Nyckeln till jämlik studie- och yrkesvägledning av hög kvalitet?: En policystudie av det dokumenterade systematiska kvalitetsarbetet med inriktning studie- och yrkesvägledning
2020 (Swedish)Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE credits
Student thesis
Abstract [sv]
Som ett komplement till de undersökningar som visar att det systematiska kvalitetsarbetet med inriktning studie- och yrkesvägledning inte genomförs av alla skolenheter och huvudmän syftar denna policystudie till att, genom dokumentanalys av tre gymnasium med respektive huvudmans dokumenterade kvalitetsarbete, ge en inblick i hur det görs. Studiens tre specifika frågeställningar är:
- Hur kan det systematiska kvalitetsarbetet, med inriktning studie- och yrkesvägledning beskrivas utifrån dokumentationen?
- I vilken utsträckning är det studerade dokumenterade arbetet förenligt med de riktlinjer som finns?
- Vilka skillnader återfinns i det dokumenterade arbetet huvudmän och enheter emellan?
Resultatet, som baseras på data från tre gymnasieskolor med huvudmän, visar att det finns variationer i innehåll och genomförande av det dokumenterade systematiska kvalitetsarbetet med inriktning studie-och yrkesvägledning mellan enheter och mellan kommuner. Innehållet, eller i vissa fall bristen på innehåll pekar på att reglering av systematiskt kvalitetsarbete och studie- och yrkesvägledning inte har resulterat i det systematiska kvalitetsarbete och den studie- och yrkesvägledning som var tänkt.
I den studerade dokumentationen kan okunskap om både studie- och yrkesvägledning och systematiskt kvalitetsarbete samt brist på kontinuitet och mätbara relevanta mål skönjas som förklaringar till glappet mellan intention och praktik. Det finns dock anledning att, med hjälp av den teoretiska referensramen policyenactment, beakta och diskutera mer komplicerade underliggande processer i fråga om tolkning, relationer, motstånd och performativitet som hinder för utveckling av jämlik studie- och yrkesvägledning, av hög kvalitet, enligt de riktlinjer som finns i dagsläget.
Place, publisher, year, edition, pages
2020. , p. 46
National Category
Educational Sciences
Identifiers
URN: urn:nbn:se:umu:diva-174795OAI: oai:DiVA.org:umu-174795DiVA, id: diva2:1464883
External cooperation
Anonym
Educational program
Career Counselling Programme
2020-09-082020-09-082020-09-08Bibliographically approved