Digitala Vetenskapliga Arkivet

Endre søk
Begrens søket
1234567 1 - 50 of 318
RefereraExporteraLink til resultatlisten
Permanent link
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annet format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annet språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Treff pr side
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sortering
  • Standard (Relevans)
  • Forfatter A-Ø
  • Forfatter Ø-A
  • Tittel A-Ø
  • Tittel Ø-A
  • Type publikasjon A-Ø
  • Type publikasjon Ø-A
  • Eldste først
  • Nyeste først
  • Skapad (Eldste først)
  • Skapad (Nyeste først)
  • Senast uppdaterad (Eldste først)
  • Senast uppdaterad (Nyeste først)
  • Disputationsdatum (tidligste først)
  • Disputationsdatum (siste først)
  • Standard (Relevans)
  • Forfatter A-Ø
  • Forfatter Ø-A
  • Tittel A-Ø
  • Tittel Ø-A
  • Type publikasjon A-Ø
  • Type publikasjon Ø-A
  • Eldste først
  • Nyeste først
  • Skapad (Eldste først)
  • Skapad (Nyeste først)
  • Senast uppdaterad (Eldste først)
  • Senast uppdaterad (Nyeste først)
  • Disputationsdatum (tidligste først)
  • Disputationsdatum (siste først)
Merk
Maxantalet träffar du kan exportera från sökgränssnittet är 250. Vid större uttag använd dig av utsökningar.
  • 1.
    Adebro, Josefin
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Eriksson, Emma
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Strandqvist, Isabelle
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    CSR och PR: Hur kommunicerar ICA och Willys?2018Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
  • 2.
    Adebro, Josefin
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Persson, Ellen
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Tala ur Mustaschen: Hur bygger en framgångsrik byrå sitt varumärke?2020Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    En undersökning av byrån Mustasch utifrån identitet, profil och image som sedan kopplats samman med teorier gällande legitimitet och reputation management. Metoderna för denna undersökning var en kvantitativ innehållsanalys samt enkät med utrymme för kvalitativa tolkningar. Undersökningen visade att Mustasch har ett starkt varumärke och bygger upp det med hjälp av samtliga delar i teorin, med visst utrymme för utveckling.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 3.
    Adolfsson, Kewin
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Collin, Alfred
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Pettersson, Andreas
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Ungdomsförbunden i fokus?: En kvantitativ studie om mediebevakningen avungdomsförbunden kring valet 20222022Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [en]

    This study aims to investigate how much four of the swedish parliament’s youth associations (SDU, SSU, LUF, UV) has gotten publicity by the swedish evening papers Aftonbladet and Expressen, within three weeks before the election day in Sweden compared to within three weeks after the election day. We have also compared the result between all of the four chosen youth associations to see how big the difference is between one and each of them. We want to see if the difference is big or not, but also why the difference is big or not.

    The theory we used is the agenda setting theory, and the method is a quantitative content analysis with help by a code scheme.

    The result of this study shows that Aftonbladet published more (61) articles than Expressen (44) in our chosen time period. Both of the evening papers published more articles before (60) the election day than after (38) about the four youth associations. On the election day seven articles was published by Aftonbladet and Expressen. The difference between how many articles Aftobladet and Expressen published during the chosen time period wassignificant.

  • 4.
    Almerén Lindström, Ellen
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Fuhrberg, Petra
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Mezher, Mercedes
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Att hantera en kris som influencer i socialamedier: En kvalitativ studie om hur personliga varumärken/influencershanterar kriser i sociala medier2020Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Med ny teknologi och sociala medier som nya kommunikationskanaler har antalet influencers ökat. Men hur hanterar dessa influencers kriser som uppkommer i sina varumärken, och hur kommunicerar de då i den uppstådda krisen? Denna studie behandlar ämnet kriskommunikation och syftar till att undersöka hur influencers hanterar och kommunicerar i en kris. De influencers som valts ut är Hanna “Hannalicious” Friberg och Lovisa “Lojsan” Wallin som tillsammans har podcasten “Måndagsvibe med Hannalicious och Lojsan”. Efter ett podcastavsnitt blev de hårt kritiserade av lyssnare, branschkollegor och media och behövde då hantera den kris som uppstod. Metoden som användes var kvalitativ innehållsanalys som undersökte de inlägg som berörde krisen som publicerats av Hanna respektive Lovisa samt gemensamt för podcasten. Analysenheterna bestod således av deras kriskommunikation och -hantering. Dessa inlägg kodades genom en frågemall och resultaten tematiserades sedan. Studien resulterade i att strategier för krishantering används i det studerade fallet. Övriga resultat var att influencers kommunicerar i socialamedier och i det studerade fallet valde profilerna att öppna upp för tvåvägskommunikation i två fall och enbart envägskommunikation i två fall. Således följer de ibland rekommendationer för hur varumärken bör kommunicera i kris och ibland inte.

  • 5.
    Alvarsson, Amanda
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Orvegård, Gunnar
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    EMOJIER I EN NYHETSKONTEXT PÅ SOCIALA MEDIER: Läsarens uppfattning av P3 Nyheters trovärdighet, objektivitet och professionalitet.2021Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [en]

    The usage of emojis in marketing strategies and as a digital and social shortcut for emotional response has risen significantly since their creation and subsequent launch in the late nineties. With over three thousand emojis available as of 2019 and, according to Facebook, over five billion sent each day on their instant messaging service, the breadth of their influence and societal importance is unquestionable. 

    Recent studies have shown that certain aspects of consumer marketing are positively influenced by the usage of emojis but in the context of news correspondence the field of study regarding the use of emojis has large gaps. This study aims to investigate whether or not the use of emojis in a news context can affect the readers’ interpretation and perception of a text and by extension, the writer or news outlet associated with said text. 

    This study was conducted as an experimental survey in which two groups each consisting of 33 university students were asked to grade the trustworthiness, objectivity and professionalism of four fabricated social media news posts. One group had line breaks in the texts of the social media posts consisting of emojis and the other group did not. Subsequent analysis of the data shows that it could be possible to affect the readers’ interpretation and perception of a text by way of emoji usage. There are however an abundance of factors that, when juxtaposed and analysed, could be the reason for the respondents differing interpretations of the texts. 

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 6.
    Andersson, Lovisa
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Vestner, Mira
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Ekdahl, Hanna
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Expressens visuella framställning av dam- och herrfotboll: Sorg och glädje hos manliga och kvinnliga fotbollsspelare:En komparativ fallstudie2020Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    I dagens samhälle finns det utformade normer som medborgare förväntas följa. Media har ett stort inflytande för hur dessa normer utformas eftersom vi undermedvetet tar åt oss av allt vi läser. Syftet med denna undersökning är att analysera vilka bilder Expressen väljer för att porträttera kvinnliga och manliga fotbollsspelare, samt om dessa val är stereotypiska för manligt och kvinnligt. Metoden som valts för denna studie är semiotisk bildanalys. Materialet vi har undersökt är Expressens artiklar från VM 2019 och VM 2018. Vi har observerat att det i huvudsak är det de maskulina normerna som är framträdande i bilderna vi analyserat. De undersökta bilderna visade på att Expressen väljer bilder som dels stämmer in med dagens könsnormer, men även att en del avviker från könsstereotyper.

  • 7.
    Andersson, Nils
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Holmberg, Åke
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Är det samma olycka som förra veckan?: En kvalitativ studie om läsarnas uppfattning av arkivbilder i jämförelse med journalistiska bilder.2019Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: I takt med digitaliseringens framfart vill publiken ta del av sinanyheter allt snabbare, vilket gör att journalistiken är inom ständig förändring. En effekt av detnya tempot i media har lett till att mediehusen i princip lagt ner sina bildredaktioner ochanvänder sig istället av frilansare och bildbyråer för att få ut sina artiklar snabbare. Syftet meddenna studie är att undersöka om, och i så fall hur, medieanvändare i olika åldrar uppfattararkivbilder jämfört med bilder tagna av journalister samt vad bilden har för betydelse i derasnyhetskonsumtion.Metod och material: För att undersöka hur medieanvändare i olika åldersgrupper uppfattararkivbilder i jämförelse med bilder tagna av journalister så har en kvalitativ metod används iform av fokusgrupper. Grupperna bestod av tre yngre, två medelålders och två äldre för att få enjämn fördelning mellan åldersgrupperna. Under fokusgrupperna fick deltagarna diskutera derassyn på bildens betydelse samt att det delades stimulusmaterial ut där deltagarna fick titta på enarkivbild och en bild tagen av en journalist med en olycka som motiv, för att jämföra dessa.Huvudresultat: Studien visar att nyhetsbilden har en stor betydelse för läsarna i derasnyhetskonsumtion. Deltagarna är även precisa och tydliga i deras definition av vad en branyhetsbild ska innehålla och att en sådan lockar till mer läsning och fördjupning samt stärkertrovärdigheten till mediebolagen. Vidare visar resultatet att majoriteten av deltagarna ärmedvetna om medias användning av arkivbilder och att den typen av bilder inte tillför någonting.Den typen av bilder lockar inte till läsning utan den kan få läsarna att scrolla vidare och färre artiklar riskerar då att bli lästa.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 8. Andersson, Rebecca
    et al.
    Nylander, Elin
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    “Om vi går in med en viss summa vill vi få tillbaka samma summa fast i en annan valuta”: En kvalitativ jämförande fallstudie av sponsring i varumärkesbyggande syfte2020Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: Sensommar! Festivalen och Way out West är två festivaler som varit omdebatterad i media, Sensommar! Festivalen med anledning av en kontroversiell artistbokning och Way out West som kritiserats för att vara ett översponsrat evenemang. Bakom festivalerna finns företag som i egenskap av sponsorer möjliggör arrangemangen och i sin tur får något i utbyte - i många fall synlighet i samband med evenemangen. För företag är det viktigt att förknippas med associationer som stärker varumärket, vilket väcker frågan om hur de använder sponsring för att påverka sin image, men också vilken inverkan det kan ha på ett företags anseende - särskilt om evenemanget i fråga kritiseras. Syftet med studien är att undersöka hur företag använder sponsring av evenemang som en del i sin marknadskommunikation.

    Metod och material: I studien har kvalitativa samtalsintervjuer använts för att besvara syftet. Respondenter från åtta olika företag har deltagit och samtliga intervjuer har genomförts över telefon. Vid intervjuerna har en intervjuguide strukturerad utifrån studiens teman och teorier använts. Den insamlade empirin har transkriberats för att underlätta analys och sammanställning av resultat. 

    Huvudresultat: Resultatet pekar på att sponsring blivit en allt mer relationsinriktad strategi och att ett varumärkes grundläggande värderingar i allmänhet fungerar som kompass i utformandet av sponsringsstrategier. Respondenterna betonar att de lägger stor vikt vid vilka  evenemang de väljer att förknippas med vilket också knyter an till arbetet om att bibehålla ett gott anseende från omvärlden och att framstå som en ansvarstagande samhällsaktör.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 9.
    Anyango, Faith
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Lindblom, Anna
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Stiernspetz, Sebastian
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Representation av kvinnor och män i media– Hur ser det ut idag?: En kvantitativ innehållsanalystisk undersökning ur ett genusperspektiv2021Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka hur representationen av kvinnliga reportrar ser ut i media idag. Det är mycket förändringar som sker i dagens samhälle och det pratas mycket om jämställdhet i medierna, men hur ser det ut hos tidningarna själva? Metod och material: För att komma fram till en hög tillförlitlighet använde vi oss av den kvantitativa metoden. Vi undersökte bylinen på sex olika tidningar under en veckas period. Alla artiklar undersöktes under vecka 41 i oktober 2021, på tre lokala och tre nationella tidningar på webben. Detta för att kunna nå en hög aktualitet så mycket som möjligt. Tanken var att jämna ut och undersöka lokala tidningar i olika delar av Sverige för att få ett generaliserbart resultat. Vi använde oss även av genusperspektivet för att få en så konkret undersökning som möjligt. Resultatet visar att den systematiska under representationen av kvinnor i media kvarstår.

  • 10.
    Appelberg, Josefin
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Linnéa, Björnbom
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Sjökvist, Amanda
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Är tala silver och tiga guld?: En studie av agerandet i Paolo Roberto och Soran Ismails varumärkeskriser2021Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Personliga varumärken blir allt oftare omskrivna i media, detta i samband med att media ser ett nyhetsvärde i att rapportera om negativa nyheter vilket gör att ett personligt varumärke i kris blir intressant för media att rapportera om. Det är därför av stor vikt för ett personligt varumärke att kommunicera vid en kris för att förhindra att krisen eskalerar. Syftet med studien är att undersöka personliga varumärken i kris genom att studera tvåspecifika fall. För att genomföra studien har en kvantitativ översikt och en kvalitativ innehållsanalys genomförts. Genom dessa metoder har de offentliga personernas kommunikation på Instagram analyserats och likaså medias rapportering om de olika händelserna. Studien har tagit stöd i utvalda teorier inom medie- och kommunikationsvetenskap. Resultatet påvisar två personliga varumärken som agerat och kommunicerat på olika sätt i sin personliga varumärkeskris. Resultatet presenterar även att medias rapportering om de två specifika fallen skiljer sig i mängd, men att berättar tekniker och hur media väljer att rapportera kring de olika fallen ofta är samstämmiga.

  • 11.
    Arctaedius, Emelie
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Lundholm, Josefin
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Nu stannar vi på marken, framtidens sätt att resa: En kvalitativ innehållsanalys av SJ:s marknadskommunikation inom hållbarhet ur ett kampanjperspektiv2021Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: I och med att klimatfrågan på senare år blivit allt mer aktuell väljer fler konsumenter i större utsträckning hållbara alternativ. Transportsektorn är en av de branscher där grönhet är en viktig faktor och ett varumärke som inte upplevs grönt riskerar att väljas bort av konsumenterna. Det är i marknadskommunikationen som företag förmedlar vad deras varumärke står för. Ett företag som ständigt arbetar för hållbarhet och miljö är SJ som har utsetts till Sveriges grönaste varumärke flera år i rad. Syftet med denna studie är att undersöka hur SJ kommunicerar ut sin position som det hållbara transportalternativet i kampanjerna “Nu stannar vi på marken” och “Framtidens sätt att resa”. Metod och material: Studien har en kvalitativ ansats där en retorisk innehållsanalys i kombination med en semiotisk bildanalys genomförts. Materialet som analyserats är två reklamfilmer från SJ, en från kampanjen “Nu stannar vi på marken” och en från “Framtidens sätt att resa”. Huvudresultat: Studien visar att SJ både övertygar om och kopplar associationer om hållbarhet till sitt varumärke i de analyserade reklamfilmerna. Detta gör de genom att använda sig av både visuellt och verbalt innehåll för att argumentera om sin ståndpunkt i hållbarhetsfrågan. De använder sig av både ethos, logos och pathos där de bygger upp ett förtroende och talar både till förnuft och känslor.

  • 12.
    Arriaza Ibarra, Karen
    et al.
    Complutense University of Madrid, Madrid, Spain.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Left and right wing populist parties in Spain and Sweden and their visual communication strategies in 2018/20192022Inngår i: Challenges of the Digital Society in the Nordic countries and in Spain: Democracy, Society and Culture / [ed] Arriaza Ibarra & Nord, Madrid: Fragua , 2022, s. 75-108Kapittel i bok, del av antologi (Fagfellevurdert)
  • 13.
    Arriaza Ibarra, Karen
    et al.
    Complutense University of Madrid, Madrid, Spain.
    Nord, LarsMittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    The Challenges of the Digital Society in the Nordic countries and in Spain: Democracy, Society, and Culture2022Collection/Antologi (Fagfellevurdert)
  • 14.
    Backman, Elise
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Olsson, Caroline
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Nygren, Clara
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    ÅT VILKET HÅLL SPRINGER DU?: En kvalitativ bild- och textanalys av Polismyndighetens rekryteringskampanj “Det finns en större uppgift!2020Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: Syftet med denna studie är att genom en kvalitativ metod studera ett urval av bilder och texter ur polisens kampanj “En större uppgift” i syfte att analysera hur polisen valt att kommunicera i kampanjen för att attrahera samtliga målgrupper till Polishögskolan. Kampanjen är en del av Polisens mestoffensiva satsning någonsin, som med facit i hand verkar ha varit lyckad, sett till antalet sökande och mångfalden bland de sökande. Metoden vi använt i denna studie är en kvalitativ bild- och textanalys där vi med hjälp av teorierna framing, semiotik och retorik undersökt både vilka beståndsdelar polisen använder och vad den sammansatta betydelsen blivit. Metod och material: Kvalitativ bild- och textanalys Huvudresultat: Målgrupperna framställs på ett trovärdigt sätt både vad gäller uniformerade poliser och hos de som berörs av den visuella gestaltningen. Behovet av poliser går definitivt att se i urvalet men det går inte att absolut peka på att det är tack vare eller enkom gällande målgruppen. Innehållet uppfattas alltså som att man söker rekryter men det är inte lika tydligt att det bara gäller de uttalade målgrupperna då det kan krocka med trovärdigheten.

  • 15.
    Backman, Wilma
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Hennix, Simon
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Wikstedt, Victor
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Damidrotten - en ständigskuggfigur av herridrotten: En kvantitativ studie om vilket kön som rapporterar mest om damidrott2021Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: Sportjournalistiken är som många andra yrken ett mansdominerat område, där både damidrott och kvinnliga sportjournalister ofta hamnar i skymundan. Det är just därför vi har vi valt att undersöka vilket kön som rapporterar mest om damidrott. Syftet med detta är att få konkreta svar på frågan i form av siffror och statistik, för att sedan kunna se hur pass jämställt det är på redaktioner och för att se hur stor del könet spelar roll när det kommer till journalistens bevakningsområden. Metod och material: Den metod vi valt att arbeta med är kvantitativ innehållsanalys. Materialet vi valt är alla sportartiklar som publicerats på Aftonbladet, Sundsvalls Tidning och Dagens Nyheter från två slumpmässigt närstående veckor, måndag till söndag. Artiklarna kommer undersökas efter ett kodschema.

  • 16.
    Bader, Sebastian
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för elektronikkonstruktion.
    Grandien, Christina
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Jaldemark, Jimmy
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för utbildningsvetenskap.
    A tentative model for sustainable pedagogical digital competence development: Exploring networked learning in an educational development project2022Inngår i: Proceedings for the Thirteenth International Conference on Networked Learning 2022 / [ed] Jaldemark, J., Håkansson Lindqvist, M., Mozelius, P., Öberg, L-M., De Laat, M., Dohn, N.B., Ryberg, T., Aalborg, 2022, s. 1-7Konferansepaper (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    This paper addresses one large university initiative for educational development aimed at further developing educations and teacher competence with a focus on technology-enhanced and lifelong learning. The aim of the paper is to describe and problematize the design of an ongoing project for educational development, Higher Education and Digitalisation (HEaD). It focuses on identifying key components of an educational development project for technology enhanced learning as well as how such a project can be organized to sustain in regular university operations. The article discusses how a project for educational development can create over-time durable infrastructures, organization, policy and motivation for maintaining a continual educational development. In the first phase of the project, a model was developed for how competence development can be conducted sustainably. This model contains two perspectives: (1) an organizational perspective that focuses on the key partners to be involved; and (2) a process perspective that focuses on activities and aims in strategic competence development projects. The tentative model with its two perspectives is described and discussed in this article as a preliminary result. The model includes four identified key entities and their roles in pedagogical digital competence development; academic departments and their faculty, educational developers, infrastructure and IT-department and the pedagogical research unit. Further, a process model based on existing support structures, complemented with activities that can be sustained after the HEaD project ends is presented.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 17.
    Bahadori, Jennifer
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Kjellsson, Jesper
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    CSR - vilja eller krav från samhället?: En komparativ studie mellan Ica & Coops hålllbara utveckling2020Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Undersöka och analysera en Ica butik och en Coop butik genom intervjuer, för att se och jämföra skillnader och likheter.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 18.
    Bahadori, Jennifer
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Wakk, Josefine
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Åkerström, Erika
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    #Metoo ett år senare - En fallstudie om förändringar inom internkommunikationen2018Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
  • 19.
    Barkman, Rebecca
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Fält, Mikael
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Wow… That Escalated Quickly: En studie i grunderna hos en oplanerad viral kampanj på sociala medier2020Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Sammanfattning: Det mest märkbara resultatet i studien är att det inte krävs en stor aktör med många följare för att påbörja en stor kampanj, men det är nödvändigt att få hjälp av dem för att nå en viral spridning. De två studerade kampanjerna hade helt olika sätt att kommunicera på, där MeToo hade en allvarsam ton och Ice Bucket Challenge ett humoristiskt och positivt laddat budskap - båda om smärtsamma ämnen. Eftersom de båda blev virala visar resultatet att det viktigaste är ett känslomässigt laddat budskap som påverkar folk, oavsett om det är glada, ilskna eller sorgsna känslor. Det krävs stark känslomässig påverkan för att personer ska känna sig motiverade att sprida vidare ett budskap. Samhällsklimatet och aktuella samhällsfrågor kan hjälpa en kampanj bli viral, men är inte nödvändig. Det finns ingen specifik riktlinje eller mall att följa för att bli viral, men det är viktigt att ha hög spridbarhet på sitt budskap och motivera mottagaren att dela vidare.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 20.
    Berglin, Erika
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Karlsson, Jennifer
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Att kommunicera en stad: En studie om varumärket Sundsvall2019Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Studien visar att Sundsvalls stad har brister i att kommunicera staden som varumärke. De har dock en bra grund att framåt utveckla och stärka varumärket. I dagslägets saknas dock de grundpelare som behövs för detta. Att det saknas ett grundligt varumärkesarbete påverkar därmed även hur staden kommuniceras på Facebook.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 21.
    Berglund, Ann-Sofie
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Högback, Elina
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Rensvik, Alva
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Kriskommunikationen vid tsunamin 2004 -: Lärdomar av katastrofen och hur den förändrade Sveriges kriskommunikation2021Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: Avsaknaden av en tydlig kriskommunikationen från ansvariga myndigheter under Tsunamin 2004 skapade många konsekvenser och pekade på tydliga brister i Sveriges hanteringen av en kris. Syftet med studien är att analysera hur krishanteringen och kriskommunikationen behandlades under tsunamin 2004, av ansvariga myndigheter och organisationer i Sverige. Vi kommer titta på om man fick några lärdomar avhändelsen och om rutinerna kring krishantering och kriskommunikation har förändrats i Sverige sedan tsunamikatastrofen. Metod och material: Vi har gjort en metaanalys på tidigare forskning inom området. Vi har använt oss av vetenskapliga rapporter och uppsatser, videoklipp och annan relevant litteraturför att nå våra resultat i studien. Huvudresultat: Svenska myndigheter och organisationer har lärt sig av katastrofen och har gjort förändringar i sin krishantering. Resurser kring kriskommunikation i Sverige har utvecklats sedan tsunamikatastrofen 2004.

  • 22.
    Berglund, Evelina
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Brandt, Isabelle
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Kvinnor – investera mera!: En kvantitativ studie om hur aktier och privatekonomi utspelar sig på Facebook2021Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och Syfte: Ämnet som huvudsakligen har undersökts i studien är kommunikation i online communities, digitala grupper på internet. Problemet som vi stött på och avgränsade oss till under detta ämne var sexism inom digital kommunikation. Utifrån ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv var studiens syfte att observera på hur tonaliteten kring samtalet om aktier och privatekonomi utspelat sig i en kvinnlig respektive en könsblandad facebookgrupp. Utifrån resultaten och med utgångspunkt i feministisk teori, praxisgemenskaper och social marginalisering har vi dragit slutsatser om huruvida tonaliteten i grupperna kan ha påverkat kvinnors intresse för aktier och privatekonomi. Huvudresultat: Ur ett medie- och kommunikationsvetenskapligt perspektiv har vi genomfört kvantitativa innehållsanalyser vilket gav ett resultat som visar att den könsblandade facebookgruppen hade en mindre uppmuntrande tonalitet jämfört med den kvinnliga. Det visar sig också att den könsblandade gruppen är mansdominerade och har skapat en effekt av separatism där kvinnor väljer att avlägsna sig till andra forum där de får mer utrymme att vara en del av samtalet. Metod: För att kunna besvara syfte och frågeställningar har en kvantitativ innehållsanalys genomförts genom datainsamling från totalt 252 facebookinlägg med tillhörandekommentarer. Detta gjordes med hjälp av ett kodschema som behandlade 93 variabler.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 23.
    Berglund, Jenny
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Fayete, Marianne
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Secka, Rohey
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Ice-cream with a scoop ofresponsibility: En kvalitativ studie om Ben & Jerry’s kommunikativa insatser och strategier gällande socialarörelser2021Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering & syfte: Glassföretaget Ben & Jerry's är ett framstående föredöme när det kommer till involvering inom sociala rörelser och socialt ansvar. Ben & Jerry’s har under ett flertal år förespråkat och bistått sociala rörelser som Black Lives Matter, klimatfrågan och hbtqi. Syftet med vår kvalitativa studie är att undersöka Ben & Jerry’s kommunikativainsatser och strategier kring sociala rörelser och hur dessa insatser och strategier tas emot av digitala användare på företagets sociala medier. Metod och material: Vår undersökning kommer att bestå av en kvalitativ innehållsanalys,ett kodschema med fyra Instagram-inlägg och två Facebook-inlägg från Ben & Jerry’s där vi kommer koda kommentarer från digitala användare. Vi kommer även att genomföra en bildanalys med en semiotisk analysmetod av företaget visuella innehåll relaterat till socialarörelser.Huvudresultat: I denna kvalitativa studie framgår det att Ben & Jerry’s är frekventa användare av sociala medier. På dessa digitala plattformar förmedlar de sina kommunikativa strategier som går ut på att vara etisk och ärlig med sin målgrupp. Det framgår även att digitala användare på Instagram och Facebook reagerar både positivt och negativt till deras ställningstagande och deras kommunikativa insatser. I resultatet visas att Ben & Jerry’s är mycket skickliga på att skapa ett visuellt innehåll som både kan liknas vid ett socialt problem och rörelse och även ett visuellt innehåll som kopplas till deras välbekanta glass.

  • 24.
    Bergman, Sandra
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    A case study of communicative leadership trainingManuskript (preprint) (Annet vitenskapelig)
  • 25.
    Bergman, Sandra
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    The Dynamics of Developing Leadership Communication in Organisations2020Licentiatavhandling, med artikler (Annet vitenskapelig)
    Abstract [en]

    Leadership development is an area which is a top priority for organisations. While communication has historically been viewed as one of many leadership activities, it has recently been suggested to be more central to, even constitutive of, leadership. It has also been put forth that communication researchers may provide a means to develop new theoretical frameworks from which to develop leadership.

    The purpose of this thesis is to further the theoretical understanding of communicative leadership development, specifically in the form of training efforts. Furthermore, the goal is to provide a new understanding to practitioners who are working with the development of communicative leadership.

    This is a compilation thesis that consists of three papers. An initial literature review shows that the development of leadership communication receives interest from fields related to health, for instance, from nursing teams, businesses, the military and construction. On the other hand, the subject doesn’t receive as much attention from the field of communication studies. The results of the thesis are based on interviews with managers and communication professionals in two organisations. The findings show several benefits from having communication professionals take on a role as communication trainers, such as increased visibility of the communication department within the organisation and the opportunity to continue to support the leaders after the trainings. Additionally, a framework of adult learning is used to analyse the interviews, which highlights several points of adult learning that are relevant to the development of leadership communication.

    Based on the empirical data and the literature review, a model of communicative leadership development is suggested. This model is an amalgamation of what was learned from the three papers and summarises the understanding that was gained. Moreover, the model should provide practitioners with a basis for developing communicative leadership trainings as well as for developing the theory of communicative leadership.

    Fulltekst (pdf)
    Leadership Communication in Organisations
  • 26.
    Bergman, Sandra
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    The Role of Communication Professionals as Trainers2019Inngår i: Nordmedia 2019 - Communication, Creativity & Imagination - Challenging the Field, Malmö, August 21-23, 2019, 2019, Vol. 24thKonferansepaper (Fagfellevurdert)
  • 27.
    Bergman, Sandra
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    When communication professionals become trainers: a new role2020Inngår i: Journal of Communication Management, ISSN 1363-254X, E-ISSN 1478-0852, Vol. 24, nr 2, s. 85-102Artikkel i tidsskrift (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    Purpose: The purpose of this paper is to examine how communication professionals enact an educational role aimed at improving organisational communication through communication training. Furthermore, this article analyses what this implementation means for the role of the communication professionals. Design/methodology/approach: Qualitative interviews were conducted with seven communication professionals and ten managers in two organisations. The organisations were selected due to their involvement in developing and implementing communication training programmes. The interviews were then transcribed and analysed inductively. Findings: This study demonstrates how communication professionals are expanding their professional role to become trainers in communication. The managers who participated reported increased awareness of the communication departments and the support they can provide. The communication departments became more visible in the organisations. Research limitations/implications: The study is qualitative and limited to two organisations. The managers' perspectives suggest that when communication professionals act as internal trainers, their role within an organisation is strengthened. Practical implications: The results of this study indicate that in-house communication professionals enable managers to improve their communication, boosting their ability to implement simultaneous large-scale training and rendering the communication department more visible and available throughout the organisation. Originality/value: This study adds to the existing discussion regarding the new roles of communication professionals in organisations by presenting two cases in which communication professionals are successfully functioning as internal communication trainers. The findings can help both researchers and practitioners gain insights into the future role of the communication profession. 

  • 28.
    Bergman, Sandra
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Johansson, Catrin
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Hamrin, Solange
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Bäckström, Ingela
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för kvalitets- och maskinteknik.
    Ingelsson, Pernilla
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för kvalitets- och maskinteknik.
    Communication Training for Managers and Leaders: A review of empirical studiesManuskript (preprint) (Annet vitenskapelig)
  • 29.
    Bergström, Annika
    et al.
    Inst för journalistik, medier och kommunikation, Göteborgs universitet.
    Wadbring, Ingela
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Människors nyhetskonsumtion2019Inngår i: På väg mot medievärlden 2030: Journalistikens villkor och utmaningar / [ed] Gunnar Nygren & Ingela Wadbring, Lund: Studentlitteratur AB, 2019, 6, s. 293-313Kapittel i bok, del av antologi (Annet vitenskapelig)
  • 30.
    Bergström, Emma
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Eklund Lindgren, Moa
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Normer om kvinnan och kvinnokroppen på Instagram: En kvalitativ studie av Bianca Ingrossos och Angelica Blicks självpresentation i bild2021Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Syfte och problemformulering: Syftet med studie är att undersöka hur normer om kvinnor och kvinnokroppen (re)konstrueras i kvinnliga influencers självpresentation i bild på Instagram. Studien undersöker detta utifrån fallet Bianca Ingrosso och Angelica Blick. Att normer om kvinnor och kvinnokroppen rekonstrueras genom de representationer av kvinnor som tillhandahålls i bilder i media är känt sedan tidigare. Forskning har visat att dessa representationer i sin tur påverkar sociala hierarkier i samhället, såsom att kvinnor tenderar representeras på ett sätt som gör att de underordnas män. Innan sociala mediers framfart under 2010-talet hade de traditionella medierna en unik position när det kommer till vilka representationer vi människor fick ta del av och inte. Idag är individuell bildpublicering, där vem som helst kan dela med sig av sina egna bilder, likväl en källa till representationen av kvinnor i bild. Inte minst via Instagram som kommit att bli ett av Sveriges mest populära socialamedium för just bildpublicering, samt en vital kommunikationskanal för influencers. Metod och material: I studien användes den kvalitativa metoden semiotisk bildanalys för att undersöka 12 Instagrambilder, 6 bilder på Bianca Ingrosso och 6 bilder på Angelica Blick. Samtliga bilder är bilder de publicerat på sig själv på sitt respektive Instagramkonto. Huvudresultat: Studien visar att influencernas självpresentation i bild rekonstruerar normer om kvinnan som sexig och något som ska betraktas. En ytterligare slutsats är att självsexualiseringen och självobjektifieringen som förekommer självpresentationerna kan upplevas mer eller mindre explicit, men ändå finnas där.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 31.
    Bergström, Johanna
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Stark, Anton
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Lita på mig mig, jag "postar": - En kvantitativ innehållsanalys av partiledarnasinstagramanvändning under veckan innan riksdagsvalet 20182019Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Arbetet med relationer på sociala medier gynnar personens legitimitet.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 32.
    Björck, Vilma
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Gullbrand, Emma
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Rudberg, Nora
    Temafesten som ledde till kris: - En kvalitativ innehållsanalys av influencers kriskommunikation i sociala medier2022Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: Syftet med studien är att undersöka hur influenserna Katrin Zytomierska och Bingo Rimér i samband med Katrins 45-årsdag anordnade en temafest som mottogs med blandade känslor i sociala medier. Det som undersöks i studien är vilka kommunikativa strategier utvalda influencers använder sig av när en kris brutit ut, samt hur dessa influencers kommunikation skiljer sig under krishändelsens förlopp. De kommunikativa strategier som undersöks i studien är image repair theory, kriskommunikation samt corporateapologia.

    Metod och material: I den kvalitativa innehållsanalysen har ett kodschema arbetats fram där kodschemat är utformad efter teorierna. Kodningen arbetades med på följande vis: person ett kodade först därefter kodade person två och till sist person tre. Efter att alla tre hade kodat materialet samlades resultaten in.

    Huvudresultat: Studien resulterade i att de valda influenserna använder sig av olika kommunikativa teorier samt tidigare forskning för att hantera krisen de är i. Främst har de använt sig av image repair theory för att reda sig i krisen men studien kom även fram till att de använt sig av kommunikationsparadoxen samt corporate apologia teorin. Resultatet visade likaså att de agerar olika under händelseförloppet.

  • 33.
    Björklin, Cecilia
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Sundström, Nellie
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    #Menstruationstabu: En kvalitativ studie om hur unga kvinnor uppfattar kampanjfilmers budskap om det tabubelagda ämnet, menstruation2021Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering: Runt hälften av världens befolkning består av kvinnor som har menstruation i sin vardag, men trots det är ämnet omringat av skam, tabu och stigma. Under de senaste åren, i samband med ett ökat menstruationsaktivism, har en ny era av menstruationsannonser dykt upp där man är mer villig att dela historier om menstruationsskam. Flickor får lära sig från tidig ålder att hålla en tystnad om menstruation: genom att det finns en tabu i samhället som gör att det är socialt oacceptabelt att prata om mens. Unga kvinnor, som ingår i Generation Z, är mer öppna när det kommer till att prata om menstruation till skillnad från andra generationer. Hur denna generation uppfattar budskap som företag sänder ut gällande menstruationtabu blir intressant i en fråga om såväl både samhällsnytta och företagsreklam. Syfte: Studien syftar till att se hur unga kvinnor uppfattar och upplever kampanjfilmer som rör tabu kring menstruation. Metod och material: Fört att kunna besvara studiens syfte och frågeställningar har den metodologiska ansatsen varit fokusgrupper för att kunna få fram unga kvinnors åsikter, upplevelser och tankar kring ämnet menstruationstabu. Tre fokusgrupper har genomförts med tre till fyra deltagare i varje. Stimulusmaterialet som exponerats för fokusgruppsdeltagarna är tre kampanjfilmer från företagen Always, Libresse och Deodoc. Huvudresultat: Vi har sett ett gäng kritiska deltagare som uttrycker sina åsikter och tankar om ett ämne som är omringat av i många fall skam. Deltagarna visar tydligt hur de värdesätter att budskap ska vara autentiskt och äkta. Respondenterna lägger mycket engagemang kring olika typer av förankringar som de uppfattar i kampanjfilmerna. Det kan vara allt från historier som de själva kan identifiera sig med eller den kända personen som frontar kampanjen. De vill gärna se att de själva pratar öppet om menstruation men kommer till insikt om att de fortfarande existerar en tabu, utan att de själva tänker på det. Detta kan vara allt från att de blir upplysta om det i samtal med det andra könet eller när de själva talar i negativitet om ämnet.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 34.
    Björnfot, Amanda
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Wallin, Anna
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Tar sociala medier över traditionella medier?: - En kvalitativ studie om användningen av sociala samttraditionella medier bland företag i olika branscher2019Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte: Det går tydligt att se att sociala medier har utvecklats och att allt fler företag väljer att nyttja detta när det kommer till kommunikation och marknadsföring. I och med den växande digitaliseringen uppstår hela tiden nya möjligheter för kommunikation samt marknadsföring för organisationer, vilket medför att tidigare forskning inom området tappar sin relevans. Företag väljer att kommunicera och marknadsföra sig via exempelvis Facebook och Instagram, då det anser att de är aktuella plattformar och att de enkelt kan nå sina målgrupper där. Genom att använda sociala medier bidrar det till ett effektivt sätt att både kommunicera med sin publik samt marknadsföra sitt företag på. Traditionella medier har däremot inte försvunnit på grund av de sociala mediernas utveckling, företag väljer att kombinera dessa kanaler för att kunna nå ut till fler målgrupper. Syftet med denna studie är att undersöka hur företag inom olika branscher ser på sociala samt traditionella medier ur ett kommunikations- och marknadsföringsperspektiv. I dag finns både de sociala samt traditionella medierna tillgängliga och därmed blir det intressant att undersöka hur företag väljer att använda dessa medier. Metod och material: För att besvara studiens syfte och frågeställningar har en kvalitativstudie med samtalsintervjuer utförts, detta för att få ett djupare resultat och en bredareförståelse om hur företag använder sociala samt traditionella medier som kommunikationsoch marknadsföringsverktyg. För denna undersökning valdes vi att göra sex intervjuer medpersoner från olika företag inom olika branscher. Det var viktigt att varje person hade ett ansvar över eller åtminstone arbetade med kommunikation eller marknadsföring på företaget. Huvudresultat: De sociala kanaler som företagen använder främst som kommunikations och marknadsföringsverktyg är Facebook och Instagram. De använder dessa kanaler för att kommunicera med sina kunder samt när de publicerar stories. Studiens resultat visade även att en del företag väljer att kombinera med traditionella medier för att nå en bredare målgrupp. Enligt studiens resultat var bland annat en fördel med sociala medier att det är ett effektivt och snabbt kommunikationsverktyg. Det framkom även fler för- och nackdelar med sociala samt traditionella medier.

  • 35.
    Blom, Emmy
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Bäck, Josefin
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Grattis på internationella kvinnodagen: En undersökning om jämställdhet och genus genom gestaltandet av kvinnan via media2020Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Sedan grundandet av internationella kvinnodagen har kvinnor givits utrymme att framföra åsikter och förslag för ett jämställt samhälle. Den här undersökningen kastar ljus på hur genus, kvinnan och kvinnofrågor gestaltas och kommuniceras under internationella kvinnodagen, samt om det skett någon förändring i kommunikation mellan åren2014-2020. Undersökningsmaterialet består av fyra rikstäckande dagstidningar där en kvalitativ innehållsanalys med stöd av en kvantitativ analys besvarar dessa frågor. Att kombinera dessa två undersökningsmetoder hjälper oss att förstå utvecklingen på ett övergripande men också centrerat sätt, vilket skapar en mer komplett bild av utvecklingen av internationella kvinnodagens gestaltning i media. Resultatet av innehållsanalysen tyder på en förändring i medias gestaltning av kvinnodagen, från att 2014 ha fokuserat på politiska åtgärder där olika samhällsaktörer har varit talespersoner till ett mer feministisk perspektiv år 2020. Det går att konstatera att fokuset har förflyttats från att antyda att politik och lagar kommer att skapa ett jämställt samhälle till att den tredje vågens feminism blivit allt mer påtaglig, med frågor om könsmaktsordning, den manliga normen och att förändra den sociala konstruktionen från grunden. Själva uppmärksammandet av dagen är någonting som idag också diskuteras och problematiseras medan det år 2014 och även 2016 inte kom på tal i samma utsträckning.Frågor relaterat till detta ämne kan handla om vad det innebär att vara en god feminist, om det finns rätt eller fel sätt att vara på när en kallar sig feminist och hur dagens feminism kan vara svår att förhålla sig till. År 2020 gestaltas texterna betydligt oftare från ett kvinnligt perspektiv, där feminister tar ordet och sätter ned foten.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 36.
    Bohman, Andreas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Fellbrink, Viktor
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Lika barn lika bäst: En kvalitativ fallstudie av den interna kommunikationen på IKEA Sundsvalls intranät2021Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering: Idag har internkommunikation en viktig roll i en organisation, samtidigt är intranätet i sin tur en central del av den interna kommunikationen. Historiskt sett har majoriteten av forskningen kring intranät kretsat kring tekniska aspekter. Ur ett kommunikationsperspektiv är intranätet relativt outforskat, vilket gör det inomvetenskapligt intressant att studera.

    Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur ledare och medarbetare på IKEA Sundsvall uppfattar internkommunikationen via intranätet.

    Metod och material: Denna studie genomfördes med stöd av semistrukturerade intervjuer. Sex anställda på IKEA Sundsvall intervjuades för att kunna besvara studiens syfte och tre frågeställningar.

    Huvudresultat: Studiens resultat visar att (1) ledarna och medarbetarna använder intranätet på olika sätt. Ledarna använder intranätet främst för att dela och hämta information samtidigt som medarbetarna enbart hämtar information. Ledarna och medarbetarnas svar pekar på att IKEA Sundsvalls intranät befinner sig i kommunikationsfasen. (2) Endast en ledare säger sig uppfatta att ledarskap utövas på intranätet på IKEA Sundsvall. De andra två ledarna och samtliga medarbetare i vår studie uppfattar inte att ledarskap utövas på intranätet på IKEA Sundsvall. (3) En ledare och två medarbetare uppfattar att intranätet används för att skapa mening i arbetet. De andra två ledarna och den tredje medarbetaren var av motsatt uppfattning.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 37.
    Bokfors, Marie
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Vinderå, Thilde
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Did I shave for this?: En kvalitativ studie om Gillette och Gillette Venus anpassning till aktuella samhällsdiskurser.2021Independent thesis Basic level (degree of Bachelor), 10 poäng / 15 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering ochs syfte: Syftet med studien är att undersöka hur Gillette och Gillette Venuskommunikativt anpassar sig efter aktuell samhällsdiskurs i deras reklamfilmer, samt hur de inkluderar intersektionella identiteter. Denna studie bidrar med empiriskt material till forskningsområdena inklunderande kommunikation, varumärkesaktivism och woke washing. Att ta ställning i en sociopolitisk fråga blir allt viktigare för organisationer för att kunna konkurrera på dagens marknad där konsumenterna har allt högre krav. Komplexiteten grundar sig i företag som kommersialiserar på sociopolitiska frågor utan att dessa är förankrade i företagets övriga verksamhet och värderingar.

    Metod och material: Studien är en kvalitativ diskursanalys där två reklamfilmer från Gillette och Gillette Venus analyserats med hjälp av en semiotisk multimodal analys.

    Huvudresultat: Det går att utläsa tydliga kopplingar till samhällsdiskurser samt tendenser av varumärkesaktivism i båda reklamfilmerna. I Gillettes reklamfilm berörs samhällsdiskursen #metoo och i Gillette Venus reklamfilm berörs samhällsdiskursen kroppspositivism där även intersektionella identiteter porträtteras. Det går dock att utläsa tendenser av woke washing i båda reklamfilmerna. Det finns stora skillnader på hur företaget kommunicerar till respektive målgrupp. Till den kvinnliga målgruppen är huvudfokus utseende, medan till den manliga målgruppen är huvudfokus beteende.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 38.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, Kajsa
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Reaching the Voter: Exploring Swedish Political Parties’ Assessment of Different Communication Channels in Three National Election Campaigns, 2010–20182019Inngår i: Statsvetenskaplig Tidskrift, ISSN 0039-0747, Vol. 121, nr 3, s. 347-365Artikkel i tidsskrift (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    The mediatization of politics denotes a long-term process through which politicalactors have become increasingly dependent on news media, the key mechanismbeing the adaptation to news media and news media logic by political actors. Oneaspect of this is related to how political parties communicate during election cam-paigns, and how important they perceive different communication channels to be.Against this background, the purpose of this study is to explore the assessment ofdifferent communication channels in election campaigns by political parties overtime. This study analyses the ways in which political parties value the importanceof traditional news media, social media and traditional methods for communica-tion with voters during election campaigns. The empirical material covers the 2010,2014 and 2018 Swedish national elections, enabling us to make comparisons withinthe same national context as well as to explore their development over time. Theresults indicate that news media is still considered the most important communi-cation channel, although social media is levelling the field.

    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 39.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, KajsaMittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.Grusell, MarieGöteborgs universitet.Nord, LarsMittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Euroflections: Leading academics on the European Elections 20192019Collection/Antologi (Annet vitenskapelig)
    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 40.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, Kajsa
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Grusell, Marie
    Göteborgs universitet.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    EU-valet var mest av allt 28 nationella val2019Annet (Annet (populærvitenskap, debatt, mm))
  • 41.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, Kajsa
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Grusell, Marie
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Joe Bidens seger splittrar också Sverige2020Annet (Annet (populærvitenskap, debatt, mm))
    Abstract [sv]

    Fyra forskare i en snabbrapport: Valet i USA 2020 kommer att ge avtryck i många länder. Men betydelsen av maktskiftet ska inte överdrivas. Biden har signalerat ett större intresse för internationellt samarbete än president Trump. Men Biden möter stora utmaningar på hemmaplan, och snabba stordåd på den globala arenan är inte att vänta sig.

  • 42.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, KajsaMittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.Grusell, MarieMittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap. Göteborgs universitet.Nord, LarsMittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Snabbtänkt 2.0 22: Reflektioner från valet 2022 av ledande forskare2022Collection/Antologi (Annet vitenskapelig)
    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 43.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, KajsaMittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.Grusell, MarieGöteborgs universitet.Nord, LarsMittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Stjärnspäckat: Reflektioner från det amerikanska presidentvalet 2020 av ledande forskare2020Collection/Antologi (Annet (populærvitenskap, debatt, mm))
    Fulltekst (pdf)
    fulltext
  • 44.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, Kajsa
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Grusell, Marie
    Göteborgs universitet.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    The Not So United States of America2020Inngår i: Stjärnspäckat: Reflektioner från amerikanska presidentvalet 2020 av ledande forskare / [ed] Niklas Bolin; Kajsa Falasca; Marie Grusell; Lars Nord, Sundsvall: Mittuniversitetet, Demicom , 2020, s. 10-13Kapittel i bok, del av antologi (Annet vitenskapelig)
  • 45.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, Kajsa
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Grusell, Marie
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap. Göteborgs universitet.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Valet som delade Sverige2022Inngår i: Snabbtänkt 2.0 22: Reflektioner från valet 2022 av ledande forskare / [ed] Niklas Bolin, Kajsa Falasca, Marie Grusell & Lars Nord, Sundsvall: Mittuniversitetet , 2022, s. 9-16Kapittel i bok, del av antologi (Annet vitenskapelig)
  • 46.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, Kajsa
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Grusell, Marie
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap. Göteborgs universitet.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    "Valet visade ett alltmer splittrat Sverige"2022Annet (Annet (populærvitenskap, debatt, mm))
  • 47.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Falasca, Kajsa
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Grusell, Marie
    Göteborgs universitet.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    What happened in the European Elections? 70 academics share their reflections2019Annet (Annet vitenskapelig)
  • 48.
    Bolin, Niklas
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för humanvetenskap, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap.
    Grusell, Marie
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap. Göteborgs universitet.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Politik är att vinna: De svenska partiernas valkampanjer2022Bok (Annet vitenskapelig)
    Abstract [sv]

    Men hur går det egentligen till? Hur väljer partierna sina budskap och hur resonerar de när de lägger upp sina kampanjer?

    I Politik är att vinna presenterar tre forskare en ny analys av hur valkampanjer bedrivs i Sverige. Vad har genomslaget för sociala medier haft för betydelse? Hur avgörande är kampanjkassornas storlek? Och hur står sig gamla metoder som dörrknackning, valstugor och valaffischer?

  • 49.
    Bonfadelli, Heinz
    et al.
    University of Zurich, Switzerland.
    Jóhannsdóttir, Valgerdur
    University of Iceland, Iceland.
    Nord, Lars
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Vandenberghe, Hanne
    Institute for Media Studies, KU Leuven, Belgium.
    Comparing news media reach: Exploring effects of asymmetric news media consumption2022Inngår i: Success and failure in news media performance: Comparative analysis in the Media for Democracy Monitor 2021 / [ed] Trappel, J. & Tomaz, T., Gothenburg: Nordicom, 2022, s. 129-146Kapittel i bok, del av antologi (Fagfellevurdert)
    Abstract [en]

    This chapter addresses the topic of whether news media in different countries are still able to reach the general public and generate a shared public sphere as a prerequisite of democratic countries. The empirical part of the chapter focuses on the extent to which the different segments of the society use news media like newspapers, radio, television, and social media, comparing the results from 18 countries participating in the 2021 Media for Democracy Monitor (MDM) research project. We conclude that most people in most countries still use the news media regularly, although country-specific gaps exist related to sociodemographic factors like age, gender, and especially education and income. Most conspicuous is an intergenerational gap insofar.

  • 50.
    Borén, Bipasha
    et al.
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Larsson, Dan
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Sundbom, Carl
    Mittuniversitetet, Fakulteten för naturvetenskap, teknik och medier, Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap.
    Medias gestaltning av Ebba Buschs husaffär: En kvalitativ innehållsanalys av medias gestaltning av Ebba Buschs kriskommunikation2021Independent thesis Basic level (university diploma), 5 poäng / 7,5 hpOppgave
    Abstract [sv]

    Problemformulering och syfte:Att vara politiker i dagens samhälle innebär att stå i rampljuset dygnet runt, att alltid vara en offentlig person, detta innebär en ständig mediabevakning som kommer att skriva om dina kriser, när de uppstår. Syftet med denna kvalitativa textanalys är att undersöka hur media har gestaltat politikern Ebba Busch under hennes husaffär mellan augusti 2020 och oktober 2021, samt hur kriskommunikationen från hennes egen sida har framställts och påverkat hennes image och profil. Metod och material: I undersökningen gjordes det en kvalitativ innehållsanalys i utvalda artiklar ur Aftonbladet och Dagens Nyheter, samt ett referat ur SVT-programmet 30 minuter skrivet av Aftonbladet, samt ett Instagram-inlägg från Ebba Busch egen instagram.Huvudresultat: Den kvalitativa innehållsanalysen har gett följande kortfattade resultat. Ebba Busch har gestaltats såväl som positiv, negativ, godtrogen, trött, desperat och besatt av hennes husaffär.Ebba Buschs image och profil har med hjälp av hennes kriskommunikation påverkas både negativt och positivt beroende på vilken fas av krisen hon har befunnit sig i.

1234567 1 - 50 of 318
RefereraExporteraLink til resultatlisten
Permanent link
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annet format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annet språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf