Läroplaner och utbildningsprogram runt om i världen är baserade på undersökandebaserad naturvetenskaplig undervisning (IBSE) som ett bärande princip. Denna princip är också bärande i den nya svenska lärolanen för grundskolan Lgr11. Forskning på lärarnas roll i implementering av IBSE är därför av stor betydelse för att ta ställning till vad som är realistiskt att uppnå i stor skala. Det finns många studier som kretsar kring implementering av IBSE genom fortbildningsprogram, men dessa involverar ofta ett urval frivilliga lärare som är motiverade för förändring. I denna studie deltar så när som alla NO-lärarna från tre högstadieskolor och fem mellanstadieskolor i ett fortbildningsprogram på 30 timmar som löper under ett år. Fortbildningsprogrammet ingår som del av ett europeiskt projekt – PROFILES – initierad för att främja undersökandebaserat undervisning i No-ämnena (http://www.profiles-project.eu/). Viktiga moment i fortbildningsprogramet är tid för lärarna att konstruera egna undervisningsmoduler, reflektera i grupp över utfallet och delta i förläsningar som fördjupar ämnes- och ämnesdidaktisk kunskapen förknippad med IBSE. I denna studie kommer lärarnas perspektiv lyftas och hur de reflekterar kring mötet med IBSE. Syftet är att undersöka hur lärarna upplever IBSE och vilka olika faktorer som framträder som viktiga för lärarna i deras sätt att respondera på IBSE.