Digitala Vetenskapliga Arkivet

Ändra sökning
Avgränsa sökresultatet
1234 1 - 50 av 177
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Träffar per sida
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sortering
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
  • Standard (Relevans)
  • Författare A-Ö
  • Författare Ö-A
  • Titel A-Ö
  • Titel Ö-A
  • Publikationstyp A-Ö
  • Publikationstyp Ö-A
  • Äldst först
  • Nyast först
  • Skapad (Äldst först)
  • Skapad (Nyast först)
  • Senast uppdaterad (Äldst först)
  • Senast uppdaterad (Nyast först)
  • Disputationsdatum (tidigaste först)
  • Disputationsdatum (senaste först)
Markera
Maxantalet träffar du kan exportera från sökgränssnittet är 250. Vid större uttag använd dig av utsökningar.
  • 1.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Bennich-Björkman, Li
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet.
    Ellegren, Hans
    Uppsala universitet, Teknisk-naturvetenskapliga vetenskapsområdet, Biologiska sektionen, Institutionen för ekologi och genetik.
    Karlsson, Christer
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Lindegren, Jan
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Historiska institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sven
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Institutionen för idé- och lärdomshistoria.
    Om universitetet blir aktiebolag2013Övrigt (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 2.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Bennich-Björkman, LiUppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.Hermansson, JörgenUppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.Jarstad, AnnaUppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.Karlsson, ChristerUppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.Widmalm, StenUppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Det hotade universitetet2016Samlingsverk (redaktörskap) (Refereegranskat)
    Abstract [sv]

    Under de drygt två hundra år som förflutit sedan det moderna forskningsuniversitetet såg dagens ljus i dåtida Preussen har vetenskap bevisligen gjort världen bättre. Fyra k:n – kunskap, kreativitet, kritikoch kollegialitet – har utgjort nyckeln till denna exempellösa framgång. Akademins framsteg har dock inte vilat på den demokratisk-politiska logik som genomsyrar dagens samhälle, utan på en parallell och alldeles egen verklighet där ett fritt sökande upprätthållits genom att forskare drivits av sitt engagemang och sin nyfikenhet. När denna anda får råda inom vetenskapen blir det också bra för samhället i stort. Men i det projektsamhälle som alltmer tar form och där tiden, resultaten och utvärderingen är centrala, framstår akademins och vetenskapens sätt att fungera som provocerande. Liksom stora delar av den offentliga verksamheten lever i dag akademin under trycket av kortsiktig resultatleverans.Hur kunde det bli så, och vad gör vi åt det?

    Denna problematik är temat för Det hotade universitetet, som är redigerad och författad av engagerade forskare, tidigare universitetsrektorer och ämbetsmän som är förskräckta över en utveckling där djup kunskap, vildsint kreativitet, kritiska samtal och kollegialt ansvar kastas på sophögen. Denna utveckling kan inte, och får inte, fortsätta. Då rycker vi undan mattan för mänskliga framsteg och ett civiliserat samhälle. Det är hög tid att försvara de värden som akademin har stått för sedan lång tid tillbaka – inte för att de är traditionella, utan för att de är det modernaste vi har.

  • 3.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Bennich-Björkman, Li
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet.
    Karlsson, Christer
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Rider, Sharon
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Filosofiska institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sven
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Institutionen för idé- och lärdomshistoria.
    MOOCs-studenter bildar B-laget2013Ingår i: Upsala Nya Tidning, ISSN 1104-0173, nr 17/6Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 4.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Bennich-Björkman, Li
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet.
    Karlsson, Christer
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    En högskoleledning i fritt fall2013Ingår i: Gefle Dagblad, ISSN 1103-9302, nr 9/3Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 5.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Bennich-Björkman, Li
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Karlsson, Christer
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Vi är inte överens om en toppstyrd högskola2013Övrigt (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 6.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Bennich-Björkman, Li
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Självständighet blev toppstyrning2013Ingår i: Upsala Nya Tidning, nr 2013-01-03, s. 5-5Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 7.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Karlsson, Christer
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Replik: Skillnad på ideal och praktik2013Övrigt (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 8.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Att göra rätt - även när ingen ser på2016Ingår i: Statsvetenskaplig Tidskrift, ISSN 0039-0747, Vol. 118, nr 1, s. 7-17Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 9.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    NPM på svenska2013Ingår i: Patientens pris: Ett reportage om den svenska sjukvården och marknaden / [ed] Maciej Zaremba, Stockholm: Weyler förlag , 2013, s. 122-153Kapitel i bok, del av antologi (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 10.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Om att göra rätt även när ingen ser på2016Ingår i: Statsvetenskaplig Tidskrift, ISSN 0039-0747, Vol. 118, nr 1, s. 7-17Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [sv]

    Året innan riksdagsvalet 2014 publicerade oppositionsledaren Stefan Löfven debattartikeln ”Välfärdens yrken måste få sin frihet och status åter” (DN debatt 2013-11-15). Inlägget avslutades med: ”Med en socialdemokratisk regering kommer välfärden få större resurser, ett nytt regelverk som sätter människa framför vinst och en ny styrning som utgår från de välfärdsprofessionellas kompetens och yrkesetik.”2 Det är ovanligt för politikens främsta företrädare att så tydligt göra partipolitik av det som vi statsvetare benämner förvaltnings- politik, dvs. idéer och åtgärder riktade mot förvaltningens organisation och arbetssätt (Petersson & Söderlind 1993: 8). Men nu har det alltså skett. Redan en månad efter att socialdemokraterna och miljöpartiet bildat koalitionsregering efter valet 2014 utfärdades ett pressmeddelande från Finansdepartmentet med budskapet ”Ny styrning bortom New Public Management” (23 oktober 2014). Innebörden var sammanfattningsvis att åter ge välfärdens professioner möjlig- het att använda sitt professionella omdöme i sitt arbete, och att utveckla nya styrmodeller för den offentligt finansierade verksamheten (jfr prop. 2014/15:1: 53). Så ser den dagsaktuella förvaltningspolitiska diskussionen ut, och frågan är vad som döljer sig bakom dessa formuleringar. Vad är det i idéerna från New Public Management (NPM) som man vill komma bort ifrån? Kort sagt, vad är det som skapar politisk mobilisering i denna fråga? 

  • 11.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    ”Professionalism nedvärderas i den marknadsstyrda staten”2012Ingår i: Dagens Nyheter, ISSN 1101-2447, nr 2012-10-26Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 12.
    Bennich-Björkman, Li
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Hermansson, Jörgen
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Karlsson, Christer
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Persson, Thomas
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Rider, Sharon
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Historisk-filosofiska fakulteten, Filosofiska institutionen.
    Waluszewski, Alexandra
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Ekonomisk-historiska institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Dags för Lemne att lämna2015Ingår i: Upsala Nya Tidning, Vol. march 13Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 13. Blomkvist, Hans
    et al.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Democracy in India1992Rapport (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 14.
    Blomkvist, Hans
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Indias demokratiske paradoks1992Ingår i: Internasjonal Politikk, ISSN 0020-577X, Vol. 50, nr 4, s. 421-430Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
  • 15. Hansson, Dan
    et al.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Indien genom sex ögon1998Ingår i: Svenska Dagbladet, nr 14 jan, s. 12-12Artikel, recension (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 16.
    Lindgren, Karl-Oskar
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Inkinen, Magdalena
    Swedish National Agency for Higher Education, Stockholm .
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Who Knows Best What the People Want: Women or Men?: A Study of Political Representation in India2009Ingår i: Comparative Political Studies, ISSN 0010-4140, E-ISSN 1552-3829, Vol. 42, nr 1, s. 31-55Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    The notion of representation lies at the heart of liberal democratic thinking, and over the years considerable effort has gone into defining and measuring the concept. The least common denominator in the voluminous literature is that in a representative political system there should be a certain amount of attitudinal congruence between masses and elites. One much-debated strategy for obtaining a better match between elite and mass policy opinion is that of increasing the representation of women in important decision-making positions in society. Using data on nearly 5,000 elite-mass dyads within 24 Indian villages, the authors find strong support for the view that a more equal representation of women increases opinion congruence between masses and elites. The results are challenging because they show that women are not only better equipped than men to politically represent women but also that they are better at representing men—and the results are shown to apply in a variety of socioeconomic contexts.

  • 17.
    Oskarsson, Sven
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Personality and Political Tolerance: Evidence from India and Pakistan2016Ingår i: Political Studies, ISSN 0032-3217, E-ISSN 1467-9248, Vol. 1, s. 235-254Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    Inspired by recent studies on personality and political attitudes and behavior we use the Big Five approach to assess the influence of a comprehensive set of personality traits on political tolerance. Our study is based on surveys in Bhopal in India and Lahore in Pakistan. We find that all Big Five traits – openness, conscientiousness, extraversion, agreeableness, and neuroticism – are significantly related to individuals’ willingness to grant political rights to groups they dislike in one or both countries. As one of only a few studies examining the relationship between the Big Five traits and political attitudes and behavior outside a Western context these findings demonstrate the importance of also paying attention to personality traits when studying contexts where situational factors such as political violence, poverty, and severe inequalities might be expected to be the main influence on individuals’ behavioral choices.

  • 18.
    Parker, Charles F.
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Persson, Thomas
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    The effectiveness of national and EU-level civil protection systems: evidence from 17 member states2019Ingår i: Journal of European Public Policy, ISSN 1350-1763, E-ISSN 1466-4429, Vol. 26, nr 9, s. 1312-1334Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    A number of high profile crises and disasters have driven the EU to increase cooperation among its member states in the area of civil protection and to enhance its capacity to conduct civil protection operations in Europe and around the world. However, in the light of recent transboundary crises in the EU, manifested by the refugee crisis, terrorist attacks, and natural disasters, it is far from clear how effective such cooperative EU arrangements can be due to differences in the way national civil protection has been organized and due to the question of whether sufficient trust exists within and between the involved organizations. In this article, drawing from a unique study of civil protection agencies in 17 EU member states, and utilizing theories on crisis management, public administration and trust, we shed light on the factors that promote national and EU-level effectiveness in civil protection and crisis management.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 19.
    Persson, Thomas
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Parker, Charles F.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    How trust in EU institutions is linked to trust in national institutions: Explaining confidence in EU governance among national-level public officials2019Ingår i: European Union Politics, ISSN 1465-1165, E-ISSN 1741-2757, Vol. 20, nr 4, s. 629-648Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    This article analyzes the link between trust in national institutions and trust in European Union-level institutions among national public officials. Previous research has mainly looked at citizens; in contrast, little is known about the views national officials actually hold towards European Union-level institutions or how much confidence they place in them. Our study draws on a unique survey of 670 officials in 17 European Union member states who are involved in civil protection, a policy area which has recently emerged as one of the most important in the Union. Three mechanisms are explored: a ‘transference’ mechanism; a ‘trust syndrome’ mechanism and a ‘rational evaluation’ mechanism. Our findings confirm the existence of all three mechanisms and show that if European Union institutions are to be trusted to manage European Union-wide crises, then national institutions must be trusted too. This has far-reaching implications for the prospects of enhanced cooperation among civil-protection institutions in the European Union.

  • 20.
    Persson, Thomas
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Parker, Charles F.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Social trust, impartial administration and public confidence in EU crisis management institutions2017Ingår i: Public Administration, ISSN 0033-3298, E-ISSN 1467-9299, Vol. 95, nr 1, s. 97-114Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    In this article, we investigate whether differences in social trust and impartial public administration have an impact on public confidence in EU crisis management institutions. Our assessment is based on a cross-country comparison using aggregate country-level data of the member states in the European Union. Earlier studies on the EU as a crisis manager have not carefully studied to what extent differences in social trust and administrative culture may or may not matter. Our analysis shows that in countries where citizens are treated impartially by their own national public administration institutions, people are less likely to support EU-coordinated civil protection efforts. In contrast, in places where citizens perceive their government's treatment of them as partial and unfair, citizens will tend to support EU-coordinated civil protection.

  • 21.
    Persson, Thomas
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Demokrati som överideologi eller en ideologi bland andra?2023Ingår i: Ovisshetens tid / [ed] Ulrika Andersson; Patrik Öhberg; Anders Carlander; Johan Martinsson; Nora Theorin, Göteborg: SOM-institutet , 2023, s. 37-53Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
    Abstract [sv]

    Det här kapitlet tar avstamp i den offentliga debatten i Sverige om yttrandefrihetens och demonstrationsfrihetens gränser där det blivit allt vanligare med krav på att begränsa demokratin för att hantera kriser och lösa samhällsproblem. Vi undersöker om det finns liknande uppfattningar bland medborgarna. Genom att ställa frågor om hur villiga svenska medborgare är att tillfälligt sätta demokratin åt sidan för att hantera olika kriser och samhällsproblem görs en bedömning av demokratins nuvarande ställning. Är det bara vid särskilt allvarliga och akuta kriser som medborgarna kan gå med på inskränkningar i demokratin eller är uppfattningen mer utbredd än så? Resultaten är både förvånande och oroande. Det tycks krävas betydligt mindre än en allvarlig och akut kris för att en majoritet av medborgarna ska gå med på att tillfälligt begränsa demokratin. Det reser en viktig fråga om demokratin alltjämt är att betrakta som en överideologi i Sverige eller om den snarare ses som en ideologi bland andra.

  • 22.
    Persson, Thomas
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Politisk tolerans och självcensur i orostider2022Ingår i: Du sköra nya värld / [ed] Ulrika Andersson, Henrik Oscarsson, Björn Rönnerstrand & Nora Theorin, Göteborg: SOM-institutet, Göteborgs universitet , 2022, s. 101-117Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [sv]

    Demokrati förutsätter åsiktspluralism och ett öppet samtal om intressekonflikter och viktiga samhällsproblem. Därför är det av yttersta vikt att medborgarna kan ge uttryck för sina åsikter och ståndpunkter i olika politiska frågor, och att de uppvisar en hög grad av politisk tolerans mot sina meningsmotståndare. Frågan är dock hur upplevda hot och otrygghet i dagens samhälle samvarierar med den politiska toleransen och yttrandefriheten i Sverige. I 2021 års nationella SOM-undersökning har ett antal frågor ställts gällande politisk tolerans, självcensur och upplevelser av hot och otrygghet. Undersökningen visar att svenska medborgare tycks uppleva en rad hotbilder samtidigt som det finns en utbredd intolerans mot ogillade grupper i samhället. Dessutom ges uttryck för en utbredd självcensur bland svenska medborgare, vilket sammantaget väcker frågor om tillståndet i den svenska demokratin.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    Politisk tolerans och självcensur i orostider
  • 23.
    Persson, Thomas
    et al.
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Till värn för en skör demokrati2022Ingår i: Skör demokrati: Det öppna samhällets motkrafter i svensk offentlig debatt, kultur och forskning / [ed] Sten Widmalm;Thomas Persson, Stockholm: Fri tanke , 2022, s. 237-258Kapitel i bok, del av antologi (Refereegranskat)
  • 24. Widmalm, Frida
    et al.
    Ahlbäck Öberg, Shirin
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Vårdens kontrollsystem bättre för andra områden2013Ingår i: Dagens Nyheter, ISSN 1101-2447, nr 17/4Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 25. Widmalm, Frida
    et al.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Tägström, Sara
    Persson, Thomas
    Ingen utvärdering av förskolebussarna har gjorts2009Ingår i: Upsala Nya Tidning, nr 14 julArtikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 26. Widmalm, Frida
    et al.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Tägström, Sara
    Persson, Thomas
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Mobil förskola passar ej alla2009Ingår i: Upsala Nya Tidning, ISSN 1104-0173, nr 2 julArtikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 27.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    A new cold war2004Ingår i: Hall Gardner (editor) New World, New Europe, New Threats: NATO and the European Union in the New Millennium, 2004Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 28.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    A Study on Decentralisation and Education in India2001Övrigt (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 29.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Afrikas framtid: protest, liberalisering, demokrati1998Ingår i: Svenska Dagbladet, nr 15 nov, s. 12-12Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 30.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    After NPM, curb your enthusiasm over the Principal Agent Theory2016Ingår i: Statsvetenskaplig Tidskrift, ISSN 0039-0747, Vol. 118, nr 1, s. 127-143Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
  • 31.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Användarna utan handledning2000Ingår i: Svenska Dagbladet, nr 21 aug, s. 12-12Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 32.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Bill Gates på besök i New Delhi2000Ingår i: Svenska Dagbladet, nr 12 okt, s. 12-12Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 33.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Book Reviews: Violent conjunctures in democratic India2018Ingår i: Commonwealth and Comparative Politics, ISSN 1466-2043, E-ISSN 1743-9094, Vol. 56, nr 2, s. 257-259Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
  • 34.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Civil Society and Social Capital from a Swedish Perspective. I1999Rapport (Övrigt vetenskapligt)
  • 35.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Civila samhället, decentralisering och korruption1999Ingår i: Utveckling på det civila samhällets villkor, Uppsala: Kollegiet för bistånds- och utvecklingsstudier, Uppsala universitet , 1999, nr 6Kapitel i bok, del av antologi (Övrigt vetenskapligt)
  • 36.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Comments on Consultation draft World Development Report 2000/1: Attacking Poverty2000Rapport (Övrigt vetenskapligt)
  • 37.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Comments on Welzel, Inglehart and Deutch2005Ingår i: Journal of Civil Society, ISSN 1744-8689, E-ISSN 1744-8697, Vol. 1, nr 3, s. 283-286Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
  • 38.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    DAGS FÖR KRITISK GRANSKNING AV TRON PÅ FAKTA2018Ingår i: Danno e Responsabilità, ISSN 1125-8918, E-ISSN 1973-8099, Respons, nr 3Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 39.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Dan Banik: Poverty and Elusive Development2011Ingår i: Tidsskrift for samfunnsforskning, ISSN 0040-716X, E-ISSN 1504-291X, Vol. 52, nr 3Artikel, recension (Övrigt vetenskapligt)
  • 40.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Decentralisation and Democracy in India1997Ingår i: Economic and Political Weekly, ISSN 0012-9976Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
  • 41.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Decentralisation and Development: The Effects of Devolution of Power on Education in India2001Proceedings (redaktörskap) (Övrigt vetenskapligt)
  • 42.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Decentralisation and Development: the Effects of the Devolution of Power on Education in India2001Ingår i: MPJSS, Madhya Pradesh Journal of Social Science, Vol. 6, nr 2Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
  • 43.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Decentralisation, Corruption and Social Capital: From India to the West2008Bok (Övrigt vetenskapligt)
  • 44.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Decentralisation, Devolution and Federalism: Concepts of Distribution of Power with Reference to Sri Lanka2002Rapport (Övrigt vetenskapligt)
  • 45.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Decentralisering och Korruption1998Ingår i: Utsikt mot Utveckling, nr 7Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
  • 46.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Defining partnership with Africa: Sweden's new Africa policy and strategies for relations with democratic and authoritarian states1999Ingår i: Forum for Development Studies, ISSN 0803-9410, E-ISSN 1891-1765, Vol. 26, nr 2, s. 289-314Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
  • 47.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Democracy and violent separatism in India: Kashmir in a comparative perspective1997Doktorsavhandling, monografi (Övrigt vetenskapligt)
    Abstract [en]

    This dissertation investigates the factors that led to the breakdown of democracyand the rise of violent separatism in Jammu and Kashmir in the 1980s. Usingnew empirical material collected mainly in India and Pakistan, it is argued thatit is a mistake to see an ethnic factor as the main cause of the conflict in Jammuand Kashmir. Furthermore, although poor socioeconomic conditions may havefuelled discontent, the conflict cannot be explained by such factors alone.Instead, the emergence of incompatible identities should be regarded as anoutcome of a preceding and distinctly political conflict in Jammu and Kashmir. It is argued that the conflict, which later escalated into a small-scale civil war, originated as disputes between elites in Jammu and Kashmir and the central government over power in a weak institutional setting.

    The emphasis in the analysis is therefore placed on the development of political institutions and the decisions made by the political elite in Jammu andKashmir and New Delhi during the crucial period 1975 to 1989. Nevertheless,a historical background to the conflict is included in the analysis; it traces theorigins of the party segmentation, which has continued until today. The impactof Pakistani intervention in the conflict is also discussed.

    Finally, the factors found decisive in producing violent separatism inJammu and Kashmir are illustrated by a comparative analysis of two Indianstates that have managed integration better, namely Tamil Nadu and WestBengal. An examination of how large-scale violent separatism was avoided inTamil Nadu in the 1950s and 1960s reveals clearly what went wrong in Jammuand Kashmir in the 1980s. We could also have expected Bengali separatism along time ago if we applied the logic of theories on ethnicity. But in spite of itsdistinctive character and political turmoil this state has, like Tamil Nadu,remained and become more closely integrated in the Union.

  • 48.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Democratic virtues and educational institutions in India: Black swans in conflict-ridden Jammu and Kashmir2020Ingår i: Journal of Peace Education, ISSN 1740-0201, E-ISSN 1740-021X, Vol. 17, nr 1, s. 61-82Artikel i tidskrift (Refereegranskat)
    Abstract [en]

    What goes on within educational institutions can be pivotal for whether and how democracy and political tolerance are nurtured, and peaceful relations between groups encouraged. Several studies oriented to the content of curricula have shown that education in India must be reformed if it is to promote inter-ethnic peace, political tolerance and democracy. The focus of this study, however, is more on the praxis of education – how it is conducted, in what kind of institutional setting it takes place, and what the implications are for interethnic peace. This unique case study of Jammu and Kashmir in India provides unexpected insights into how democratic norms can be promoted in disadvantageous contexts, where open violent conflict prevails and politically intolerant attitudes might normally be expected to result. The findings of this study have important implications for educational reform. First, the authoritarian approach to teaching currently employed in India’s system of primary education needs to be replaced by more modern methods, and corporal punishment must be abolished. Second, the praxis found in at least some of the country’s institutions of higher learning should be encouraged, due to the role it plays in bridging ethno-religious divides and breaking path-dependent trajectories towards political intolerance.

    Ladda ner fulltext (pdf)
    fulltext
  • 49.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Demokrati med en miljard invånare2004Ingår i: Forskning och Framsteg, nr 2Artikel i tidskrift (Övrig (populärvetenskap, debatt, mm))
  • 50.
    Widmalm, Sten
    Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Samhällsvetenskapliga fakulteten, Statsvetenskapliga institutionen.
    Demokrati och etnicitet1993Ingår i: Internationella Studier, ISSN 0020-952X, nr 1, s. 63-76Artikel i tidskrift (Övrigt vetenskapligt)
1234 1 - 50 av 177
RefereraExporteraLänk till träfflistan
Permanent länk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf