Digitala Vetenskapliga Arkivet

Endre søk
RefereraExporteraLink to record
Permanent link

Direct link
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annet format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annet språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Att utveckla digital kompetens hos de yngsta barnen: Ett förskollärarperspektiv på arbetet med 1- och 2-åringar
Luleå tekniska universitet, Institutionen för hälsa, lärande och teknik.
2023 (svensk)Independent thesis Basic level (university diploma), 10 poäng / 15 hpOppgaveAlternativ tittel
To develop digital competence among the youngest children : Preschool teachers' perspective (engelsk)
Abstract [sv]

Denna studie tar sin grund i det sociokulturella perspektivet och fokuserar på digital kompetens hos de yngsta barnen utifrån ett förskollärarperspektiv. Det ansågs som intressant att ta reda på hur förskolan arbetar med digitalisering med 1- och 2-åringar på ett sätt som lägger grunden för det livslånga lärandet och ger förutsättningar för individen som en aktiv deltagare i det digitala samhället. För att kunna svara på studiens syfte och frågeställningar föll valet på att intervjua verksamma förskollärare som arbetar på avdelningar för yngre barn. 

Tillgång till digitala verktyg och utforskande både självständigt och tillsammans med andra framhävs i denna studie som centralt. Förskollärare har lite olika perspektiv på arbetssätt och på vad som är viktigt för de yngsta barnen att lära sig när det gäller digital teknik och kompetens. Förskollärarens eget engagemang och kompetens påverkar hur undervisningen ser ut. Det är viktigt att kunna balansera mellan att ge barnen möjligheter att utforska tillsammans och självständigt samtidigt som läraren finns tillgänglig och närvarande för att vid behov kunna erbjuda stöd samt ta vara på lärandetillfällen. En närvarande och kompetent pedagog har möjligheten att få mycket information kring barnens digitala kompetens samt dem intressen de har. De flesta verksamheterna hade ingen tydlig planering eller strategi för digitalisering utan digital teknik blev ett ständigt närvarande redskap som används kontinuerligt och kompletterar andra områden inom undervisning och lek. Digitala verktyg utvidgar lärmiljön och skapar nya rumsliga dimensioner.

sted, utgiver, år, opplag, sider
2023. , s. 41
Emneord [sv]
Digitala verktyg, digital teknik, adekvat digital kompetens, förskola, undervisning
HSV kategori
Identifikatorer
URN: urn:nbn:se:ltu:diva-98333OAI: oai:DiVA.org:ltu-98333DiVA, id: diva2:1767084
Utdanningsprogram
Pre-school Education, bachelor's level
Veileder
Examiner
Tilgjengelig fra: 2023-06-14 Laget: 2023-06-13 Sist oppdatert: 2023-09-05bibliografisk kontrollert

Open Access i DiVA

fulltext(680 kB)812 nedlastinger
Filinformasjon
Fil FULLTEXT01.pdfFilstørrelse 680 kBChecksum SHA-512
232dd5a92216dc727ee62c6c1c2333cd5cd57e0280b578dc0e1a437b232a28464ecec7daa9f5f464402940537efbfe6e4e723b7132436d77a5b7e07feeb80b16
Type fulltextMimetype application/pdf

Av organisasjonen

Søk utenfor DiVA

GoogleGoogle Scholar
Totalt: 812 nedlastinger
Antall nedlastinger er summen av alle nedlastinger av alle fulltekster. Det kan for eksempel være tidligere versjoner som er ikke lenger tilgjengelige

urn-nbn

Altmetric

urn-nbn
Totalt: 2154 treff
RefereraExporteraLink to record
Permanent link

Direct link
Referera
Referensformat
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Annet format
Fler format
Språk
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Annet språk
Fler språk
Utmatningsformat
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf