Digitala Vetenskapliga Arkivet

Change search
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Religionsundervisningens utmaningar i ett mångkulturellt klassrum
Malmö University, Faculty of Education and Society (LS).
Malmö University, Faculty of Education and Society (LS).
2021 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesisAlternative title
The challenges for religious education in a multicultural classroom (English)
Abstract [sv]

Denna studie är riktad till verksamma lärare och lärarstudenter för att uppmärksamma utmaningar som kan uppstå i religionsundervisningen med mångfald, och inspirera till olika didaktiska perspektiv som bemöter utmaningarna. Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka utmaningarna som behandlats inom forskning i samband med religionsundervisningen i ett mångkulturellt klassrum, med målet att undersöka möjliga alternativ som tidigare forskning anser kan bemöta och hantera de utmaningarna som uppstår. Denna kunskapsöversikt kommer att besvara frågeställningarna:

- Vad säger forskningen om vilka utmaningar lärare möter i religionsundervisningen, i ett mångkulturellt klassrum?

- Hur kan lärare bemöta dessa utmaningar, enligt forskning.

Metoden som användes är en systematisk litteraturstudie där vi analyserat flertalet vetenskapliga artiklar, rapporter och avhandlingar genom sökningar i olika databaser för att besvara studiens syfte och frågeställningar. Utifrån vårt resultat av de vetenskapliga artiklarna och tidigare forskning kan vi se att läraren kan uppleva flera olika utmaningar inom religionsundervisningen i ett mångkulturellt klassrum. Enligt vår slutsats kan utmaningarna bestå av en rad olika faktorer, där elevens kulturella bakgrund och syn på religionen är en av de faktorerna, samtidigt som en lärares kompetens inom interkulturell pedagogik också spelar en avgörande roll i hanteringen av de utmaningarna som kan uppstå. Vilket kan gynna oss i vår framtida yrkesroll som religionslärare, då vi genom denna kunskapsöversikt skapar en medvetenhet om de utmaningar som kan uppstå inom religionsundervisningen, samt ger förslag på hur läraren kan hantera dessa utmaningar så att undervisningen anpassas till alla elever.

Place, publisher, year, edition, pages
2021. , p. 32
Keywords [sv]
Interkulturell, mångkulturell, mångfald, religionsundervisning, utmaningar
National Category
Pedagogy
Identifiers
URN: urn:nbn:se:mau:diva-40541OAI: oai:DiVA.org:mau-40541DiVA, id: diva2:1527296
Educational program
LS Degree of Master of Arts in Primary Education
Supervisors
Examiners
Available from: 2021-02-17 Created: 2021-02-10 Last updated: 2021-02-17Bibliographically approved

Open Access in DiVA

fulltext(447 kB)782 downloads
File information
File name FULLTEXT02.pdfFile size 447 kBChecksum SHA-512
a0fd37a94cc9fb18f1c46ab8ab2b88d359ddafc792d34bc8c7d2100de5e54fd40394246a1b51b7e25ea30d29ae537ae4574cfb58044169f1a40b660072310911
Type fulltextMimetype application/pdf

Search in DiVA

By author/editor
Abbas, RimMalik, Salah
By organisation
Faculty of Education and Society (LS)
Pedagogy

Search outside of DiVA

GoogleGoogle Scholar
Total: 794 downloads
The number of downloads is the sum of all downloads of full texts. It may include eg previous versions that are now no longer available

urn-nbn

Altmetric score

urn-nbn
Total: 1682 hits
CiteExportLink to record
Permanent link

Direct link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf