Digitala Vetenskapliga Arkivet

Ändra sökning
RefereraExporteraLänk till posten
Permanent länk

Direktlänk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
"Varsågoda och sitt på era platser": En observationsstudie kring arbetsron och inlärningen i klassrummet
Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.
Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Fakulteten för utbildningsvetenskaper, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier.
2023 (Svenska)Självständigt arbete på grundnivå (yrkesexamen), 10 poäng / 15 hpStudentuppsats (Examensarbete)
Abstract [sv]

Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring hur beteenden möjliggörs och/eller begränsas utifrån klassrummets utformning och elevers placering. I fokus för studien står frågor om inlärning och arbetsro. Studien utgår från Sweller’s kognitiva belastningsteori. I studien används metoden observation för att samla in data. Studien omfattar två parallellklasser i årskurs tre för en skola belägen i en kranskommun till en större stad. Dessa klasser har observerats under sammanlagt tolv lektionstillfällen. 

Genom att använda kognitiv belastningsteori kan studiens resultat visa att teorin används som en pedagogisk åtgärd inom klassrummets utformning och elevplacering. Detta för att öka engagemang, skapa möjligheter för interaktion, främja inlärning och skapa en god arbetsro som möjliggör ett självständigt arbete. Resultatet visar att elevers placering och klassrummets utformning har en betydande roll för hur olika beteenden möjliggörs/begränsas med koppling till inlärning och arbetsro, vilket är frågor som står för studiens fokus. Resultatet visar vidare att taltid, time on task och engagemang förekommer oftast i den främre raden av klassrummet. Dessa beteenden förekommer minst ofta i den mittre raden och mest sällan i den bakre raden. Detta resultat är i likhet med vad tidigare forskningsstudier visar att den främre raden uppvisar hög interaktion, i mittenraden är detta lägre interaktion och lägst i bakre raden. Däremot visar studien att interaktion mellan elev och elev har en ojämn uppdelning i de olika raderna och klasserna. 

Ort, förlag, år, upplaga, sidor
2023.
Serie
Examensarbete vid Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Nyckelord [sv]
klassrummets utformning, elevplacering, position, beteenden, inlärning, arbetsro
Nationell ämneskategori
Pedagogik
Identifikatorer
URN: urn:nbn:se:uu:diva-517933OAI: oai:DiVA.org:uu-517933DiVA, id: diva2:1819617
Ämne / kurs
Utbildningsvetenskap
Utbildningsprogram
Grundlärarprogrammet
Handledare
Tillgänglig från: 2023-12-18 Skapad: 2023-12-14 Senast uppdaterad: 2023-12-18Bibliografiskt granskad

Open Access i DiVA

fulltext(648 kB)312 nedladdningar
Filinformation
Filnamn FULLTEXT01.pdfFilstorlek 648 kBChecksumma SHA-512
9d08658a991bafa4ebd229c898320d4684578a3bc8686d62c966a1c1674c6c885079175a5e52345afe76964cb497e08d64acc6f470f5f81eef3dced155f042ca
Typ fulltextMimetyp application/pdf

Av organisationen
Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier
Pedagogik

Sök vidare utanför DiVA

GoogleGoogle Scholar
Totalt: 312 nedladdningar
Antalet nedladdningar är summan av nedladdningar för alla fulltexter. Det kan inkludera t.ex tidigare versioner som nu inte längre är tillgängliga.

urn-nbn

Altmetricpoäng

urn-nbn
Totalt: 688 träffar
RefereraExporteraLänk till posten
Permanent länk

Direktlänk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf