Digitala Vetenskapliga Arkivet

Ändra sökning
RefereraExporteraLänk till posten
Permanent länk

Direktlänk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Learning with learner corpora: Using the TLE for native language identification
Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Språkvetenskapliga fakulteten, Institutionen för lingvistik och filologi.
Uppsala universitet, Humanistisk-samhällsvetenskapliga vetenskapsområdet, Språkvetenskapliga fakulteten, Institutionen för lingvistik och filologi.
2017 (Engelska)Ingår i: Proceedings of the joint workshop on NLP for Computer Assisted Language Learning and NLP for Language Acquisition, 2017, s. 1-7Konferensbidrag, Publicerat paper (Refereegranskat)
Abstract [en]

This study investigates the usefulness of the Treebank of Learner English (TLE) when applied to the task of Native Language Identification (NLI). The TLE is effectively a parallel corpus of Standard/Learner English, as there are two versions; one based on original learner essays, and the other an error-corrected version. We use the corpus to explore how useful a parser trained on ungrammatical relations is compared to a parser trained on grammatical relations, when used as features for a native language classification task. While parsing results are much better when trained on grammatical relations, native language classification is slightly better using a parser trained on the original treebank containing ungrammatical relations.

Ort, förlag, år, upplaga, sidor
2017. s. 1-7
Nationell ämneskategori
Språkteknologi (språkvetenskaplig databehandling)
Forskningsämne
Datorlingvistik
Identifikatorer
URN: urn:nbn:se:uu:diva-338549OAI: oai:DiVA.org:uu-338549DiVA, id: diva2:1172493
Konferens
The joint workshop on NLP for Computer Assisted Language Learning and NLP for Language Acquisition
Tillgänglig från: 2018-01-10 Skapad: 2018-01-10 Senast uppdaterad: 2018-01-13Bibliografiskt granskad

Open Access i DiVA

fulltext(76 kB)212 nedladdningar
Filinformation
Filnamn FULLTEXT01.pdfFilstorlek 76 kBChecksumma SHA-512
868b90dd0c20a5c9726b696a1a8ec528ba38a52090c10b9ee5d30cb6df2ae3e01133ea2ca4ce136ae2c03b0120624acecf0a6a4b8a24b9d679385e269d839585
Typ fulltextMimetyp application/pdf

Övriga länkar

http://www.ep.liu.se/ecp/134/001/ecp17134001.pdf

Sök vidare i DiVA

Av författaren/redaktören
Stymne, Sara
Av organisationen
Institutionen för lingvistik och filologi
Språkteknologi (språkvetenskaplig databehandling)

Sök vidare utanför DiVA

GoogleGoogle Scholar
Totalt: 212 nedladdningar
Antalet nedladdningar är summan av nedladdningar för alla fulltexter. Det kan inkludera t.ex tidigare versioner som nu inte längre är tillgängliga.

urn-nbn

Altmetricpoäng

urn-nbn
Totalt: 764 träffar
RefereraExporteraLänk till posten
Permanent länk

Direktlänk
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annat format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annat språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf