Digitala Vetenskapliga Arkivet

Ändra sökning
Avgränsa sökresultatet
1 - 23 av 23
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Träffar per sida
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sortering
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
Markera
Maxantalet träffar du kan exportera från sökgränssnittet är 250. Vid större uttag använd dig av utsökningar.
  • 1.
    Adrian, Stine
    et al.
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Gustavson, MalenaLinköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.Lykke, NinaLinköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    GEXcel Work in Progress Report Volume I: Proceedings from GEXcel Kick-off Conference2007Proceedings (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    The report gives an introduction to the Linköping-Örebro Centre of Gender Excellence: GEXcel - Gendering EXcellence: Towards a European Centre of Excellence in Transnational and Transdisciplinary Studies of Changing Gender Relations, Intersectionalities and Embodiment.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 2.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Animating hiv: the shifting gazes of spectatorship: A viral repolitization2015Konferensbidrag (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    1986 the Swedish goverment set up a delegation, Aidsdelgationen, with the comission to informingand communicating objective and impartial facts on aids and hiv. The delgation was most known oftheir conspicuous posters that was generously spread in public spaces and media all over Swedenfrom 1987 until about 1993, when the first antiretroviral drugs appeard and most of the campaignsstopped. The posters were, in Sweden as elsewhere, sharply critizised for being moralistic aroundsex, and, above all, for stigmatizing certain groups as risk groups. I have managed to relocate someof the posters and I will discuss what kind of spectatorship they animate; what kind of subjectivitydo we embody by the act of looking, by being exposed to health propaganda?

  • 3.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Beröringspraktiker i sexuella narrativ: Reflektioner kring ett påbörjat fältarbete om sexuella känslor och njutning2013Ingår i: Tidskrift för genusvetenskap TGV, ISSN 1654-5443, nr 4, s. 7-23Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    In this article I investigate how tactile practicies appear in sexual narratives among trans persons and women in an ongoing ethnographic study on sexual feelings. I explore the political subjectivity of the sexual story, and how it is entangled or detached from mainstream imaginary of sex. Aiming at rerouting touch as categorically reconstructing bodily shapes, I highlight the dynamics between the sensational, emotional, material and social representations. Influenced by feminist and queer writers such as Luce Irigaray, Susan Stryker, Eve Sedgewick and Sara Ahmed I turn to the sexual narratives of how touch would revamp the mainstream discourses of an embodied sexual self.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 4.
    Gustavson, Malena
    Lund University , Sweden .
    Bisexuals in relationships: uncoupling intimacy from ontology2009Ingår i: Journal of Bisexuality, ISSN 1529-9716, E-ISSN 1529-9724, Vol. 9, nr 3-4, s. 407-429Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    A dominant notion that homosexuality and heterosexuality give meaning to bisexuality already exists. But no one has explored the meaning that bisexuality might accrue with regard to monosexuality. Because bisexuals were never fully recognized within queer theory, the homosexual–heterosexual binary opposition continues to be the primary understanding of difference. Further, within queer theory, the idea of intimacy seems to be attributed to a gendered ontology, that is, the regulation of gender representation as the point of departure for understanding sexual identities. This circular understanding of gender as a reflection of intimacy is predicated on monosexual desires. Drawing on Clare Hemming's critical location of the bisexual middle ground, this article shifts the focus away from gender ontology, to argue for a theory of relationships that problemizes monogamy as a heterosexual norm (and indeed the idea of gay marriage as a way of normalizing bi- and homosexual desire in heterosexual terms). However, the idea that bisexuals are often seen as nonmonogamous is also questioned, as if there were any organizations of desire connected to a specific set of pleasures. This article is based on in-depth interviews with bisexual women in Sweden between 2000 and 2004 and also highlights the “partnership law” from 1995 and gender neutral marriage in 2009.

  • 5.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Bisexuella trekanter och tvetydigheter - bisexualitet som teori och kritik mot tvåsamhetsnormen.2003Ingår i: Lambda Nordica, ISSN 1100-2573, E-ISSN 2001-7286, s. 39-44Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [sv]

       

  • 6.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Blandade känslor: bisexuella kvinnors praktik & politik2006Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Avhandlingen undersöker bisexuella kvinnors praktiker i de maktrelationer som reglerar föreställningar om kön/genus, kroppar och sexualitet. Det är den första fördjupade studien om bisexuella liv i Sverige och fyller ett glapp inom kritisk queerforskning och feministiska studier. Syftet är att dokumentera och undersöka föreställningar om kön och sexualitet i vardagslivet och i kunskapsproduktionen från ett bisexuellt perspektiv och lyfta fram bisexualitet som en analytisk kategori.

    Utifrån bisexuella kvinnors intervjuberättelser belyser studien deras olika perspektiv och subjektspositioner i svensk samtid. Flera av kvinnorna var också engagerade i dragkingperformance, vilket inspirerade till att söka samband mellan bisexualitet och dragkings.

    Med avstamp i de teman som framkommer i intervjuerna, t ex monogama och icke-monogam relationer, kroppens materialitet, bisexuell feminism och dragkingframträdanden undersöks hur ett normativt bisexuellt mellangrund omförhandlas och hur bisexualitet opererar som en alternativ strategi i den sexuella och könade geografin. Jämfört med den etablerade kunskapen, både äldre och samtida, både approprierar och avvisar kvinnorna det bisexuella medelgrundet. Studien diskuterar nödvändigheten av ett perspektiv som härrör från bisexuella subjektspositioner och att ett bisexuellt perspektiv är användbart som analytisk kategori inom feminismen och i queerstudier.

  • 7.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Examining the affects of gender neutral language in Swedish Marriage Code2014Konferensbidrag (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Drawing on some of the topics and discussions covered in the 2nd International Conference (10-11-12 May 2012), this third symposium seeks to expand on the relationship between law and language by exploring the role of legal discourse in a wide array of social/institutional settings, where it is an integral and constitutive part of the ‘social practices’ manifested in different languages, cultures and societies. The understanding of legal discourses and practices includes not only the legal rules, institutions, and processes constructed as part of social structures and systems, but also their impact on other diverse social categories and values where the agency of language-discourse is involved in various aspects of social life. - See more at: http://www.iafl.org/conffullposts.php?id=113#sthash.Qcp9QpXj.dpuf

  • 8.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Gendertrenden1998Ingår i: Kvinnovetenskaplig tidskrift, ISSN 0348-8365, nr Nr. 2, s. 51-54Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

     Recension av tidskriften Lambda Nordicas temanr. "Vad är queer?" 1996 och Res Publicas temanr. "Kön" 1998.

  • 9.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Hen, en, man och jag: Politiska pronomen i feministiskt skrivande2014Ingår i: Kreativt skrivande och kritiskt tänkande i genusvetenskap / [ed] Anna Lundberg och Ann Werner, Göteborg: Nationella sekretariatet för genusforskning , 2014, s. 51-58Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
  • 10.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Kartläggning av genusforskningen vid Linköpings universitet2007Ingår i: Genus som stærkt forskningsfelt / [ed] Nina Lykke, Linköping: Tema Genus , 2007Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 11.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    (Klit-or-is): konstruktionen av klitoris och kvinnligt begär i 1970-talets kvinnorörelse2005Ingår i: En blick från sidan: genusforskning under tre decennier. / [ed] Linda Fagerström, Maria Nilson, Lund: Gondolin , 2005, s. 143-154Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Artikeln belyser hur kvinnorörelsen under 1970-talet sökte ny och förbättrad kunskap om kvinnokroppen och kvinnors sexuella njutning. Genom att betona kvinnors egna (och kolektiv) erfarenheter och med klitoris i centrum erbjöd de ett feministiskt alternativ till rådande förståelse av kropp, kön och sexualitet.

  • 12.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Om att stödja våldsutsatta kvinnor som missbrukar: Reflektioner kring Projekt Greta på Stadsmissionen i Linköping. FoU-rapport 47:20072007Rapport (Refereegranskat)
  • 13.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    till tygellöst leverne. En bisexuell kritik av tvåsamhetens hegemoni2001Ingår i: Lambda Nordica, ISSN 1100-2573, E-ISSN 2001-7286, nr Nr. 1-2, s. 12-25Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
  • 14.
    Gustavson, Malena
    et al.
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Bydler, Charlotte
    Department of Art history, School of Culture and communications, Södertörn University College, Sweden.
    De-koloniserade andra2000Ingår i: Kvinnovetenskaplig tidskrift, ISSN 0348-8365, nr Nr. 2, s. 74-78Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    Recension av antologin Globaliseringens kulturer: den postkoloniala paradoxen, rasismen och det mångkulturella samhället. (1999) Red. Catharina Eriksson, Maria Eriksson Baaz, Håkan Thörn.

  • 15.
    Gustavson, Malena
    et al.
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Lykke, NinaLinköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.Adrian, StineLinköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    GEXcel work in progress report: Vol. 1, Proceedings from GEXcel kick-off conference : december 20072007Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
  • 16.
    Gustavson, Malena
    et al.
    Lund University, Sweden.
    Olovsdotter Lööv, Anna
    Lund University, Sweden.
    Förändringens platser: queera situeringar av anekdotiska bevis2011Ingår i: Queera intersektioner: queerseminariet vid Uppsala universitet 2008-2010 / [ed] Ann-Sofie Lönngren, Uppsala universitet , 2011, s. 13-30Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 17.
    Gustavson, Malena
    et al.
    Lund University, Sweden.
    Schmitt, Irina
    Lund University, Sweden.
    Culturally queer, silenced in school? Children with LGBTQ parents, and the everyday politics of/in community and school2011Ingår i: Lambda Nordica, ISSN 1100-2573, E-ISSN 2001-7286, Vol. 16, nr 2-3, s. 159-186Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [sv]

    Barn med homo- och bisexuella, trans* och/eller queer föräldrar (hbtq) har fått ökad uppmärksamhet i och med ändrade regler för adoption och inseminering i Sverige under 1990- och 2000-talen. Trots det finns det inte mycket forskning om barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan. Vi använder oss av termen ’kulturlig queer’ som potentiell användbar utgångspunkt för att förstå erfarenheter hos barn och ungdomar med hbtq-föräldrar.

    Skolan har stort inflytande i ungas liv. Det är en av de platser där familjediskurser och –praktiker omförhandlas. Därför har en forskargrupp från Humboldt universitet, Berlin (Tyskland), Ljubljanas universitet (Slovenien) och Lunds universitet (Sverige) en studie om barn och unga med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan.

    I artikeln lyfter vi fram deltagarnas berättelser och kontextualiserar dem i den svenska debatten. Dels diskuterar vi hur barnen och ungdomarna blir sedda inom hbtq-rörelser, dels analyserar vi vad vi anser är en problematisk tystnad i skolan kring elever med hbtq-föräldrar.

    Genomgående handlar det om de normativa vardagsförstålelse om vem som är familj. Skolor och lärare kanske upplever att de inte behöver inkludera icke-normativa familjestrukturer i sitt arbete. Detta förbiseende återskapar i själva verket ideal om familj, barndom, sexualitet och genus. Det är nödvändigt att aktivt arbeta mot osynliggörandet av barn och ungdomar med hbtq-föräldrar i skolan. Det är viktigt för dessa barn och ungdomar. Att familj kan vara något mer än bara mamma-pappa-barn är lika relevant för de barn och unga som har heterosexuella föräldrar.

    Vår studie kan ses som en del av den aktivistiska och queerteoretiska debatten om "familj" som begrepp och praktik. Vi ser ett behov för att ytterligare fördjupa den teoretiska debatten kring familjenormalisering i queera sammanhang. Samtidigt måste antidiskrimineringsarbetet även inkludera barn och ungdomar som upplever indirekt homo- och transfobi.

  • 18.
    Gustavson, Malena
    et al.
    Lunds universitet.
    Schmitt, IrinaLunds universitet.
    Skolan är ute?: Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige: Delstudie Sverige2011Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Det europeiska forskningsprojektet ≫Barn och ungdomar med hbtq-föräldrar och deras erfarenheter i skolan i Tyskland, Slovenien och Sverige≫ (2009 – 2011) har i en jämförande studie undersökt erfarenheter av familjenormer och homofobi i skolan. Undersökningen bygger pa intervjuer med barn och unga med regnbågsfamiljer, det vill säga med föräldrar som är lesbiska, bögar, bisexuella och trans*personer. Även föräldrar och experter inom utbildning intervjuades. Studien är ett samarbete mellan forskare från Centrum för transdisciplinära genusstudier vid Humboldt-universitetet i Berlin (Tyskland), Fakulteten for Socialt Arbete vid universitetet i Ljubljana (Slovenien) och Centrum for genusvetenskap, Lunds universitet (Sverige).

    I denna svenska delstudie belyser vi huruvida barn och unga med regnbågsfamiljer upplever homofobisk diskriminering, exkludering eller mobbning. Analysen tematiserar bland annat hur barnen och ungdomarna förhåller sig till en heteronormativ omgivning och vilka erfarenheter av och rädslor för homofobiska uttryck de upplever. Vilka tystnader kring familjen upplever de i klassrummet? Vilket bemötande upplever föräldrarna från skolan ? Studien lyfter även vilket stöd som barn och unga får från föräldrar, lärare och skolkamrater, vilka förväntningar de har på skolan och riktar sig till föräldrar, lärare och beslutsfattare.

  • 19.
    Harrison, Katherine
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Pernrud, Bjorn (Redaktör)
    Gustavson, Malena (Redaktör)
    Gender delight: science, knowledge, culture and writing...for Nina Lykke2009Samlingsverk (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
  • 20.
    Hearn, Jeff
    et al.
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Lykke, Nina
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Adrian, Stine
    Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten. Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Deconstructing the hegemony of men and masculinities: Contradictions of absence2007Ingår i: International Kick-off Conference GEXcel,2007, Linköping: Linköpings universitet , 2007, s. 23-Konferensbidrag (Refereegranskat)
    Abstract [en]

       

  • 21.
    Ljungcrantz, Desireé
    et al.
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Barn. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    A viral repolitization2015Konferensbidrag (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Assembling the different stories on hiv and aids we will together discuss how activism can transform health-disease narrative that would relocate the politics of virus.

  • 22.
    Malmquist, Anna
    et al.
    Linköpings universitet, Institutionen för beteendevetenskap och lärande, Psykologi. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Gustavson, Malena
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Schmitt, Irina
    Lund University, Sweden.
    Queering school, queers in school: An introduction2013Ingår i: Confero: Essays on education, philosophy and politics, E-ISSN 2001-4562, Vol. 1, nr 2, s. 5-15Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    Queer studies of education have become a growing field with a range of theoretical and political positions and methodological approaches. Moreover, research with lesbian, gay, bisexual, transgender and queer (LGBTQ) kids is tightly connected to anti-homophobia, anti-transphobia and norm-critical activism. One of the key contentions within this field is what researchers and activists mean by “queer” in the context of education: is it a focus on queer/ed subjectivities? Is it about using queer theories to critique forms and norms of education in a given sociopolitical context? Who is queer/ed in schools? Is the language of homophobia and transphobia the best or even correct way to describe and analyse normative educational settings and frameworks?

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Queering school, gueers in school. An introduction
  • 23.
    Åsberg, Cecilia
    et al.
    Linköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus.
    Harrison, KatherineLinköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.Pernrud, BjörnLinköpings universitet, Institutionen för tema. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.Gustavson, MalenaLinköpings universitet, Institutionen för tema, Tema Genus. Linköpings universitet, Filosofiska fakulteten.
    Gender Delight. Science, Knowledge, Culture and Writing...for Nina Lykke2009Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
1 - 23 av 23
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf