Vårt huvudsakliga syfte med uppsatsen har varit att undersöka förutsättningar och svårigheter till samtal och diskussion i klassrummet. Dessutom väger vi in skolans demokratiska uppdrag och hur väl det efterlevs i praktiken. Detta har gjorts utifrån ett lärarperspektiv vilket rent praktiskt innebär att vi intervjuat fem lärare angående deras tankar, erfarenheter och åsikterom ämnet. Undersökningen genomfördes som semistrukturerade intervjuer för att få endjupare inblick i lärarnas tankar och för att kunna styra samtalen i den riktning vi önskade och därigenom beröra de frågeområden vi hade. Att samtala och diskutera har många dimensioner och de områden vi berört, demokratiska uppdrag,undersökningen är att förutsättningar för samtal och diskussion finns, men det gäller ta vara på dessa. Detsamma gäller skolans demokratiska uppdrag. Klassrummet som samtalsmiljö, Lärarens agerande och Skolanssamspelar i allra högsta grad. Slutsatserna vi kan dra utifrån undersökningen är att förutsättningar för samtal och diskussion finns, men att det gäller ta vara på dessa. Detsamma gäller skolans demokratiuppdrag.