Digitala Vetenskapliga Arkivet

Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Faktorer som påverkar lärares respons på undersökandebaserad undervisning i ett lärarfortbildningsprogram
Karlstads Universitet. (SMEER)
Stockholm University, Faculty of Science, Department of Mathematics and Science Education.
2013 (Swedish)Conference paper, Oral presentation with published abstract (Refereed)
Abstract [sv]

Läroplaner och utbildningsprogram runt om i världen är baserade på undersökandebaserad naturvetenskaplig undervisning (IBSE) som ett bärande princip. Denna princip är också bärande i den nya svenska lärolanen för grundskolan Lgr11. Forskning på lärarnas roll i implementering av IBSE är därför av stor betydelse för att ta ställning till vad som är realistiskt att uppnå i stor skala. Det finns många studier som kretsar kring implementering av IBSE genom fortbildningsprogram, men dessa involverar ofta ett urval frivilliga lärare som är motiverade för förändring. I denna studie deltar så när som alla NO-lärarna från tre högstadieskolor och fem mellanstadieskolor i ett fortbildningsprogram på 30 timmar som löper under ett år. Fortbildningsprogrammet ingår som del av ett europeiskt projekt – PROFILES – initierad för att främja undersökandebaserat undervisning i No-ämnena (http://www.profiles-project.eu/). Viktiga moment i fortbildningsprogramet är tid för lärarna att konstruera egna undervisningsmoduler, reflektera i grupp över utfallet och delta i förläsningar som fördjupar ämnes- och ämnesdidaktisk kunskapen förknippad med IBSE. I denna studie kommer lärarnas perspektiv lyftas och hur de reflekterar kring mötet med IBSE. Syftet är att undersöka hur lärarna upplever IBSE och vilka olika faktorer som framträder som viktiga för lärarna i deras sätt att respondera på IBSE.

Place, publisher, year, edition, pages
2013.
Keywords [sv]
Inquiry; Continued professional development; Curriculum reform
National Category
Social Sciences Didactics
Research subject
Subject Learning and Teaching
Identifiers
URN: urn:nbn:se:su:diva-89840OAI: oai:DiVA.org:su-89840DiVA, id: diva2:621096
Conference
Paper presented at the 4st NOFA (Den fjerde nordiske fagdidaktikkonferansen) conference May 29-31, Trondheim, Norway.
Projects
PROFILES
Funder
EU, FP7, Seventh Framework ProgrammeAvailable from: 2013-05-13 Created: 2013-05-13 Last updated: 2022-02-24Bibliographically approved

Open Access in DiVA

No full text in DiVA

Search in DiVA

By author/editor
Rundgren, Carl-Johan
By organisation
Department of Mathematics and Science Education
Social SciencesDidactics

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 160 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf