences in business practices, and language – all acting as a wall for foreign entrepreneurs. Networking – both business and social – is regarded as the main solution to overcome these barriers and the weight for this lies equally on state, entrepreneurship industry, and the immigrant entrepreneurs. Immigrant entrepreneurs can overcome the social constraints by also researching their business area in detail as well as marketing themselves and their businesses especially by establishing a strong and trustable social media profile. Government needs to recognize the diversity of immigrant entrepreneurship communities and create tailor-made social interaction programs for different nationalities, educational backgrounds, and business sectors. It can also project positive image of successful immigrant entrepreneurs not only to inspire other immigrant entrepreneurs but also to increase trust regarding immigrant entrepreneurs among native population. Another important step by government could be early orientation for immigrant entrepreneurs to Swedish business market. Entrepreneurship advisory industry needs to understand immigrant entrepreneurs better and organize more multi-cultural events to lower the barriers between native and immigrant communities.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 119.
    Abdalla, Amal
    et al.
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Företagsekonomi.
    Konradsdal, Amanda
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Företagsekonomi.
    CSR, receptet för en lyckad M&A transaktion?: En kvantitativ studie om hur effekterna av företagens sociala ansvar påverkar M&A transaktioner2017Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Purpose: The purpose of this study is to examine whether the awareness of social- and environmental factors could be beneficial within M&A transactions in such that companies tend to obtain a higher success in such transactions if they are aware of these factors. The study also examines whether the actual return by the event date strikes higher for the social- and environmental aware companies than the unaware companies, where the event date is when the M&A transaction was due.

    Method: The authors have chosen to use two different methods; the Event Study- and Panel Study methods. The event window consists of five days before- and five days after the due date of the M&A, which makes it a total of 11 days. The estimation window is based on the 30 days before the event window and is examined in order to obtain an expected return of which is not affected by the event. The sample is based on international, Swedish companies which has undergone a M&A with a non- Swedish company, and is connected to the UN’s initiative Global Compact.

    Theory: The authors have chosen to apply the Efficient Market Hypothesis and besides that, a developed model based on a current one, the Merger Management Model. The difference between the models is that the Merger Management Model is based on tangible factors whereas the developed model, Social and Environmental Merger Management Model, is based on intangible factors. The chapter starts with the Efficient Market Hypothesis and then continues with the Merger Management Model and an explanation of the social- and environmental factors. The chapter ends with an explanation of the factors’ impact on companies and culminates onto the developed model.

    Conclusion: The outcome shows that companies of which are aware of social- and environmental risks, have incentives to a higher success rate in M&A transactions than companies that are unaware of these risks. The results of the hypothesis test made in this study strengthens the conclusion since the outcome of the p-value almost reached 64 percent, which means that there most likely is a correlation between the companies’ awareness of the social- and environmental factors and their success in M&A transactions.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 120.
    Abdallah Mohammed, Sara Abbas
    et al.
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Handelshögskolan vid Umeå universitet, Företagsekonomi.
    Parvin, Shaila
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Handelshögskolan vid Umeå universitet, Företagsekonomi.
    A Road to be Paved: How Can Foreign Born Women Entrepreneurs be Included in the Swedish Entrepreneurial Ecosystem: A Case Study on Novice Foreign Born Entrepreneurs in Sweden2021Självständigt arbete på avancerad nivå (masterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Entrepreneurial ecosystem is made up of multiple participants, components, and actors. The entrepreneurial ecosystem in Sweden consists of various components, all of which contribute to the creation and enhancement of entrepreneurial experiences for novice entrepreneurs. Research on immigrants has been carried and published, emphasizing men as the primary group within the immigrant population. The contradictory point about women remaining in the shadows is still vital and valid. This research tries to describe and explain the inclusion of these novice immigrant female entrepreneurs into the entrepreneurial ecosystem. Based on a literature review on the entrepreneurial ecosystem, women's motives for starting a new venture, and the breakthrough process, a qualitative approach was deemed appropriate to understand the flow and dynamics of this inclusion process. The case study method was used as the research strategy for two different groups of actors in the entrepreneurial ecosystem. In-depth semi-structured interviews were conducted with two groups of people: The first group, business coaches, business developers, business consultants, and general managers who work on consulting and support projects for entrepreneurs. The second group consisted of foreign-born novice female entrepreneurs. The findings indicate that the obstacles to inclusion are more than just road paves. The most frequently addressed obstacles were those related to communication, cultural backgrounds, knowledge and training. Communication barriers prevent these entrepreneurs from engaging with other entrepreneurial ecosystem actors, resulting in exclusion. Another obstacle was the cultural background, which included social factors, language, norms, and beliefs. The final barrier was knowledge and training, which facilitated network building and provided entrepreneurs with the necessary information to establish and run their businesses. The analysis identified that obstacles and road pavers for the inclusion process are extending to all the actors included in this research; novice entrepreneurs must identify and build multiple ties that connect them to the other ecosystem actors, and the other actors must do the same to include these novice foreign born female entrepreneurs in the ecosystem. Communication for novice foreign-born female entrepreneurs, on the other hand, is to establish ties with other ecosystem actors, which will promote access to financing, consultancy, government rules and regulations, and training sessions. However, it was noted that ecosystem actors play an important role in the communication process and can turn it into a road paver. Another obstacle found through the study is the social and cultural influences that impede the communication process. For example, the paper identified language as a significant obstacle and the beliefs and norms that form these women's attitudes, and one of the significant attitudes is a lack of trust in government rules and regulations. Finally, knowledge and training are regarded as a communication tool that connects these novice immigrant female entrepreneurs to the other ecosystem actors, besides introducing them to the components of the entrepreneurial ecosystem like financing and funding. Since the paper focused on a small number of actors and ecosystem components, it was not easy to thoroughly define and justify the inclusion process. Further research could investigate the steps of the process and the participants, including other actors and ecosystem components not covered in this paper.

    Ladda ner (pdf)
    Diva Form
  • 121.
    Abdallah, Nagam
    et al.
    Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och it, Avd för företagsekonomi.
    Absir, Hlinna
    Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och it, Avd för företagsekonomi.
    Medarbetarnas perspektiv på organisationsförändring, ledarskap och organisationskultur: Effekten av Covid-19 på organisationsförändring inom vården2021Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Denna studies syfte var att bidra med en djupare kunskap om organisationsförändringar inom vården med fokus på Covid-19 och dess påverkan på ledarskapet och organisationskulturen utifrån medarbetarnas perspektiv. Studien har en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer är den metod som använts för att kunna ha djupare samtal med våra respondenter. Valet av organisationer grundade sig i att skapa en djupare helhetsbild av vårdorganisationer och inte avgränsa studien till endast en form av vårdorganisation. Studien slutsats kom fram till att Covid-19 medfört stora förändringar inom vården som påverkat ledarskapet och organisationskulturen. Studien har kommit fram till att vården har lyckats med att hantera förändringen och anpassa sig men samtidigt har de misslyckats med att behålla eller utveckla sin organisationskultur så att den främjar medarbetarna. Studien visar att vårdorganisationer har misslyckats med att hantera motstånd från medarbetarna vilket beror på att medarbetare inte delar organisationens visioner och mål om förändringen. Studien har presenterat ett resultat som visar att ledarskapet inom vården har inte förändrats mycket i jämförelse med innan pandemin. Men det visar sig tydligt att ledarna inte har samma relation med sina medarbetare som förut vilket påverkat organisationskulturen. 

  • 122.
    Abdallah, Rosanne
    et al.
    Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och it, Avd för företagsekonomi.
    Bajrakti, Lirije
    Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och it, Avd för företagsekonomi.
    En studie om hur reklam på sociala medier påverkar individers köpbeteende2016Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Sociala medier har idag vuxit och blivit mer populärt bland miljontals användare. I och med sociala mediers ökande försöker företag att attrahera fler kunder, till följd av att de publicerar reklam på sociala medier just på grund av dess aktiva användare. Reklam har i syfte att kunna locka till kunder att köpa en speciell vara eller produkt.

    Eftersom användning av sociala medier ökar uppstod ett stort intresse hos oss att undersöka hur reklam inom sociala medier påverkar individers köpbeetende. Vikten beträffande denna studie har lagts på att analysera hur köpbeteendet hos unga individer påverkas av reklam inom sociala medier. Syftet med denna studie var att bidra med ett effektivt underlag till företag i praktiken, alltför att få inblick på individers handlingsätt vid översyn av reklam sociala medier.

    Metod som användes för att åstadkomma vår forskningsfråga var en kvalitativ ansats med semi-strukturerade intervjuer i samverkan av tio utvalda respondenter, som under dagligt bruk är aktiva på sociala medier.

    Vår undersökning resulterade i att unga individer upplever reklam på sociala medier intresseväckande till att göra ett köp, till följd av att reklam som uppstår skall vara i riktning av deras intresse. Utöver intresselådan uppkommer irritation och individer klickar bort reklam eftersom det ansågs som onödiga meddelande som inte är av behövlighet.

  • 123.
    Abdallah, Soujoud
    Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och it, Avd för företagsekonomi.
    IFRS 9 och dess övergångseffekt på transparens inom den svenska banksektorn2020Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Efter den globala finanskrisen, som tog full fart 2008, påbörjade IASB arbetet av den nya standarden IFRS 9 gällande finansiella instrument som ersatte IAS 39. Det som utlöste arbetet för en ny standard var att analyser från finanskrisen visade att krisens effekter inte hade varit lika stora om bankernas redovisning av kreditförluster, istället för att vara reaktiva, tog hänsyn till framåtblickande information. Syftet med IFRS 9 var därför att bland annat lösa denna "för lite för sent" redovisning av kreditförluster. IFRS 9 började tillämpas 2018 och innan tillämpningen fanns en förväntan att standarden skulle öka transparens och finansiell stabilitet. Med detta som bakgrund är syftet med föreliggande studie att få kunskap om övergångseffekten av IFRS 9 på den svenska banksektorn nu när den har implementerats för att studera huruvida IFRS 9 lyckats öka transparensen av finansiella rapporter inom svenska banker. I samband med detta studerades också huruvida IFRS 9 skapat nya problem. För att uppfylla studiens syfte genomfördes en kvalitativ textanalys av svenska börsnoterade bankernas årsredovisningar före och efter tillämpningen av IFRS 9. Empirin granskades utifrån kvalitativa egenskaperna relevans, korrekt återgivande, begriplighet och jämförbarhet då dessa är relaterade till transparens. Empirin analyserades utifrån huruvida en ökning av dessa hittades efter implementeringen av IFRS 9. Studien drar slutsatsen att transparensen både minskat och ökat beroende på vilken kvalitativ egenskap årsredovisningarna analyseras utifrån. Dock identifieras ett nytt problem i form av opportunistisk handling då bedömningsutrymmet ökar enligt den nya standarden, vilket också minskar jämförbarheten.

  • 124.
    Abdallaoui Berrada, Chakir
    et al.
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan.
    Ciro, aida
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan.
    Bottlenecks in the Freight Forwarding sector in West - coast Africa2009Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 80 poäng / 120 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Problem – The expansion of global trade and supply chain integration has put great emphasison logistics, particularly in the intermediary sector, freight forwarders. Whilst in developedcountries freight forwarders benefit from competitive markets and trade facilitatingpolicies, this sector in West coast Africa exhibits low logistics performance levels. Inorder to address such issues, one needs to analyse the problem and identify the causes; thisthesis focuses on identifying the bottlenecks in the freight-forwarding sector in west coastAfrica.Purpose – The main purpose of this study is to identify the bottleneck/s within thefreight-forwarding industry in west coast Africa, namely: Angola, Cameroon, DR of Congo,Gabon, and Nigeria.Method – This thesis employs a pre-study and case study method, to ensure sufficient collectionof relevant material, taking into account the lack of research in this subject. We usedthe material obtained from the interviews and the secondary source, to structure our purpose,research questions, and to define the case of our study.Results – The study concludes with a series of interesting findings; First, the activity of aFreight Forwarder depends on a series of factors that do not depend on the Freight Forwarderper se. And second, Freight Forwarders in order to accomplish their tasks, have accessto services that are shared by all providers, and that are beyond their control. To conclude,the study identifies infrastructure as a major bottleneck in the Freight Forwarding sector.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 125.
    Abdalmasih, Ranim
    et al.
    Mälardalens universitet, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik. Mälardalens universitet.
    Majid, Sma
    Mälardalens universitet, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Saado, Tania
    Kontroll av lagerinventering under Corona-pandemin.: En kvalitativ studie om kontroll av lagerinventering under pandemin utifrån revisorsperspektiv.2023Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 180 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 126.
    Abdel Ahad, George
    et al.
    Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och it, Avd för företagsekonomi.
    Dilli Abo, Jack
    Högskolan Väst, Institutionen för ekonomi och it, Avd för företagsekonomi.
    Digitalisering utifrån ekonomers perspektiv: En fallstudie vid två offentliga organisationer2021Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Digitalisering är ett aktuellt ämne i dagsläget och teknologin har vuxit samt påverkat samhället. Det har påverkat ekonomer och deras arbetssätt. Det förekommer flertalet studier angående hur digitalisering påverkar ekonomrollen inom privat sektor, forskning kring ekonomernas egna erfarenheter och inom den offentliga sektorn är dock fåtalig. Offentlig sektor har kritiserats då den tekniska utvecklingen inte går framåt i den takt som övriga samhället. Detta då de har strukturer som försvårar införandet av moderniseringsarbete. Syftet med studien är att kartlägga och analysera erfarenheter med digitalisering samt möjligheter och utmaningar kring det utifrån ekonomers perspektiv. Studien har genomförts genom en kvalitativ metod där datainsamlingen gjordes på två offentliga organisationer genom sex semistrukturerade intervjuer. Digitalisering resulterar i att analog information skiftar till att bli digitaliserade. Den förbättrar den interna effektiviteten genom att effektivisera arbetsprocesser genom att eliminera manuella hanteringar och reducera de mänskliga felen. Ekonomistyrsystem handlar om att påverka beteendes hos medarbetarnas, men även chefernas beteende i organisationen. Studiens empiriska resultat visar att digitalisering har bidragit till en övergång från det analoga till det digitala. Det visar även att digitaliseringen har effektiviserat arbetsprocesser inom organisationerna. Vad gäller ekonomistyrningen i organisationerna har studien identifierat att det i arbetssättet främst råder en kombination av resultat- samt handlingsstyrning i organisationerna. Slutsatserna som studien presenterar är att fördelarna med digitalisering är att det har lett till effektivare arbetsprocesser och frigjort tid till mer kvalificerade arbetsuppgifter. Möjligheterna är att effektiviseringen leder till att mer fokus kan sättas på att hantera med kvalificerade arbetsuppgifter som faktiskt kräver det mänskliga ögat och minska de mänskliga felen. En nackdel är att ekonomerna inte besitter IT- kompetensen, och behöver ta hjälp av IT-avdelningen, vilket i sig är en utmaning då det uppstår utmaningar gällande kommunikationen. På grund utav detta upplever ekonomerna detta att systemen inte alltid är optimala att hantera utifrån deras arbetsuppgifter. Ytterligare en nackdel med digitaliseringen är att den påverkar den sociala kontakten och den kreativa förmågan negativt till följd av fler digitala möten istället för att träffas fysiskt.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 127.
    Abdela, Abdela
    et al.
    Högskolan i Borås, Akademin för textil, teknik och ekonomi.
    Ahmed, Jasmine
    Högskolan i Borås, Akademin för textil, teknik och ekonomi.
    Asci, Rumeysa
    Högskolan i Borås, Akademin för textil, teknik och ekonomi.
    Influencers trovärdighet: En kvalitativ studie om hur influencers storlek påverkar deras trovärdighet2023Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 180 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Syftet med studien är att undersöka om antalet följare påverkar en influencers trovärdighet med hjälp av Ohanians trovärdighetsmodell (1990). Studien bidrar till förståelse för hur influencers storlek påverkar följarnas intag av information från influencers. För att besvara syftet, analyserades följande frågeställning: Hur påverkar influencers storlek deras trovärdighet? En kvalitativ studie har genomförts och empiriskt material har samlats in för att uppfylla syftet och besvara frågeställningen om hur antalet följare påverkar trovärdigheten till influencers. För att få svar på frågeställningen utfördes nio stycken semistrukturerade personliga intervjuer där urvalet var kvinnor i åldrarna 18-24 år. Den teoretiska utgångspunkten i denna studien är Ohanians trovärdighetsmodell (1990), där enbart fokuset ligger på trovärdighet som består av fem olika termer; ärlighet, pålitlighet, uppriktighet, trovärdighet och tillförlitlighet. Studien visar att majoriteten är eniga om att mindre influencers uppfattas som mer trovärdiga. Resultatet beror främst på att mindre influencers anses ha högre nivåer av alla fem begrepp som beskriver trovärdighet. För att följarna ska tolka influencers som en trovärdig källa är det viktigt att de uppfyller delarna som ingår i Ohanians trovärdighetsmodell (1990). Denna studie visar att en faktor som påverkar influencers trovärdighet är antalet följare. 

    Ladda ner fulltext (pdf)
    VT2023KF23
  • 128.
    Abdelamir, Ali
    et al.
    Karlstads universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013), Handelshögskolan (from 2013).
    Egerup, Gabriel
    Karlstads universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013), Handelshögskolan (from 2013).
    Legitimacy strategies in sustainability reporting: A study of negative disclosure strategies' impact on stakeholders2023Självständigt arbete på avancerad nivå (masterexamen), 80 poäng / 120 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Sustainability reports should provide a balanced picture of a company’s sustainability aspects, but because of its voluntary nature, overly positive aspects are often presented (Holder-Webb et al., 2009; Lougee & Wallace, 2008). Though, negative disclosure may also be released as it could improve transparency, enhance trust, and decrease the risk of green or whitewashing tendencies (Hahn & Lüfs, 2014, Hahn & Reimsbach, 2013). However, when disclosing negative information, it is important for companies to legitimize the negative aspects, as the negative information could otherwise harm the company. As a result of this, different legitimacy strategies are used by companies when disclosing negative information (Hahn et al., 2021). Based on this, this thesis explores and analyses strategies for disclosing negative sustainability information. In particular, the study examines companies within the fast fashion industry, a heavily debated sector in regard to sustainability, which indicates that the companies within the business should try to legitimize themselves. 

     

    To fulfil the purpose of this study the choice was made to conduct a content analysis and semi-structured interviews, where four fast fashion companies’ (H&M, SHEIN, Boohoo and American Eagle) sustainability reports were analysed to identify negative sustainability disclosure and assess how the companies’ tried to legitimize these negative aspects. Later, the disclosure strategies’ impacts on stakeholders were examined through 10 semi-structured interviews with concerned stakeholders. The results show that the companies subject to research did use the strategies corrective action, marginalization, abstraction, and preventive action to legitimize negative sustainability issues. The strategies were often not effective in enhancing legitimacy mainly because of too vague measures, but also because of the disbelief from stakeholders regarding the industry’s will and ability to change. However, the findings also indicated that the negative disclosure could enhance a bit of legitimacy as it signalled transparency and accountability, which is preferred compared to denial or compliance. 

     

    The study’s implications are important for scholars and practitioners. The theoretical contributions were added to the research field of negative disclosure and legitimacy strategies, and the implications are important for managers working within the fast fashion industry as well. This is because the results of this study will develop their knowledge of how certain negative disclosures strategies can play a both positive and negative role in enhancing the legitimacy towards stakeholders.  

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 129.
    Abdelamir, Ali
    et al.
    Karlstads universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013), Handelshögskolan (from 2013).
    Lilja, Tova
    Karlstads universitet, Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013), Handelshögskolan (from 2013).
    Äga eller hyra verksamhetslokaler - en studie om organisationers tillvägagångssätt och beslutsfattande2021Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 130.
    Abdel-Khalik, Ahmed R. Z.
    Stockholms universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Företagsekonomiska institutionen.
    The production and distribution of milk and dairy products in Egypt: towards a co-operative system1981Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
  • 131.
    Abdelnour, Samer
    et al.
    Erasmus University, Rotterdam, The Netherlands.
    Hasselbladh, Hans
    Örebro universitet, Handelshögskolan vid Örebro Universitet.
    Kallinikos, Jannis
    London School of Economics and Political Science, London, UK.
    Agency and Instituions in Organization Studies2017Ingår i: Organization Studies, ISSN 0170-8406, E-ISSN 1741-3044, Vol. 38, nr 12, s. 1775-1792Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Agency and institutions are essential concepts within institutional theory. In this Perspectives issue, we draw on a select group of Organization Studies articles to provide an overview of the topic of agency and institutions. We first consider different ways of defining agency and institutions and examine their implications for institutional theory. We then analyse the relationship of actors and institutions through four lenses – the wilful actor, collective intentionality, patchwork institutions and modular individuals. Our analysis leads us to dissociate agency from individuals and view it as a capacity or quality that stems from resources, rights and obligations tied to the roles and social positions actors occupy. Roles and social positions are institutionally engineered. It is social actors qua occupants of roles and positions (not individuals) that enter the social ‘stage’ and exercise agency.

  • 132.
    Abdelrahman, Ahmed
    et al.
    Högskolan i Gävle, Akademin för utbildning och ekonomi, Avdelningen för ekonomi, Företagsekonomi.
    van den Akker, Melanie
    Högskolan i Gävle, Akademin för utbildning och ekonomi, Avdelningen för ekonomi, Företagsekonomi.
    The Impact Of Corporate Governance Characteristics On Greenhouse Gas Emissions: Empirical Evidence From Sweden2023Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 40 poäng / 60 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    The purpose of this study is to examine the interactions and impact of six key corporate governance factors on greenhouse gas emissions in Swedish listed firms. Namely, board size, board gender diversity, CEO compensation, blockholder ownership, audit and non-audit fees. The study employs a quantitative research design and uses regression analysis to test the research hypotheses. The data for the study is obtained from a sample of 199 Swedish firms from 2014 to 2021 and data retrieved from the Nordic Compass Database, Swedish House of Finance Research Data Center. The findings reveal significant associations between corporate governance factors after controlling for firm size and industry with carbon emissions disclosure by firms. Concluding, these factors play a crucial role in tackling environmental sustainability performance in corporate practices.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    The impact of CG on GH, Ahmed Abdelrahman_Melanie van den Akker
  • 133.
    Abd-El-Samie, Jasmen
    et al.
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Företagsekonomi.
    Asbaha, Winta
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Företagsekonomi.
    Tarar, Shah Alam Riaz
    Högskolan i Jönköping, Internationella Handelshögskolan, IHH, Företagsekonomi.
    The Use of Online Reviews for Pure Player Products2018Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Electronic commerce is the selected field to investigate for this thesis, particularly pure player apparel brands. This has been of interest as consumers struggle when shopping online for apparel since they cannot test the product before purchasing with pure players, therefore, there is information asymmetry. Moreover, when consumers lack trust, they may be more hesitant to purchase online due to the perceived risk, therefore, companies should attempt to relieve their doubts. It has been recognized in previous research that electronic word of mouth (e-WOM) could provide guidance and develop confidence during the purchasing process. The aim of this study was to develop an understanding on how consumers perceive online reviews to assure that they will be satisfied with the order. Moreover, there were several factors identified in previous research that could influence the use of online reviews, therefore, those factors were recognized and analyzed in the context of pure players for this study. In addition, the study revealed two factors that influenced the use of online reviews. A qualitative method was utilized, to gain a deeper understanding on consumers’ opinions on the topic. Semi-structured interviews were conducted to provide the opportunity for individuals to further develop their responses. The results suggested that pure player apparel brands should include online reviews. They could improve the mechanism by considering the factors that were identified in this study.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 134.
    Abdi, Abdirahman
    et al.
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Handelshögskolan vid Umeå universitet, Företagsekonomi.
    Huang, Renyuan
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Handelshögskolan vid Umeå universitet, Företagsekonomi.
    Market efficiency for two classes of stocks in China: state owned and private companies2012Självständigt arbete på avancerad nivå (yrkesexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    The fast-growing economy in China attracts the world’s interests, which includes the Chinese stock markets. The market efficiency of Chinese stock markets is widely discussed by researchers in different approaches. The involvement of government in stock markets is a unique case in the financial world.

     

    By this paper, we are answering the question that is the degree of market efficiency of stat-owned companies different from that of private companies in Chinese stock markets. This will bring us knowledge about Chinese stock markets as well as the impact from ownership, market value and management styles on market efficiency.

     

    To clarify the influence from government involvement in stock markets, we select 938 stocks distinguished by ownership structure. This quantitative study is preceded on daily data from 2007 to 2011. We use auto correlation, Chi-square test, and linear regression together with Spearman’s correlation to test our hypothesis. The degree of market efficiency of each ownership group is examined and compared to each other. Market efficiency related to ownership and market capitalization are inspected if they are anomaly factors in Chinese markets.

     

    The empirical results indicate that the degree of market efficiency of state-owned companies is significantly different from the degree of market efficiency of private-owned companies in China. The market capitalization is one of the existing anomaly factors in Chinese stock markets, as well as it is correlated with degree of market efficiency to some extent. For state-owned enterprises, active management on stock market does not provide a better market efficiency compared to passively managed companies.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 135.
    Abdi, Akam
    et al.
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Chen, Wei
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Tystnads- och anmälningsplikten: Revisorns hantering av konflikter för ett oberoende ställning och vid misstanke om brott2014Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Syftet med denna uppsats är att skapa oss en djupare samt bättre förståelse om hur respektive av - samt anmälningsplikten uppfattas av revisorer och vidare undersöka hur eventuella konflikter med utgångspunkt för oberoende ställning samt vid ”kan misstänkas” situationer hanteras av revisorer. För att uppnå syftet, har intervjuer med fyra olika revisionsbyråer genomförts.

    Intervjuerna har genomförts med Grant Thornton, BDO Mälardalen AB, PwC samt KPMG genomförts för att kunna besvara forskningsfrågorna. Därefter har en hermeneutik synsätt använts då tolkning av intervjumaterialen ansågs viktig för att kunna få kunskap för respondenternas uppfattning kring ämnesvalet. I analysavsnittet har sedan datamaterial från referensramen samt empiridelen använts för att kunna genomföra en analys av uppsatsen.

    Denna studie visar tystnadsplikten är viktig för att kunna skapa en bra relation med klienterna och anses inte skapa konflikter för revisorer i någon stor bemärkning. Anmälningsplikten skapar dock problem på grund av bristen på kunskap inom bedömning av brott hos revisorer. Revisorerna väljer därför att utreda en situation vid brottsmisstanke längre än vad som avses. För att inte bli beroende av sina klienter finns regler och praxis inom yrket som används samt genom att till exempel inte ha vänner och bekanta som klienter menar respondenterna.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Kandidatuppsats
  • 136.
    Abdi, Akam
    et al.
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Chen, Wei
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Tystnads- och anmälningsplikten: Revisorns hantering av konflikter för ett oberoende ställning och vid misstanke om brott2014Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Syftet med denna uppsats är att skapa oss en djupare samt bättre förståelse om hur respektive av - samt anmälningsplikten uppfattas av revisorer och vidare undersöka hur eventuella konflikter med utgångspunkt för oberoende ställning samt vid ”kan misstänkas” situationer hanteras av revisorer. För att uppnå syftet, har intervjuer med fyra olika revisionsbyråer genomförts.

    Intervjuerna har genomförts med Grant Thornton, BDO Mälardalen AB, PwC samt KPMG genomförts för att kunna besvara forskningsfrågorna. Därefter har en hermeneutik synsätt använts då tolkning av intervjumaterialen ansågs viktig för att kunna få kunskap för respondenternas uppfattning kring ämnesvalet. I analysavsnittet har sedan datamaterial från referensramen samt empiridelen använts för att kunna genomföra en analys av uppsatsen.

    Denna studie visar tystnadsplikten är viktig för att kunna skapa en bra relation med klienterna och anses inte skapa konflikter för revisorer i någon stor bemärkning. Anmälningsplikten skapar dock problem på grund av bristen på kunskap inom bedömning av brott hos revisorer. Revisorerna väljer därför att utreda en situation vid brottsmisstanke längre än vad som avses. För att inte bli beroende av sina klienter finns regler och praxis inom yrket som används samt genom att till exempel inte ha vänner och bekanta som klienter menar respondenterna.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Tystnads- och anmälningsplikten
  • 137.
    Abdi, Asal
    et al.
    Högskolan i Gävle, Institutionen för ekonomi, Ämnesavdelningen för företagsekonomi. Högskolan i Gävle, Institutionen för ekonomi.
    Laic, Daniella
    Högskolan i Gävle, Institutionen för ekonomi, Ämnesavdelningen för företagsekonomi. Högskolan i Gävle, Institutionen för ekonomi.
    RE/MAX Sverige: En studie inom marknadsföring2010Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Vårt syfte är att ta reda på vilka marknadsföringsstrategier och marknadsföringsmodeller som föreskrivs i teorin, som RE/MAX använder sig av i Sverige i dagsläget samt att komma fram till vilka marknadsföringsverktyg som de kan utveckla för att vinna större marknadsandelar.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 138.
    Abdi Mohamed, Aukar
    et al.
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Handelshögskolan vid Umeå universitet, Företagsekonomi.
    Pantaléon, Song
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Handelshögskolan vid Umeå universitet, Företagsekonomi.
    The Process of Post-Merger Organizational Identification: An analysis of mergers and acquisitions2019Självständigt arbete på avancerad nivå (masterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Today, mergers and acquisitions often grab headlines due to the large sums of money involved, and the number of stakeholders affected by it. Still, the increase in merger and acquisition activities, the capital involved, and the pervasiveness of these activities stand in sharp contrast to their high rates of failures. Scholars have attributed the failure of mergers and acquisitions to management failure when it comes to dealing with human aspects during the integration phase.

    The purpose of this paper was to examine how individual’s identities change overtime in a merger. More specifically, it examines the process of post-merger organizational identification in merger contexts through the lens of social identity theory. From this purpose, we formulated the following research question and two sub-questions:

    • • How can post-merger identification be managed and integrated in an organization?
    • o How can organizational identities transit from a pre-merger state to a post-merger state successfully?
    • o What is the outcome of the post-merger identification process?

    The method used in this study was qualitative with an interpretive approach, which allowed us to gain a deeper understanding regarding the purpose and to answer our research question. Primary data came from purposive sampling, where 14 semi-structured interviews with individuals with various managerial positions in post-merger integrations were conducted to gain an understanding of how they tackled the integration process. The secondary data used resulted from previous research, literature, articles and other internet sources. The interviews were qualitatively analyzed through a thematic coding procedure.

    The backbone of our theory consists of perspectives on mergers and acquisitions from the lens of social identity theory. Particularly, it was used to understand the post-merger organizational identification process. The theoretical components were used to understand group formations and intra- and intergroup relationships, the effects mergers have on individuals, and what the effects of the outcomes of post-merger identification have on group and organizational identity.

    Our findings disclose that organizational identities are exclusive by nature and that they remain in this state unless managerial actions are taken which triggers commitment from groups to change. These actions must combine communication efforts with managerial interventions which promote intergroup cooperation, prototypical norms and values. Depending on the actions and the goal of the merger, the nature of the post-merger identity is a combination of two identities which forms an overarching one, or an assimilation of one identity into another.

    The contributions from this study come in two forms: theoretical and managerial. The theoretical contributions come through our findings showing how organizational identity emerge, change and how they are formed. The managerial contributions provide recommendations on how practitioners should facilitate the process, the vital role the manager has in the process and approaches they could take based on our findings.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Aukar and Song Thesis - The Process of Post-Merger Organizational Identification
  • 139.
    Abdi Mohamed, Aukar
    et al.
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Företagsekonomi.
    Ramsey, Gabriel
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Företagsekonomi.
    Ledarskap i den kreativa processen: En studie om små dataspelsföretag2017Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Titel: Ledarskap i den kreativa processen: En studie om dataspelsföretag

    Problem: I dagsläget finns det brister på studier som fokuserar på olika ledarskapsperspektivs påverkan på kreativitet inom arbetsgrupper. Hur ledarskap formas och ledarskapets roll i den kreativa processen saknas det information om, speciellt inom kreativt intensiva industrier. Stor del av tidigare forskning fokuserar på länder som USA och Japan, men inte Sverige. Dataspelsindustrin är en snabbföränderlig industri, därmed finns det flera utmaningar och affärsmöjligheter som organisationer möjligtvis saknar kunskap om.

    Syfte: Syftet med denna uppsats är att få en förståelse för hur ledarskapet ser ut i den kreativa processen i dataspelsföretag. Samtidigt vill vi bidra med kunskap och förståelse om ledarskapets inflytande på den kreativa processen.

    Metod: Undersökningen utgick från samhällsvetenskapligt tolkningsperspektiv med en kvalitativ forskningsstrategi.  Fenomenologisk ansats har använts för att fånga intervjupersonernas upplevelser av ledarskapet i den kreativa processen i dataspelsindustrin med hjälp av semistrukturerade intervjuer. Forskningsansatsen var abduktiv då forskarna pendlade konstant mellan data och kända teorier vid sökandet efter de mest sannolika förklaringarna. Vid bearbetning av data användes en fenomenografisk dataanalysmodell.

    Slutsats: Olika ledarskapsperspektiv fungerar olika under olika omständigheter. Enligt den teoretiska referensramen utesluter inte en ledarskapsteori nödvändigtvis en annan utan aspekter av olika ledarskapsteorier går att kombinera. Eftersom att det finns många olika typer av dataspelsföretag är det viktigt att förstå den egna organisationen och vara öppen för att plocka aspekter från olika ledarskapsteorier och skräddarsy ett ledarskapsperspektiv som passar organisationens kontext.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 140.
    Abdi, Naima
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik.
    El-Sabee, Anna Fatima
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik.
    Hållbarhetsredovisning inom den finansiella branschen: En kvalitativ studie om hållbarhetsredovisning inom banker i Sverige2019Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
  • 141.
    Abdi, Najib
    et al.
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Företagsekonomi.
    Lemmetty, Fredrik
    Södertörns högskola, Institutionen för samhällsvetenskaper, Företagsekonomi.
    Hållbarhetsredovisning inom finansbranschen: en studie om legitimitetsstrategier i svenska bankers hållbarhetsrapporter2020Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Denna studie granskar års och hållbarhetsrapporter i sökandet efter legitimeringsstrategier hos svenska banker.

    Studien använder sig av innehållsanalyser på fyra bankers års- och hållbarhetsrapporter för perioden 2013–2018. Studiens nyckelord är sammanställda utifrån en rapport om anti-korruptionsarbete. Varvid tolkande analys utförts för att identifiera bankernas olika legitimeringsstrategier under perioden.

    Studien fann en ökning av anti-korruptionsrelaterad CSR i linje med tidigare forskninghos bankerna SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea. Dessutom kunde olika legitimeringsstrategier skönjas och övergångar dem emellan identifieras.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 142.
    Abdillahi, Mohammed
    et al.
    Linnéuniversitetet, Fakultetsnämnden för ekonomi och design, Ekonomihögskolan, ELNU.
    Ghayoomi, Khaled
    Linnéuniversitetet, Fakultetsnämnden för ekonomi och design, Ekonomihögskolan, ELNU.
    Anpassning av belöningssystem under konjunkturnedgångar: – En kvalitativ studie av Länsförsäkringar, Kalmar Bilcentrum AB, Goexcellent och Swedbank2012Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

     

    Bakgrund: I de flesta företag och organisationer finns det idag någon form av belöningssystem som har till syfte att motivera anställda till att prestera goda resultat men också att göra företaget till en både framgångsrik och attraktiv arbetsgivare. Belöningar kan vara av olika slag, materiella, immateriella, individuella, kollektiva, omedelbara eller långsiktiga. Företag och marknaders förutsättningar kan ändras under konjunkturnedgångar vilket påverkar företagens målsättningar och strategier.

    Syfte: Syftet med denna studie är att analysera hur företag anpassar sitt belöningssystem för att motivera sina anställda under konjunkturnedgångar.

    Metod: Studie är genomförd med kvalitativ forskningsmetod med en induktiv forskningsansats. Studien har genomförts av en semi–strukturerad intervjumetod då vi intervjuade fyra chefer från fyra olika företag.

    Slutsats: företagen väljer sitt belöningssystem av strategiskt syfte för att påverka relationen mellan företag och anställda. Vi kan även se att våra respondenter lägger stor tyngd på icke monetära belöningar för att ge anställda en inre belöning. Studien visar att tre av fyra företag som vi har studerat har blivit berörda av konjunkturnedgången vad gäller personalens motivationsnivå. Följden utav detta visar att två av dessa företag dessutom har anpassat sitt belöningssystem efter konjunkturläget.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 143.
    Abdirahman, Leensaa
    et al.
    Södertörns högskola.
    Kombarova, Lalitta
    Södertörns högskola.
    Digitala banktjänster och kundernas förtroende: En empirisk kvantitativ studie om sambandet mellan digitala banktjänster och bankkunders förtroende2023Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Bakgrund och problemformulering: Skiftet till digitala banktjänster innebär ett annat arbetssätt att bibehålla förtroendet hos sina kunder då servicen blir mindre personlig. Förtroende och service är en viktig del hos kunderna samtidigt som det ställs nya krav gällande bekvämlighet och automatiserade självtjänster. Mot denna bakgrund är möjliga problem som kan uppstå en bristande säkerhet samt riskerna kring integriteten. 

    Syftet: Studiens syfte är att undersöka om det finns ett samband mellan kundernas förtroende och bankernas digitala banktjänster. Utöver detta vill forskarna få en förståelse för bankkunders förtroende för sin digitala bank. 

    Metod: Undersökningen bygger på kvantitativ metod i form av en enkätundersökning som sedan används för att genomföra en korrelationsanalys och regressionsanalys.

    Teoretisk referensram: Technology Acceptance Model, Social Exchange Theory, Perceived Risk och Digitala Tillitsmodellen.

    Empiri: Empirin har fyra olika fokusområden: kontrollfrågor, förtroende, digitala banktjänster samt risk och säkerhet. Dessa sammanställs och testas i en korrelationsanalys och regressionsanalys för att undersöka samband och testa hypoteser. 

    Slutsats: Resultatet visar att det föreligger ett positivt samband mellan digitala banktjänsters användbarhet och förtroende för digitala banktjänster samt att upplevd integritetsrisk har ett negativt samband med förtroendet. Trots att det kan finnas ett samband mellan digitala banktjänsternas användarvänlighet och förtroende finns inte tillräckligt med stöd för att bevisa detta. 

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 144. Abdirahman Yusuf, Sumayo
    et al.
    El Boutahiri, Ikram
    Value co-creations in the gaming industry: Analyzing the Effectiveness of value co-creations between musicians and the Gaming Industry for casual gamers Engagement?2024Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Background: With an estimated revenue of US$282.30 billion by 2024 and a projected market size of US$363.20 billion by 2027. In this day and age games appeal to all ages and genders with the variety that they provide. The gaming industry provides players with variety, such as PC gaming, mobile gaming, and console gaming. All of these options showcase that the gaming industry has grown beyond leisure activity. The gaming industry now serves purposes such as education, instruction, and income generation. Furthermore, the collaboration between game developers and artists has increased. These collaborations have become a new avenue for musicians to find ways to engage with gamers and expand their reach. 

    Purpose: The purpose of this thesis is to analyse at how well value co-creation between the gaming industry and the music industry can engage casual players. The study examines the methods and results of these sorts of collaborations. With a particularly focus on the collaboration between the gaming industry and artists. The study also aims to answer these two research questions:  

    - RQ1: How does the collaboration between musicians and the gaming industry create value for the casual gamer? 

    -RQ2: What are the potential risks and drawbacks associated with value co-creations between the gaming and music industries from a consumer perspective, and how do they influence engagement?

    Method: The following study used a qualitative methodology. This is done by conducting interviews with a diverse sample of casual players to uncover practical approaches to engage casual gamers.  The study tries to find answers to questions about the benefits and problems of these collaborations. By talking to casual gamers, the study provides a better understanding of how these collaborations affect engagement. When it comes to the research approach, the study chose an inductive approach. However, it is worth mentioning that some aspects of the study follow a deductive approach. Thematic analysis was used for data analysis, and a set of codes was created and applied to the empirical findings. The findings will help the gaming industry develop better ways to engage casual gamers. It will also encourage them to invest further in these collaborations. 

    Conclusion: This study has revealed three main findings: music's value for casual gamers, Perception of casual gamers: immersion and emotional impact, and Controversial artists and copyright issues. In other words, the findings showcase that music in games holds significant value for casual gamers. The empirical findings suggested that music contributes to immersive gaming experiences and emotional depth. Collaborations between artists and game developers through value co-creations enhance gameplay for casual gamers, creating memorable moments and deep connections between gamers and the game. Casual gamers have a positive perception when it comes to the collaboration between artists and game developers. Most casual gamers state that the integration of music in games increases their engagement and retention of a game, highlighting the crucial role of musicians in the gaming industry. Industry stakeholders can use the findings of this study to develop a solid strategy before collaborating and co-creating value. Thus, optimizing the collaboration between the two industries to enhance satisfaction and engagement among casual gamers.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 145.
    Abdlwafa, Lezan
    et al.
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Balci, Anita
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Safari, Awat
    Mälardalens högskola, Akademin för ekonomi, samhälle och teknik.
    Bokföringsbrott: Ett resultat av oaktsamhet i bokföring?2013Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Datum: 29 maj, 2013

    Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp

    Institution: Akademin för ekonomi, samhälle och teknik, ESTMälardalens Högskola

    Författare: Lezan Abdlwafa, Anita Balci & Awat Safari

    Titel: Bokföringsbrott – Ett resultat av oaktsamhet i bokföring?

    Handledare: Ulla Pettersson

    Nyckelord: Bokföringsbrott, oaktsamhet, bokföringsskyldighet, god redovisningssed, Ekobrottsmyndigheten, Skatteverket, konkursförvaltare

    Frågeställning: På vilket sätt leder näringsidkarens oaktsamhet i bokföring till bokföringsbrott? Vilka faktorer bidrar till detta?

    Syfte: Att undersöka hur näringsidkarens oaktsamhet i bokföringen kan vara en av orsakerna till bokföringsbrott.

    Metod: För att uppnå syftet så använde vi oss av en kvalitativ metod för att få en djupare förståelse av ämnet. Vi inhämtade vårt material till referensramen från litteratur samt lagar såsom bokföringslagen, årsredovisningslagen och brottsbalken. Material till empirin var hämtad från tre intervjuer med personer som besitter relevant kunskap, en skattebrottsutredare, en konkursförvaltare och en åklagare.

    Slutsats: Det vi har kommit fram till i vår uppsats är att oaktsamhet i bokföring är en orsak till bokföringsbrott, främst i mindre företag som inte har resurser till att upprätta bokföring på ett sätt som ger en rättvisande bild av företagets ekonomiska ställning.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Bokföringsbrott - ett resultat av oaktsamhet i bokföring?
  • 146.
    Abdo, Johanna
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Företagsekonomiska institutionen.
    Gustavsson, Camilla
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Företagsekonomiska institutionen.
    Controllerns funktion en studie av business controllerns arbetsuppgifter2005Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    Undersökningen visar att en business controller i större utsträckning arbetar med analys och omvärldsbevakning än tidigare, vilket kräver att de tar hänsyn till både intern och extern information. Samtidigt har de inte helt övergivit redovisningsrelaterade arbetsuppgifter eftersom att det är en viktig del av den ekonomiska verksamheten, som business controllern behöver en övergripande förståelse för. En aspekt som påverkar business controllerns arbetsuppgifter i stor utsträckning är personalansvar.

  • 147.
    Abdo, Johanna
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Företagsekonomiska institutionen.
    Gustavsson, Camilla
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Företagsekonomiska institutionen.
    Hur ser revisorn på sitt oberoende?: En caseundersökning utifrån analysmodellen2006Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats
    Abstract [sv]

    En förutsättning för att revisorer ska kunna säkra tilltron till de granskande företagen är att de uppfattas som oberoende. En av anledningarna till att det är intressant att undersöka revisorns oberoende är att analysmodellen, som är ett verktyg för att säkra detta, lagstadgades för fyra år sedan, och vi förutsätter att den nu har förankrats bland revisorerna i Sverige. Frågor som tittas närmare på i undersökningen är om det är möjligt för en revisor att uppehålla sitt oberoende samtidigt som denne uppfyller kundernas krav, och hur revisorerna tolkar regleringen kring oberoende i sitt arbete. Undersökningen baseras på analysmodellens fem huvudsakliga oberoendehot. Studien genomförs genom att presentera ett case för godkända och auktoriserade revisorer, som efterföljs av en diskussion.

    Resultaten av undersökningen visar att revisorernas verklighet skiljer sig från befintliga regelverk i vissa hänseenden. I många situationer är en revisor mer överseende än vad lagens riktlinjer är. I slutändan är det upp till revisorn själv att avgöra vart gränserna går för revisorns oberoende, vilket kan ifrågasätta analysmodellens existens.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    FULLTEXT01
  • 148.
    Abdoulkader, Safa
    et al.
    Linnéuniversitetet, Ekonomihögskolan (FEH), Institutionen för management (MAN).
    Janson, Hanna
    Linnéuniversitetet, Ekonomihögskolan (FEH), Institutionen för management (MAN).
    Revisionskvalitet i familjeföretag: En studie om bolagsstyrning och revisionskvalitet i medelstora och stora familjeföretag2023Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 20 poäng / 30 hpStudentuppsats (Examensarbete)
  • 149.
    Abdu, Akrem
    Umeå universitet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Handelshögskolan vid Umeå universitet.
    Företagsamt förhållningssätt genom entreprenörskapsutbildning?: En kvalitativ studie om hur elevers företagsamma förhållningssätt kan utvecklas genom entreprenörskapsutbildning på gymnasieskolan2011Självständigt arbete på avancerad nivå (magisterexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [sv]

    Det har på senare tid växt fram en rad olika entreprenörskapsutbildningar i det svenska utbildningsväsendet och det verkar som att satsningarna på den här typen av utbildningar kommer att fortsätta att öka. Detta relativt nya sociala fenomen i det svenska utbildningsväsendet innebär att många elever och lärare i dagsläget har genomgått någon formav entreprenörskapsutbildning. Frågan som jag vill kasta ljus på i den här studien är: Hur utvecklas elevers företagsamma förhållningssätt genom entreprenörskapsutbildning?

    Till min hjälp har jag använt mig av en kvalitativ metod där jag har intervjuat elever och lärare som genomgått entreprenörskapsutbildningen Ung Företagsamhet. Jag har fördjupat mig i tre av dessa elever och en av lärarna. Ett aktörssynsätt utifrån ett bottom-up perspektiv används för att besvara studiens forskningsfråga och syfte. Vidare används en multipel fallstudie där jag analyserar varje fall var för sig och avslutar sedan med en jämförande analys mellan fallen från vilken slutsatserna dras.

    Det teoretiska ramverket fungerar som teoretiska utgångspunkter och innehåller begrepp och modeller från teorier om entreprenörskap och lärande. Dessa teoretiska utgångspunkter har utvecklats utifrån studiens angreppssätt som är abduktion eller den gyllene medelvägen. Centrala teoretiska begrepp som används i studien är lärandesituation, lärandeprocesser och lärandenivåer vilka sammanfattar studiens teoretiska referensram.

    Det huvudsakliga syftet med studien är att baserat på det teoretiska ramverket bidra med djupare förståelse för hur elevers företagsamma förhållningssätt kan utvecklas genom entreprenörskapsutbildning. Slutsatserna för denna studie är att utvecklingen av ett företagsamt förhållningssätt bestäms av olika inre och yttre lärvillkor i lärandesituationen. Lärandeprocesserna för de olika aktörerna kategoriserades som kognitiva (kunskapsmässiga), psykodynamiska (emotionella) och sociala (samarbetsmässiga). Lärandenivåerna som berördes av eleverna kategoriserades som: know-me, know-what, know-when, know-how, know-who och know-why.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 150.
    Abdu, Akrem
    et al.
    Umeå universitet, Samhällsvetenskaplig fakultet, Handelshögskolan vid Umeå universitet.
    Johansson, Erik
    Umeå universitet, Samhällsvetenskaplig fakultet, Handelshögskolan vid Umeå universitet.
    Social Entrepreneurship: A Case Study of SIFE Umeå University2009Självständigt arbete på grundnivå (kandidatexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
    Abstract [en]

    Today the world faces a lot of societal challenges in the economical, social and environmental spheres that needs to be overcome. Global warming, poverty and increasing economic inequality are only some of these challenges. The public debate has been focused on finding solutions to them and one of these has been addressed as social entrepreneurship. This phenomenon is about the era of the new type of entrepreneurs – social entrepreneurs – that recognize these challenges as opportunities that can be exploited in a both profitable and sustainable manner. Social entrepreneurship has in this way emerged as an interesting phenomenon and a new area in the entrepreneurship research.

     

    This study examines the phenomenon of social entrepreneurship by scrutinizing the concept SIFE - Students In Free Enterprise. SIFE is a non-profit organization that claims to be actively engaged in working with social entrepreneurship. The general purpose of this study is to bring a deeper understanding of the social entrepreneurship phenomenon, by describing the particular purpose, the case of SIFE Umeå University as a social entrepreneurship model. Our study is a qualitative case study using semi-structured interviews. Six respondents have been interviewed from different levels of the organization - SIFE Umeå University - in order to reflect the entire organization. We have used a deductive approach by establishing a theoretical framework that guided the interviews and has been used in the analysis of the empirical data.

     

    The main conclusions in this study show that SIFE Umeå University’s work with social entrepreneurship is mainly about socioeconomic and personal development. Another conclusion is that cooperation with partners from different sectors of the society is an important fundament in their work with social entrepreneurship. Furthermore, SIFE Umeå University can be considered as hybrid of a voluntary organization and social enterprise since it includes similarities of both organizational forms. Moreover, the study shows that entrepreneurial skills play an important role in SIFE Umeå University’s work with social entrepreneurship. Finally, we can from this study draw the conclusion that SIFE Umeå University’s work with social entrepreneurship can be divided in six steps: Target group, Job/life training, Commercial enterprises, Personal development, Socioeconomic development, Partnership Network.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Social Entrepreneurship - A Case Study of SIFE Umeå University
1234567 101 - 150 av 66262
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf